لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۳

عراق برای گرفتن معافیت از تحریم‌های ایران «هیاتی به آمریکا می‌فرستد»


یک سرباز عراقی در ورودی گذرگاه مرزی ایران در نزدیکی شهر بصره.
یک سرباز عراقی در ورودی گذرگاه مرزی ایران در نزدیکی شهر بصره.

مقامات دولت و بانک مرکزی عراق می‌گویند که اقتصاد این کشور با ایران چنان پیوند نزدیکی دارد که از آمریکا خواهند خواست عراق را از برخی تحریم‌های واشینگتن علیه ایران معاف کند.

آمریکا پس از خروج از برجام و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد هر کشوری که این تحریم‌ها را رعایت نکند با عواقب سختی روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت عراق در موقعیت دشواری قرار دارد. این کشور بسیاری از کالاهای اساسی را از کشور متحدش ایران وارد می‌کند ولی در عین حال یک متحد مهم آمریکاست و از آن کشور کمک‌های نظامی و امنیتی دریافت می‌کند.

درخواست معافیت از برخی تحریم‌های ایران یک تغییر مهم در تاکتیک‌های سیاسی حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق است. او ابتدا گفته بود که بغداد از تمامی تحریم‌ها علیه ایران تبعیت خواهد کرد و به این خاطر از سوی رقبای خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مقامات عراقی به خبرگزاری رویترز گفتند هیاتی از سوی دولت این کشور برای طرح درخواست معافیت از برخی تحریم‌ها به واشینگتن خواهد رفت ولی مشخص نکردند این سفر چه زمانی صورت خواهد گرفت.

ارزیابی علیرضا نوری‌زاده از درخواست عراق برای معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:16 0:00
لینک مستقیم

یک مقام بانک مرکزی عراق گفت: «دولت در نظر دارد درخواست معافیت را خیلی زود با آمریکا در میان بگذارد». یک مقام دفتر نخست‌وزیری عراق حاضر نشد در مورد این موضوع اظهارنظر کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور در مورد سیاستش در قبال ایران با تمام متحدان و دوستانش در سراسر جهان در حال مذاکره است.

او افزود: «ما به تمام کشورها این پیام را داده‌ایم که رئیس‌جمهوری آمریکا به اجرای کامل تحریم‌ها کاملا متعهد است. عراق یک کشور دوست و متحد مهم آمریکاست و ما به تضمین ثبات و امنیت آن کشور متعهد هستیم».

مقامات عراقی نگران هستند که تبعیت کامل از تحریم‌ها علیه ایران باعث کمبود شدید کالاهای اساسی شود. در شرایط سیاسی حساس فعلی چنین کمبودی می‌تواند به آشوب و بی‌ثباتی منجر شود.

واردات عراق از ایران کالاهای فراوانی از جمله مواد غذایی، محصولات کشاورزی، وسایل خانگی و قطعات یدکی خودرو را شامل می‌شود. میزان واردات کالا از ایران طی ۱۲ ماهی که به مارس امسال ختم شد حدود شش میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵ درصد از کل واردات عراق بوده است.

علاوه بر این، دو کشور در زمینه انرژی نیز قراردادهای متعددی دارند که حجم آنها در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بود.

مقامات عراقی گفتند از هر وزارتخانه خواسته شده تا فهرستی از اقلام اساسی که برای اقتصاد کشور حیاتی است تهیه کنند و عراق برای واردات این اقلام تقاضای معافیت خواهد کرد.

هدف موج اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از ماه جاری به اجرا گذاشته شد تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها، صنایع خودروسازی و خرید دلار آمریکا است.

موج دوم تحریم‌ها که صنعت انرژی ایران را هدف می‌گیرد از ۱۳ آبان به اجرا گذاشته می‌شود.

حیدرالعبادی گفته است ممنوعیت معامله با دلار آمریکا را رعایت خواهد کرد و به این ترتیب بانک‌های عراقی نمی‌توانند به دولت و یا موسسات ایرانی دلار بپردازند. با توجه به قراردادهای بزرگ انرژی و سایر قراردادهای تجاری بزرگ بین دو کشور این دشوارترین موضوع خواهد بود.

یک مقام دیگر در بانک مرکزی عراق گفت :«موضع اتحادیه اروپا در قبال ایران باعث تشویق ما شده و اگر آنها به معامله با ایران به صورت یورو ادامه دهند چرا ما نیز این کار را نکنیم؟»

تحریم‌های آمریکا به خصوص برای شرکت‌های خصوصی بین‌المللی که با آمریکا معامله دارند حساس است. ولی به گفته یک دیپلمات غربی در بغداد، اکثر شرکت‌های خصوصی عراقی در آمریکا هیچ فعالیت و سرمایه‌گذاری ندارند و با دلار نیز معامله نمی‌کنند. در نتیجه بدون هیچ مشکلی می‌توانند به معامله با ایران ادامه دهند.

به گفته یک مقام وزارت بازرگانی عراق، بخش انرژی دولتی، صنعت ساختمان و خودروسازی این کشور از کاهش تجارت با ایران به شدت ضربه خواهد خورد.

اما مهمترین نکته این است که حتی در صورت تبعیت دولت عراق از برخی تحریم‌ها علیه ایران اجرای کامل آن بسیار دشوار خواهد بود. هنوز هم بسیاری از تجار عراقی به خصوص در شرایط کنونی که ارزش پول ایران کاهش یافته است ترجیح می‌دهند با آن کشور معامله کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG