لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

گروه «حکومت اسلامی» پس از چهار سال از استان حلب سوریه خارج شد


دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه ۹ تیرماه اعلام کرد که گروه «حکومت اسلامی» دیگر در استان حلب حضور ندارد. این گروه از روستاهایی در کنترل خود در مسیر پیشروی نیروهای دولتی عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبدالرحمان مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود: «این گروه از ۱۷ شهر و روستای استان حلب خارج شده و پس از چهار سال کنترل این مناطق، دیگر در استان حلب حضور ندارد».

نیروهای دولتی در مناطق جنوب شرقی استان حلب در حاشیه بزرگراهی که استان حما را به رقه در شرق متصل می‌کند در حال پیشروی هستند.

یک منبع ارتش سوریه در استان حلب نیز عقب‌نشینی گروه «خلافت اسلامی» را تایید کرد. این منبع به خبرگزاری فرانسه گفت: «عملیات نظامی ما ادامه دارد و داعش از مناطق روستایی حلب به سمت مناطق روستايی استان‌های حما و رقه عقب‌نشینی کرده است».

از اوایل سال ۲۰۱۵ عملیات تهاجمی علیه مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» در جبهه‌های مختلف آغاز شده و به مرور تمامی مناطق تحت کنترل آن در استان حلب باز پس گرفته شده‌اند.

نیروهای کرد سوریه و متحدان عرب آنها با حمایت آمریکا در سال ۲۰۱۵ پیکارجویان «خلافت اسلامی» را از کوبانی در مرز ترکیه و سال گذشته نیز از شهر استراتژیک منبیج بیرون راندند.

شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه نیز شهر الباب را در ماه فوریه بازپس گرفتند و نیروهای دولتی سوریه نیز به مرور مناطق تحت تصرف این گروه در جنوب استان حلب را تصرف کرده‌اند.

در رقه استان همسایه حلب، عملیات تهاجمی کردهای سوریه تحت حمایت آمریکا برای محاصره این شهر در حال پیشرفت است. شهر رقه مرکز استانی به همین نام، پایتخت «خلافت» خودخوانده گروه حکومت اسلامی در سوریه است.

XS
SM
MD
LG