لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

ابلاغیه جدید؛ جداسازی زنان و مردان در محیط کار


حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد و رییس شورای فرهنگ عمومی که ابلاغیه های جدید را به ادارات دولتی ارسال کرده است.
حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد و رییس شورای فرهنگ عمومی که ابلاغیه های جدید را به ادارات دولتی ارسال کرده است.

نه روز پس از شروع طرحی که مسوولان جمهوری اسلامی از آن به عنوان طرح ارتقای امنيت اجتماعی نام می برند، شورای فرهنگ عمومی ایران، مصوبه ای را به وزارت کار ابلاغ کرد که بر اساس آن اين وزارتخانه موظف شده است زمينه های اختلاط زنان و مردان را در محيط کاری از ميان بردارد.


مصوبه شورای فرهنگ عمومی، وزارت کار را موظف می کند به عنوان وزارتخانه ای که با مسائل کار بيش از هر نهاد ديگری در ارتباط است آموزش های لازم را در خصوص رعايت ضوابط اخلاقی و ظاهری پوشش لباس و آرايش در محيط های کار به کارفرمايان ارائه کند.


شورای فرهنگ عمومی کشور در حالی برای جداسازی زنان از مردان در اداره ها دستورالعمل می نويسد که روزنامه حزب الله وابسته به اسلامگرايان تندور در ايران، در صفحه اول شماره روز چهارشنبه خود، از محمود احمدی نژاد برای بوسه زدن به دست معلم دوران ابتدايی اش و همچنين در آغوش گرفتن او به شدت انتقاد کرده است.


روزنامه حزب الله نوشته است:« نتيجه منطقی اين گونه گستاخی و بی احترامی به مذهب و ارزش های اسلامی، پیامدهایی چون خشونت مذهبی را به همراه خواهد داشت.»


روزنامه حزب الله، در نوشته اعتراض آميز خود نسبت به ابراز احترام محمود احمدی نژاد به معلم خود که پس از ۴۴ سال با او روبرو شد، آورده است:« اين عمل بهت آور رييس جمهوری، در حالی انجام می شود که دستور آزاد سازی ورود زنان به ورزشگاه ها برای تماشای مسابقه های فوتبال هنوز فراموش نشده است.»


دستور برای يکسان سازی


شورای فرهنگ عمومی که رياست آن را محمد حسين صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهده دارد، همزمان با شروع طرح مبارزه با بدحجابی، دستورالعمل های مختلفی را به کليه سازمان ها و اداره های وابسته به دولت به منظور طرح يکسان سازی مبارزه با بدحجابی ابلاغ کرده است.


اين دستور العمل ها که تحت عنوان « طرح راهکارهای اجرايی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» ابلاغ شده است ادارات دولتی موظفند با آنچه از نظر اين شورا «بی بند و باری» ناميده می شود به صورت اساسی مبارزه کنند.


بر اساس اين ابلاغيه ها، شهرداری ها علاوه بر اينکه موظف به ساخت پارک های جداگانه برای زنان شده اند؛ می بايست از تبليغ کالاهای فرهنگی و تجاری مغاير با فرهنگ عفاف و حجاب نظير آگهي های تجارتی و تبليغاتی چهره های هنری و ورزشی با آرايش و حجاب ضد اسلامی جلوگيری کرده و به جای آن، نوشتن آيات و روايات دينی، فتواهای علما، وصيت نامه حضرت امام(ره) و غيره به منظور توسعه فرهنگ عفاف در پارک ها، ميادين، خودروهای عمومی شهری، سالن های سينما، تابلوهای معابر عمومی و ورزشی با استفاده از ابزارهای فرهنگی مناسب را سرلوحه کار خود قرار دهند.


اين شورا، وزارت بهداشت را بر ترويج فرهنگ حجاب در بيمارستان های خصوصی و رعايت حقوق زنان بيمار موظف کرده است.



شورای فرهنگ عمومی، کلیه اداره ها را موظف کرده که مبلمان اداری در ساختمان های ستادی بيمارستان ها و دانشگاه ها را بر اساس حفظ حدود حريم شرعی بين کارمندان زن و مرد طراحی کنند و از به کارگيری معماری OPEN بپرهیزند چرا که اين گونه معماری، موجب رعايت نکردن حريم شرعی بين کارمندان زن و مرد می شود.

شورای فرهنگ عمومی همچنین کلیه اداره ها را موظف کرده که مبلمان اداری در ساختمان های ستادی بيمارستان ها و دانشگاه ها را بر اساس حفظ حدود حريم شرعی بين کارمندان زن و مرد طراحی کنند و از به کارگيری معماری OPEN بپرهیزند چرا که اين گونه معماری، موجب رعايت نکردن حريم شرعی بين کارمندان زن و مرد می شود.


بر اين اساس، وزارت بازرگانی می بايست بر شيوه چيدمان آرايش، تزئين ويترين ها و استفاده از مانکن ها برای حفظ حريم عفت عمومی نظارت دقيق داشته و در کنار آن بر رعايت اصل عفاف در نوع بسته بندی و عدم استفاده از تصويرهای نامناسب در تبليغات تجاری کالای عرضه شده نظارت داشته باشد.


تهيه احکام شرعی مرتبط با اسناد و آموزش آن به اصناف توسط وزارت بازرگانی قبل از اخذ مجوز فعاليت و برگزاری نمايشگاه های لباس ملی و مذهبی برای ارائه الگوهای اسلامی و سالم به توليدکنندگان و مصرف کنندگان دو برنامه ديگر اين وزارتخانه است.


سازمان مديريت نيز مکلف است هنگام استخدام نيروهای زن، به اصل حجاب توجه جدی داشته باشد. بر اساس ابلاغیه اين شورا، نیروی مقاومت بسيج نیز، مامور پژوهش های آسيب شناسی بر محور بدحجابی شده است.


حلقه گمشده و حجاب


همزمان با شروع طرح ضربتی مبارزه با بدحجابی، غلامحسين الهام سخنگوی دولت احمدی نژاد در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بی طرف خواندن دولت در اين زمينه گفت :«اين امر در محدوده کار دولت نيست و دولت در فعاليت های قوه قضاييه دخالت نمي کند؛ چراکه در اين طرح نيروی انتظامی به عنوان ضابط قضايی انجام ماموريت مي کند.»



تهيه احکام شرعی مرتبط با اسناد و آموزش آن به اصناف قبل از اخذ مجوز فعاليت و برگزاری نمايشگاه های لباس ملی و مذهبی برای ارائه الگوهای اسلامی و سالم به توليدکنندگان و مصرف کنندگان از برنامه هایی است که شورای فرهنگ عمومی، وزارت بازرگانی را مکلف به اجرای آن کرده است.

اين در حالی است که محمود احمدی نژاد در همايش سازمان عالی جوانان، با حمايت از اين طرح گفت که «عده ای قصد دارند با براه انداختن جوانان با پوشش های نامناسب جوسازی کرده و بگويند دولت با جوانان برخورد می کند.»


از سويی دیگر، در فروردين ماه گذشته، سيد رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز صراحتا از وجود حلقه مفقوده بين دولت نهم و مراجع تقليد حرف زده بود.


اکرمی در آن زمان به سايت خبری آفتاب گفت که بايد گروهی باشند تا به عنوان حلقه رابط با آيات عظام و علمای حوزه علميه انجام وظيفه کنند.


حرف های سربسته اکرمی، اشاره ای بود به «نارضايتی» بعضی علما از عملکرد دولت نهم در رابطه با بسط ارزش های اسلامی، که محمود احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتی خود آنها را مطرح کرده بود.


يکی از اين نارضايتی ها در ارديبهشت سال گذشته، توسط آيت الله امينی در خطبه های نماز جمعه قم مطرح شد که در آن وی گفت:« من از رياست محترم جمهوری تقاضا می کنم به شعارهای تبليغاتی انتخاباتی خود مراجعه کنند. يکی از امتيازات تبليغات ايشان، اين بود که وعده دادند ارزش های اسلامی را گرامی بدارند و از آنها دفاع کنند و با ضد ارزش ها مبارزه کنند. اين وعده ها در سخنان ايشان در تبليغات انتخابات، مطرح بود! اين سخنان باعث ايجاد اميد در دل مردم شد. خدا می داند که خودما نيز اميدوار شديم و گفتيم الحمدالله روز به روز وضع بهتر می شود، ولی حالا پس از گذشت چند ماه ، در حدود يک سال، چه کار مثبتی در اين راه و بهبود وضعيت حجاب در کشور صورت گرفته است؟»


اين انتقادها و بدنبال آن، تصميم جنجالی محمود احمدی نژاد درباره اجازه ورود زنان به استاديوم ها برای تماشای فوتبال، وضعيت دولت نهم را به ويژه در نزد مراجع قم متزلزل کرد تا جايي که گفته می شود رييس جمهوری ايران برای جلب حمايت علمای قم، بارها به اين شهر سفر کرده است.


طرح ضربتی مبارزه با حجاب هنوز پايان نگرفته است. شورای فرهنگ عمومی، به عنوان يکی از زير مجموعه های شورای عالی انقلاب فرهنگی که رياست آن را محمود احمدی نژاد به عهده دارد، هر روز دستورالعمل جديدی را صادر می کند.


اين دستور العمل ها، که حتی مجلس را هم در بر می گيرد، به گفته نمايندگان نمی تواند راه به جايی ببرد.


سید مهدی طباطبايی عضو فراکسيون اصولگرايان در اين باره گفته است که «در هيچ کجای اسلام نيامده که حجاب مردم چگونه و چه رنگ باشد. فقط دستور آمده که اين حجاب بايد به چه نحو رعايت شود، با اين حال اين شورا هر روز در مصوبه ای جديد، وزارتخانه ای را مکلف به اجرای اين طرح می کند.»


XS
SM
MD
LG