لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

سه فهرست متحد در انتخابات اسرائیل؛ نگرانی تازه نتانیاهو و حزب لیکود؟


تبلیغات انتخاباتی بنیامین نتانیاهو با تصاویر دیدارهایش با دونالد ترامپ (سمت چپ) و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه.
تبلیغات انتخاباتی بنیامین نتانیاهو با تصاویر دیدارهایش با دونالد ترامپ (سمت چپ) و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه.

یک ماه و نیم مانده به انتخابات پارلمانی اسرائیل، اکثر احزاب راست و مذهبی، بخشی از نیروهای میانه و چپ، و چهار حزب عرب‌های ساکن اسرائیل در سه فهرست انتخاباتی متحد شد‌ه‌اند؛ امری که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نگرانی حزب حاکم لیکود را بدنبال داشته است.

پس از ناکامی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، در تشکیل دولت پس از انتخابات فروردین ماه امسال، انتخابات اسرائیل قرار است روز ۲۶ شهریورماه تجدید شود.

احزاب راست و مذهبی که هم‌پیمانان «طبیعی» لیکود در همه ادوار برای تشکیل دولت بوده‌اند، اندکی پیش از انتخابات فروردین‌ماه دچار چند دستگی و انشعاب شدند؛ امری که به تضعیف شدید آنان و عدم ورود برخی از سیاستمداران بارز این جناح به کنست منجر شد.

نفتالی بنت و آیلت شاکد دو سیاستمدار اصلی جناح راست که شش ماه پیش از حزب اصلی خود «بیت یهودی» گریخته و حزبی با نام «راست جدید» تشکیل دادند، از ورود به کنست بازمانده بودند و نتانیاهو نیز بعد از انتخابات آن دو را از وزارت آموزش و پرورش و دادگستری اخراج کرد و جای آنها را به دو سیاستمدار افراطی‌تر در جناح راست، رافی پرتز و بتسال‌اِل اسموت‌ریچ، داد.

پس از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت جدید، سیاستمدارانی در لیکود نظر به محبوبیت آیلت شاکد تلاش کردند که او را به این حزب برگردانند اما به نوشته رسانه‌های اسرائیل، به دلیل «کینه» سارا، همسر نتانیاهو، از خانم شاکد، لیکود از این کار خودداری کرد.

نفتالی بنت در روزهای گذشته اذعان کرد در صورتی که خانم شاکد رهبری یک جبهه راست و مذهبی را بدست بگیرد، این جناح در انتخابات اواخر شهریورماه تقویت خواهد شد.

تلاش‌های بنت و شاکد ثمر داده و احزاب مذهبی و راست روز هفتم مرداد اتحاد خود را با «راست جدید» اعلام کرده و جبهه تازه را «راست متحد» نامیدند؛ آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» که با وجود دیدگاه‌های راستگرایانه، حزبی به شدت غیرمذهبی است، مستقل از «راست متحد» در انتخابات شرکت خواهد کرد.

حزب لیکود در واکنش به تشکیل جبهه «راست متحد»، ابراز نگرانی کرده که این وضعیت باعث شود که در انتخابات پیش‌رو نیز حامیان مواضع راست از تشکیل دولت باز بمانند.

در این میان، در پی تشکیل اتحادی از نیروهای میانه و چپ اسرائیل با حزبی که اهود باراک ماه گذشته با نام «اسرائیل دمکراتیک» تشکیل داد، اتحاد جدید آنان به «اردوی دمکراتیک» تغییر نام داده است.

تنها یک سیاستمدار تعیین خواهد کرد که نخست‌وزیر بعدی اسرائیل کیست؛ آویگدور لیبرمن رهبر «اسرائیل خانه ما» که رقیب سرسختی برای نتانیاهو است.
تنها یک سیاستمدار تعیین خواهد کرد که نخست‌وزیر بعدی اسرائیل کیست؛ آویگدور لیبرمن رهبر «اسرائیل خانه ما» که رقیب سرسختی برای نتانیاهو است.

خانم استاو شافیر، از سیاستمداران جوان و برجسته حزب کارگر و حزب چپ «مرتس» تحت رهبری نیتسان هوروویتز به اهود باراک که سرسخت‌ترین دشمن نتانیاهو در انتخابات پیش‌رو است، دست اتحاد دادند اما بدنه اصلی حزب کارگر از اتحاد با «اردوی دمکراتیک» سر باز زده است.

عامیر پرتس وزیر دفاع پیشین پس از سال‌ها به رهبری حزب کارگر بازگشته و این قمار خطرناک را پذیرفته که این حزب قدیمی، مستقل رقابت کند در حالی که ممکن است در انتخابات از بین برود.

در این میان، چهار حزب‌ عرب‌های شهروند اسرائیل که در انتخابات فروردین‌ماه به صورت جداگانه رقابت کرده و ضعیف شده بودند، روز هفتم مرداد با یکدیگر متحد شده و فهرست مشترکی اعلام کردند؛ این اتحاد بنا به ارزیابی تحلیلگران، کرسی‌های بیش‌تری را در دوره تازه نصیب آنها خواهد کرد اما عرب‌های محدوده زمین‌های سال ۱۹۴۸ در تشکیل دولت‎‌های اسرائیل نقش مستقیمی ایفا نکرده‌اند.

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از ۱۲۰ کرسی مجلس آینده، حزب لیکود ۳۰ تا ۳۱ کرسی بدست می‌آورد که چهار تا پنج کرسی از انتخابات فروردین کمتر خواهد بود و برای تشکیل دولت، همچنان نیازمند حمایت احزاب مذهبی و راست خواهد بود که رهبری آن با خانم شاکد است.

حزب میانه «آبی- سفید» به رهبری بنی گانتز و یائیر لاپید که حمایت چند ژنرال برجسته جناح میانه را پشت سر دارد، نیز بر اساس نظرسنجی‌ها، ممکن است تا پنج کرسی خود را از دست داده و ۳۰ کرسی کسب کند.

«اردوی دمکراتیک» که اهود باراک یکی از سه مهره اصلی آن است، در بهترین حالت ده کرسی کسب می‌کند و لذا بخت تشکیل دولت به رهبری «آبی- سفید» این بار نیز ضعیف است.

در چنین شرایطی تنها یک سیاستمدار تعیین خواهد کرد که نخست‌وزیر بعدی کیست؛ آویگدور لیبرمن رهبر «اسرائیل خانه ما» که او نیز رقیب سختی برای نتانیاهو است و پاییز گذشته دولت نتانیاهو را با فروپاشی روبه‌رو کرد و بعد از انتخابات فروردین، با تعیین شرایط سختی نتانیاهو را در تشکیل دولت ناکام گذاشت.

آویگدور لیبرمن با آگاهی به این قدرت خود، کارت‌های بازی را در آستانه انتخابات شهریور، محکم به سینه چسبانده و هنوز کسی از نحوه بازی او آگاهی ندارد.

از آنجا که پیشاپیش بوی بن‌بست از انتخابات شهریور به مشام می‌رسد، آوی دیختر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حزب لیکود «احتمال قوی» داده که بعد از انتخابات شهریور نیز این کشور ناچار شود تن به برگزاری سومین انتخابات در طول یک‌سال بدهد.

XS
SM
MD
LG