لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

اسرائیل ۱۲۴ حامی بین المللی فلسطینی ها را اخراج می کند


اسرائيل روز شنبه اعلام کرد ۱۲۴ نفر از حاميان بين المللی فلسطينی ها را که در روزهای اخير با پروازهای مختلف از اروپا به اسرائيل رسيده اند، از اين کشور اخراج می کند.

اسرائيل از همه شرکت های هوايی که اين فعالان حامی فلسطينی ها را با پروازهای خود به این کشور انتقال داده بودند، خواسته است که با هزينه اين شرکت ها، هرچه زودتر اين افراد را به مبداء برگردانند.

آمدن ده ها نفر از حاميان بين المللی فلسطينی ها با پروازهای مختلف از اروپا به اسرائيل برای انجام تظاهرات و مشارکت در يک رشته اقدامات اعتراضی ديگر در کنار فلسطينی ها، در حالی است که اسرائيل در روزهای اخير سلسله اقداماتی را برای جلوگيری از آمدن اين افراد انجام داده بود.

فلسطينی ها در شبکه های اجتماعی، بويژه فيس بوک، از حاميان خود در جهان و نيز از فلسطينی ها و اعرابی که گذرنامه کشورهای غربی دارند، خواسته بودند با آمدن به اسرائيل از طريق پروازهای هوايی، در يک تظاهرات بی سابقه در بن گوريون، اصلی ترين فرودگاه بين المللی در مرکز اسرائيل، شرکت کنند.

نهادهای فلسطينی که در تدارکات و برنامه ريزی های اين اقدام مشارکت داشتند، در روزهای اخير گفته بودند که صدها نفر از حاميان اروپايی آنها، بويژه از فرانسه، برای مشارکت در پرواز به اسرائيل و حضور در تظاهرات در بن گوريون، ابراز آمادگی کرده بودند.

دولت اسرائيل پيشاپيش هشدار داده بود هر مسافری را که با چنين هدفی به اسرائيل پرواز کند، از خاک خود اخراج می کند.

دولت اسرائيل برای بازداشتن شرکت های هوايی اروپايی از سوارکردن چنين تظاهرکنندگان احتمالی، هشدار داده بود که هزينه مالی بازگرداندن اين مسافران برعهده اين شرکت ها خواهد بود.

بر اساس برنامه ريزی های طراحان اين حرکت اعتراضی، قرار بود که تظاهرات بزرگ در روز جمعه هشتم ژوئيه برگزار شود اما نيروهای امنيتی و پليس اسرائيل از دو روز پيش از آن، بر قوای خود در فرودگاه بن گوريون افزوده بودند.

همچنين، نهادهای اطلاعاتی و امنيتی اسرائيل، اسامی چند صد نفر از افرادی را که پيشينه مشارکت در اقدامات اعتراضی در حمايت از فلسطينی ها داشته اند، و نامشان در فهرست خريداران بليط هوايی در پروازهای اين روزها از اروپا به اسرائيل ديده می شد، در اختيار شرکت های هوايی قرار داده و از آنها خواسته بودند که از سوار کردن اين افراد به مقصد اسرائيل خودداری کنند.

بيش از سيصد نفر از اين افراد روز جمعه در فرودگاه شارل دوگل فرانسه، در حالی که شرکت های هوايی مستقر در اين فرودگاه از سوار کردن آنها به پروازهای مسير پاريس- تل آويو، خودداری می کردند، دست به تظاهرات زدند.
تظاهرکنندگان در مصاحبه با رسانه های بين المللی در فرودگاه شارل دوگل تاکيد می کردند که اقدام اسرائيل را «غيرقانونی» می دانند.

در همين حال، دهها نفر از حاميان فلسطينی ها که با پرواز ديگری در نخستين ساعات سحرگاه شنبه از فرانکفورت به تل آويو رسيده بودند، پيش از آنکه فرصتی برای تظاهرات داشته باشند، دستگير شده، به بازداشتگاه موقت فرودگاه انتقال يافتند.

پليس فرودگاه اسرائيل گفت که اکثر بازداشت شدگاه چپگرايان افراطی غربی هستند که آنها را به زودی اخراج می کند.

از رقم ۱۲۴ نفر بازداشتی در پروازهای دو روز اخير سخن رفته است اما ممکن است که اين شمار افزايش يابد.

صدها نفر ديگر از افراد نيز که پليس فرودگاه اسرائيل آنها را مشکوک دانسته است و سرنشينان پروازهای روزهای اخير به اسرائيل بوده اند، مورد پرسش های بسياری قرار گرفته اند.

ناکامی حاميان بين المللی فلسطينی ها در سفر به اسرائيل و مشارکت در اقدامات اعتراضی ضد اسرائيلی در کنار فلسطينی ها، در حالی است که تلاش های يک ساله طرفداران فلسطينی ها برای اعزام کشتی های جديدی به سوی بندر محصور غزه نيز در سه هفته اخير شکست خورده بود.

دهها نفر از طرفداران فلسطينی ها، که اکثراً از کشورهای اروپايی، آمريکا و کانادا بودند، کشتی ها و قايق هايی را در برنامه ای با نام «ناوگان آزادی دو» به سوی غزه تدارک ديدند اما درپی رسيدن کشتی ها و قايق ها به بنادری در يونان و ترکيه، از حرکت آنها به سوی غزه جلوگيری شد.

گارد ساحلی يونان در روزهای اخير طبق دستور اکيد وزير امور امنيت شهروندی يونان، بارها تلاش دو کشتی را که زير پرچم آمريکا و کانادا می خواستند به سوی غزه به حرکت درآيند، ناکام کرد و آنها را به يونان برگرداند.
پليس يونان سرنشينان برخی از اين کشتی ها را نيز به اين دليل که «موجب به خطرافتادن امنيت يونان» شده اند، از خاک خود اخراج کرد.

شکست حاميان فلسطينی ها در پروازهای هوايی و حرکت های دريايی در حالی است که مقامات اطلاعاتی اسرائيل در روزهای اخير ارزيابی کرده اند که فلسطينی ها و حاميان آنها ممکن است که با نوميد شدن از عدم استقلال فلسطين، از شهريور، سپتامبر، اقدامات اعتراضی عليه اسرائيل را تا حد «انتفاضه سوم» آغاز کنند.

اين رخدادها در حالی است که هيچ افقی برای از سرگيری مذاکرات سياسی اسرائيلی- فلسطينی ديده نمی شود و بسياری از ناظران نيز پيشاپيش ابراز بدبينی می کنند که نشست آتی نمايندگان کميسيون چهارجانبه صلح خاورميانه که قرار است بيستم تير در واشينگتن تشکيل شود، طرفين نزاع اسرائيلی- فلسطينی را به پای ميز مذاکرات بازگرداند.
XS
SM
MD
LG