لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

اسحاق جهانگیری: اگر لازم باشد برای دریاچه ارومیه آب از خارج وارد می‌کنیم


معاون اول رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که برخی کارشناسان با انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه‌ دیگر مخالفند.
معاون اول رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که برخی کارشناسان با انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه‌ دیگر مخالفند.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران انتقال آب دریای خزر و کشورهای دیگر را از جمله طرح‌های در دست بررسی برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد و وعده داد که اگر لازم باشد برای احیای این دریاچه «میلیاردها دلار اعتبار خارجی» اختصاص خواهد یافت.

اسحاق جهانگیری روز یکشنبه ۱۲ فروردین در بازدید از دریاچه ارومیه گفت که «حتی اگر میلیاردها تومان» برای احیای این دریاچه لازم باشد، باید تامین شود.

وی تاکید کرد که حتی در صورت نیاز «میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای انتقال آب از خارج کشور» اختصاص خواهد یافت.

به گفته آقای جهانگیری، انتقال آب از دریای خزر و خارج از کشور به دریاچه ارومیه از جمله طرح‌های مطرح شده در ستاد احیای این دریاچه بوده و این طرح‌ها همچنان در دستور کار است.

وی گفت که استفاده از مشاور خارجی نیز برای انجام مطالعات این طرح‌ها پیش‌بینی شده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در عین حال اعلام کرد که برخی کارشناسان با انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه‌ دیگر مخالفند و معتقدند، انتقال آب تاثیری مهم در احیای دریاچه ارومیه نخواهد داشت.

سال گذشته نیز محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی از موافقت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرا و تکمیل طرح‌های احیای دریاچه ارومیه خبر داده بود.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست ایران نیز روز ۱۳ آذر ۹۶ تنها راهکار تامین منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه را «استقراض خارجی» اعلام کرده بود.

برخی از موسسات کشورهای خارجی از جمله آلمان نیز پروژه‌های مشترکی را با ایران برای احیای این دریاچه اجرا می‌کنند. دولت ژاپن نیز تاکنون دو میلیون دلار برای احیای این دریاچه به برنامه توسعه ملل متحد کمک کرده‌ است.

آقای جهانگیری، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و لایروبی مسیر رودخانه‌هایی که به دریاچه ارومیه می‌ریزند را از جمله دیگر اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه ذکر کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران همچنین گفت که در سال گذشته ۴۵ درصد از اعتبارات طرح احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده است.

وی کمبود بودجه در همه بخش‌ها را دلیل اصلی اختصاص این میزان از اعتبار تصویب شده برای احیای این دریاچه ذکر کرد.

آقای جهانگیری همچنین گفت که نسبت به برنامه پیش‌بینی شده برای احیای دریاچه ارومیه «کمی عقب هستیم».

در نخستین نشست دولت یازدهم ایران در ۲۷ مرداد ۹۲، «تشکیل کارگروهی برای نجات دریاچه ارومیه» تصویب شد.

با این حال برنامه‌های این کارگروه هنوز به نتیجه نرسیده و در همین حال فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در بهمن ماه از کاهش ۲۵۶ کیلومتر مربع وسعت این دریاچه نسبت به بهمن‌ سال ۹۵ خبر داده بود.

دریاچه ارومیه «بزرگ‌ترین آبگیر دائمی» در شمال غرب فلات ایران ‌است که از اواسط دهه ۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

گزارش برنامه توسعه ملل متحد می‌گوید که عامل انسانی، به ویژه ساخت غیراصولی سدهای متعدد بر رودخانه‌های مشرف به این دریاچه، وضعیت را بحرانی کرده است.

در همین حال به گفته برخی از مسئولان محیط زیست در ایران، بيش از ۴۰ هزار حلقه چاه غيرمجاز تنها در حوزه درياچه اروميه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG