لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۹

دیوان عالی ایران حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر، را «تایید کرده است»


ویدا مهران‌نیا روز یکشنبه ۱۹ آذر در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر داد که دیوان عالی ایران حکم اعدام همسرش، احمدرضا جلالی، را تایید کرده ولی هنوز این حکم به آنها ابلاغ نشده است.

خانم مهران‌نیا می‌گوید که روز شنبه از تایید این حکم خبردار شد «بدون اینکه شعبه دیوان عالی مشخص شده باشد و اینکه چطور این حکم تایید شده است، چون هنوز هیچ شماره پرونده‌ای وجود ندارد».

وی با بیان اینکه «حتی رئیس دیوان عالی کشور این پرونده را امضاء نکرده است»، افزود که با این حال «از طریق دو نفر از اعضای دیوان عالی که حتی اسم‌شان هم برده نشده، این حکم تایید شده است».

احمدرضا جلالی که از سال ۱۳۸۸ ساکن سوئد بود پزشک بوده و در حوزه «مدیریت بحران» پژوهش می‌کرد و در دانشگاه کارولیسنکا، نزدیک استکهلم، مشغول به کار بود.

او که به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود از پنجم اردیبهشت پارسال به اتهام «جاسوسی» و «همکاری با دولت متخاصم» در زندان به‌ سر می‌برد. آقای جلالی در سال‌های گذشته بار‌ها به دعوت نهادهای آموزشی و دانشگاهی به ایران سفر کرده بود.

خانم مهران‌نیا در مورد اقدامات دریابیگی، وکیل آقای جلالی، می‌گوید که موفق نشده تا با وی تماس بگیرد «و ایشان هم هیچ جوابی به ما ندادند، حتی دو روز بود که از تایید حکم اطلاع داشتند ولی به ما هیچ اطلاعی ندادند».

همسر آقای جلالی می‌افزاید که وکیل همسرش «متاسفانه» هیچ کاری برای شوهرش انجام نداده است.

گفت‌وگو با ویدا مهران‌نیا درباره تایید حکم اعدام همسرش، احمدرضا جلالی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:10 0:00
لینک مستقیم

اتهام این پژوهشگر مقیم سوئد از سوی دادگاه انقلاب که ریاست آن را قاضی صلواتی به عهده داشت، «افساد فی‌الارض» اعلام شده است، و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، دوم آبان مدعی شد که آقای جلالی «با بیش از هشت افسر اطلاعاتی موساد جلسات متعدد برگزار» کرده و «اطلاعات مرتبط با فعالیت سایت‌های نظامی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از اطلاعات حساس دیگر را در ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت در کشور سوئد به افسران اطلاعاتی موساد انتقال داده است».

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00
لینک مستقیم

این در حالی است که ۷۴ برنده جایزه نوبل اواخر آبان با امضای نامه‌ای و ارسال آن برای نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفته‌اند که «محکومیت غیرقانونی و ناعادلانه» آقای جلالی، به‌دلیل خودداری او از همکاری‌ با نیروهای امنیتی ایران صورت گرفته است.

عفو بین‌الملل نیز با محکوم کردن صدور حکم اعدام برای احمدرضا جلالی، گفته که او «تحت فشار» قرار گرفته بود تا اسنادی را مبنی بر جاسوسی برای یک «دولت متخاصم» امضاء کند. در پی خودداری از امضای این اسناد، او تهدید شد که حکم «محاربه» برایش صادر خواهد شد.

عفو بین‌الملل همچنین گفته ‌است: «هیچ‌گاه شواهدی که نشان دهد آقای جلالی به کاری به جز کار دانشگاهی مشغول بوده، ارائه نشده است».

دولت سوئد هم صدور حکم اعدام برای این پژوهشگر را محکوم کرده‌است.

XS
SM
MD
LG