لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

ایران از صدور حکم اعدام برای «همکار موساد» در ترور «دانشمندان اتمی» خبر داد


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران.
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران.

دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور حکم اعدام برای یک «عامل موساد» خبر داد و او را در زمینه همکاری برای ترور برخی از افراد درگیر در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مجرم معرفی کرد.

عباس جعفری دولت آبادی روز سه‌شنبه دوم آبان در چهاردهمین نشست شورای معاونین دادستانی تهران گفته که «محکومِ علیه» با سروس جاسوسی اسرائیل موسوم به «موساد» همکاری داشته است.

به گفته وی، یکی از اقدامات این فرد «اعلام نشانی و برخی مشخصات سی نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای از جمله شهیدان شهریاری و علی‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دادستان تهران مدعی است که فرد محکوم شده به اعدام، «با بیش از هشت افسر اطلاعاتی موساد جلسات متعدد برگزار» کرده و «اطلاعات مرتبط با فعالیت سایت‌های نظامی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از اطلاعات حساس دیگر را در ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت در کشور سوئد به افسران اطلاعاتی موساد انتقال داده است».

آقای دولت آبادی به نام این «عامل موساد» و ملیت آن اشاره‌ای نکرده است. با این حال به نظر می‌رسد اشاره وی به «احمدرضا جلالی»، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد باشد.

عفو بین‌الملل که روز دوشنبه خواستار لغو حکم اعدام وی شده بود، اعلام کرده است، «یکی از وکلای احمدرضا جلالی که حکم دادگاه را رویت کرده گفته است که در حکم آمده که آقای جلالی بادولت اسرائیل همکاری می‌کرده و این کشور به او در گرفتن اجازه اقامت در سوئد کمک کرده است».

آقای جلالی که از سال ۱۳۸۸ ساکن سوئد بود در حوزه مدیریت بحران پژوهش فعالیت می‌کرد و در دانشگاه کارولیسنکا، نزدیک استکهلم، مشغول کار بود. او از پنجم اردیبهشت پارسال به اتهام «جاسوسی» و «همکاری با دولت متخاصم» در زندان به‌ سر می‌برد. جلالی در سال‌های گذشته به دعوت نهادهای آموزشی و دانشگاهی به ایران سفر کرده بود.

وزارت اطلاعات ایران ۲۵ خرداد سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که «عوامل اصلی» ترور «دانشمندان هسته‌ای» را شناسایی و دستگیر کرده است.

در اطلاعیه این وزارتخانه امنیتی بدون ذکر نام افراد دستگیر شده، صرفا به «شناسایی عده‌ای از افسران اطلاعاتی» اسرائیل اشاره شده بود.

اسفند همان سال نیز دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای ۱۸ تن از «متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای» در سال بعد خبر داد. وی گفته بود که این افراد با سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل همکاری داشتند.

آقای دولت آبادی در آن سال نیز حاضر نشد تا اسامی متهمان و ملیت آنها را فاش کند.

پنج نفر از افراد درگیر در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که تهران از آنها با عنوان «دانشمندان هسته‌ای» نام می‌برد، در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ ترور شدند.

ترور چهار تن از این افراد یعنی مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و مصطفی احمدی‌ روشن به مرگ آنها منجر شد و ترور فریدون عباسی دوانی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی، نیز به مجروح شدن او انجامید.

به دنبال این ترورها، دستگاه امنیتی ایران فردی به نام «مجید جمالی فشی» را در اواخر سال ۸۹ به اتهام ترور سعید علی‌محمدی دستگیر کرد. وی شهریورماه سال ۹۰ به اعدام محکوم شد و ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ حکمش به اجرا در آمد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌هایی که این ترورها جریان داشت بارها دولت‌های اسرائيل، آمريکا و بريتانيا را به دست داشتن در ترور «دانشمندان هسته‌ای» ایران متهم کردند.

ایران در پاییز سال ۱۳۷۸ نیز فردی با نام علی اشتری که پیشتر با برخی از نهادهای اطلاعاتی و نظامی ایران در ارتباط بود، را به اتهام جاسوسی برای موساد اعدام کرد.

XS
SM
MD
LG