لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

ادعای تلویزیون اسرائیل: موساد شواهد دخالت ایران در انفجارهای فجیره را به آمریکا داد


نمایی از انفجار در نفتکش نروژی «آندرئا ویکتوری» در آب‌های بندر فجیره امارات.
نمایی از انفجار در نفتکش نروژی «آندرئا ویکتوری» در آب‌های بندر فجیره امارات.

شبکه «کان»، تلویزیون دولتی اسرائیل، مدعی شد که موساد، سازمان اطلاعات و ماموریت‌های ویژه این کشور، شواهد «دخالت ایران» در انفجارهای چهارگانه در نفتکش‌های لنگر گرفته در بندر اماراتی فجیره را به آمریکا داده است.

این شبکه شامگاه دوشنبه ۱۳ خرداد با استناد به اظهارات مقامات بلندپایه‌ اسرائیلی که نام‌شان را نبرد، افزود که آمریکا در نظر دارد به زودی این شواهد را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند.

یکی از منابع اسرائیلی که با این شبکه گفت‌وگو کرده، در همین حال، اقدام تخریبی در کشتی‌های یادشده را یک «عملیات کماندویی کاملا زیبا» توصیف کرده است.

دو نفتکش امارات، یک نفتکش سعودی و یک نفتکش نروژی در آن حمله آسیب دیدند. امارات و عربستان، ایران را عامل این «خرابکاری» معرفی کردند.

با وجود تکذیب‌های مکرر تهران، جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا نیز نام ایران را به عنوان عامل احتمالی این حمله ذکر کرده‌اند.

گزارش کارشناسی مشترک اماراتی- سعودی- نروژی در خصوص این رخداد به سازمان ملل ارائه شده است.

رسانه‌های اسرائیل ماه گذشته نیز ادعا کردند که کشورشان عامل انتقال مستنداتی در مورد تحرکات موشکی ایران در منطقه به کاخ سفید بود؛ اطلاعاتی که ظاهرا در سفر مئیر بن شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشینگتن ارائه شد و پس از آن، آمریکا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را به منطقه نزدیک کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل تایید کرده بود که کشورش در ماه‌های پیش از آن اطلاعات مربوط به «تحرکات تروریستی» ایران در خاک اروپا را به کشورهای این قاره تحویل داد؛ امری که به تیرگی مناسبات تهران با شماری از دولت‌های اروپایی منجر شد.

در این میان، به گزارش شبکه «کان»، در زمینه تنش میان آمریکا و ایران در خلیج فارس، ژنرال عامیکام نورکین فرمانده نیروی دریایی اسرائیل هفته گذشته در یک نشست داخلی این نیرو گفت که ارتش اسرائیل نیز در آب‌های دریای سرخ فعال شده است.

بر اساس این گزارش، یگان گشت‌زنی بالگردها و ناوچه‌های رصد دریایی این نیرو نیز در منطقه اوضاع را زیر نظر دارند.

دشمنی اسرائیل و ایران همزمان با تنش واشینگتن و تهران عمیق‌تر شده است؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مدعی شده است که «تیم بی» (نخست‌وزیر اسرائیل، مشاور امنیت ملی آمریکا و ولیعهدهای عربستان و امارات) می‌خواهند آمریکا را به جنگ با ایران بکشانند.

اما بنیامین نتانیاهو یکشنبه شب با متهم کردن ایران به «شعله‌ور کردن اقدامات خصمانه» در منطقه، گفت کشورش از تهدیدهای ایران هراسی ندارد و هر کس که درصدد ضربه زدن به اسرائیل باشد، با پاسخ «چند برابری» این کشور روبرو می‌شود.

XS
SM
MD
LG