لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

بازدید خبرنگاران از ناو آبراهام لینکلن همزمان با تلاش‌ها برای تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا


ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن همراه با بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و جنگنده‌های اف- ۱۸ در حال انجام عملیات تمرینی در دریای عرب.
ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن همراه با بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و جنگنده‌های اف- ۱۸ در حال انجام عملیات تمرینی در دریای عرب.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن که برای مقابله با «تهدیدهای اخیر ایران» به خاورمیانه فرستاده شده است همزمان با تلاش‌ها برای تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا، در بیرون از آب‌های خلیج فارس لنگر انداخته است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اردیبهشت‌ماه گذشته خبر داد که ایالات متحده آمریکا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراه با چند فروند بمب‌افکن بی-۵۲ به خلیج فارس فرستاده تا «پیام روشنی به تهدیدهای اخیر» ایران داده شود.

کاخ سفید همچنین از اعزام ۱۵۰۰ نیروی تازه به خاورمیانه خبر داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۱۳ خرداد گزارش داد که این ناو در تلاش برای کاهش تنش‌ها بین تهران و واشینگتن، در خارج از آب‌های خلیج فارس لنگر انداخته است.

این خبرگزاری افزوده است: همزمان با سی‌امین سالگرد درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، ناو آبراهام لینکلن میزبان خبرنگاران مختلف بود. آنها پس از دو ساعت پرواز از امارات متحده عربی، وارد این ناو شدند و چهار ساعت مهمان آن بودند. ملوانان دوربین بدست که از همه بخش‌های این بازدید فیلم می‌گرفتند نیز از آنها استقبال کردند.

این گزارش می‌گوید که ناو یاد شده در دریای عرب و حدود ۲۰۰ مایلی ساحل عمان مستقر شده است.

مقام‌های نیروی دریایی ایالات متحده حاضر نیستند تا درباره دلایل خودداری ناو آبراهام لینکلن برای عبور از تنگه هرمز اظهارنظر کنند، ولی اصرار دارند که برای انجام هرگونه ماموریتی در منطقه آماده‌ هستند.

در همین حال، پوتنام براون، افسر فرمانده این ناو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که «قصد ندارند تا یک اتفاق تصادفی رخ دهد».

یک روز پیشتر، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده بود که این ناو همراه با بمب‌افکن‌های بی-۵۲ عملیات‌های تمرینی از جمله «شبیه‌سازی عملیات‌های تهاجمی» را در دریای عرب انجام داده‌ است.

​آسوشیتدپرس می‌گوید که دریاسالار جان اف. جی. وید، فرمانده گروه ضربت، گفته که این نیرو می‌تواند «هر نوع ماموریتی را در هر جا و هر زمان که نیاز باشد انجام دهد».

او حاضر نشد تا به طور مشخص درباره ماموریت فعلی این ناو اظهارنظر کند، هرچند گفت که ایران «تهدیدهای روشنی» در منطقه صورت داده است.

دریاسالار وید گفت: «آنها (ایرانی‌ها) عملیات‌های ما را تهدید می‌کنند، ولی در عین حال تهدیدی برای امنیت و ایمنی بازرگانی و تجارت از مسیر تنگه هرمز هستند و به همین دلیل ما اینجا هستیم».

آسوشیتدپرس می‌گوید که جنگنده‌های اف ۱۸ روز دوشنبه بر فراز ناو لینکلن دست به مانور زدند. علاوه بر بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های مختلف، سه ناوشکن نیز این ناو را همراهی می‌کنند- یواس‌اس بین‌بریج، یواس‌اس میسون و یواس‌اس نیتز.

کاپیتان ویلیام رید، فرمانده شاخه هوایی ناو، وقتی با این نظر روبرو شد که وضعیت متشنج است، شروع کرد به خندیدن.

او گفت: «این فقط یک روز کاری دیگر است».

کاپیتان کریس فولین، ناخدای ناوشکن گروه ضربت که همراه با ناو لینکلن سفر می‌کند، نیز هرگونه نگرانی نسبت به اوضاع را رد کرد و گفت: «ماموریت ما فقط حفظ صلح است».

ناو آبراهام لینکلن پس از آن مشهور شد که جرج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، پس از حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، روی عرشه این ناو رفت و پایان عملیات علیه این کشور را اعلام کرد. پشت سر وی نیز پلاکاردی قرار داشت که روی آن نوشته شده بود: «ماموریت انجام شد».

تنش در مناسبات ایران و آمریکا از اردیبهشت پارسال و پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق شش قدرت جهانی با تهران بالا گرفته است و واشینگتن در این مدت، هم از معاهده مودت بین دو کشور خارج شده و هم سپاه پاسداران را وارد فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» کرده است. به علاوه اینکه چند دور تحریم علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و معافیت خریداران نفت ایران را لغو کرده است.

همزمان با این تحولات، روز ۲۲ اردیبهشت اعلام شد که چهار فروند کشتی تجاری و نفتی در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند که البته تلفات جانی برجای نگذاشته است.

آمریکا همراه با امارات و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است که علت این حادثه، برخورد مین‌های دریایی سپاه پاسداران با این کشتی‌ها بوده است.

ایران این اتهام را به شدت رد کرده است.

جان بولتون، ایران را متهم کرده که «به احتمال قریب به یقین» خرابکاری در این کشتی‌ها را انجام داده‌ است و روز ۹ خرداد اعلام کرد که ایالات متحده اوایل این هفته شواهد مربوط به دست داشتن ایران در انفجار نفتکش اماراتی را تسلیم شورای امنیت سازمان ملل می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG