لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

فرزند مهدی کروبی: رئیس قوه قضاییه موافق پایان حصر سران جنبش سبز است


میر حسین موسوی (راست) ‌و مهدی کروبی همراه با زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.
میر حسین موسوی (راست) ‌و مهدی کروبی همراه با زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

فرزند مهدی کروبی با اعلام اینکه رئیس قوه قضاییه در جلسه با نمایندگان مجلس اعلام کرده که موافق پایان حصر سران جنبش سبز است، گفت: اگر حسن روحانی «در موضوع رفع حصر جدی باشد حتما قادر به این کار است».

حسین کروبی در مصاحبه با سایت روزنامه «اعتماد» گفت که صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه در دیدار با اعضای «کمیته رفع حصر» در فراکسیون امید مجلس اعلام کرده که «با ادامه حصر موافق» نیست.

اعضای کمیته رفع حصر که در فراکسیون امید مجلس تشکیل شده است، ششم آبان پارسال با رئیس قوه قضاییه دیدار کرده بودند.

در همین حال غلامرضا حیدری عضو این کمیته، این دیدار را «خوب و امیدوارکننده نسبت به کاهش محدودیت‌ها برای محصورین» توصیف کرده بود.

سخنان فرزند مهدی کروبی درباره موافقت رئیس قوه قضاییه با رفع حصر سران جنبش سبز در حالی بیان شده که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی این قوه روز ۱۴ اسفند گفته بود که شورای عالی امنیت ملی در «مصوبه خود» در مورد حصر رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ «تغییری نداده» اما اگر مصوبه این شورا در این باره تغییر کند، آنان محاکمه خواهند شد.

در همین حال علی مطهری نایب رئیس مجلس ایران روز ۱۸ فروردین بدون اشاره به جزئیات، «اختلاف‌نظر بین مقام‌های قضایی و امنیتی» را از جمله دلایلی ذکر کرده بود که باعث شده بر خلاف برخی وعده‌ها، حصر رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ رفع نشود.

آقای مطهری روز ۲۵ اسفند ۹۶ نیز گفته بود که «مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی» وعده داده‌اند حصر میرحسین موسوی، ‌مهدی کروبی و زهرا رهنورد تا پایان سال رفع می‌شود اما آنان به این وعده عمل نکرده‌اند.

در همین زمینه الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، نیز روز ۱۳ فروردین در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی خبر داده بود که با اجازه رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیری درباره رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد به شورای‌ عالی امنیت ملی واگذار شده است.

این عضو فراکسیون امید مجلس از آقای روحانی خواسته بود که به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی «اقدام به اتخاذ یک تصمیم تاریخی» کند.

حسین کروبی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با «اعتماد» گفته است: «آقای روحانی همان طور که توانست برجام را با مدیریت و قاطعیت خود به تصویب برساند، اگر در موضوع رفع حصر هم جدی باشد حتما قادر به این کار است».

وی تاکید کرد: «آقای روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌تواند دبیر این شورا را مجاب کند که موضوع رفع حصر را در دستور کار قرار دهد».

در ماه‌های گذشته تغییراتی در وضعیت حصر صورت گرفته است و علاوه بر اینکه چند تن از فعالان سیاسی موفق به دیدارهای فردی با مهدی کروبی شده‌اند، محدودیت‌های مربوط به زمان‌بندی دیدارهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دختران‌شان نیز برچیده شده‌ است.

حسین کروبی در این زمینه گفت که در ایام نوروز به «کل اقوام» پدرش «از جمله خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها» اجازه ملاقات داده شده و برخی از آن‌ها با آقای کروبی ملاقات کرده‌اند و قرار است گروهی دیگر نیز به زودی با او ملاقات کنند.

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس، روز اول فروردین گفته بود که نامه مهدی کروبی به رهبر جمهوری اسلامی باعث وقفه در روند رفع حصر شده است.

پس از آن محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، نیز تأیید کرد که سه مقام امنیتی در گفت‌وگو با مادرش سخنان مشابهی را بیان کرده‌اند.

اما به گفته آقای کروبی، مادرش در پاسخ به این مقام‌های امنیتی گفته است: «اگر صداقتی در گفتارتان هست پس به حصر مهندس موسوی و خانم رهنورد که نامه‌ای ننوشته‌اند پایان دهید».

میر حسین موسوی، ‌مهدی کروبی و زهرا رهنورد از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

پیش از این مسئولان دولت حسن روحانی بارها وعده داده بودند که پیگیر رفع حصر خواهند بود اما این موضوع که از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی در پنج سال پیش بود، تاکنون بدون نتیجه مانده‌ است.

در این زمینه خانواده‌های آقایان موسوی و کروبی و شماری از فعالان سیاسی بارها از اینکه دولت حسن روحانی اقدام عملی برای رفع حصر انجام نداده‌ است، انتقاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش سایت «اعتماد» و رادیو فردا/ ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG