لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۴

نماینده مجلس: نامه کروبی باعث وقفه در رفع حصر شد


مهدی کروبی
مهدی کروبی

با گذشت بیش از هفت سال از حصر رهبران جنبش سبز، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از تشکیل کمیته‌ای زیر نظر «یکی از نهادها» برای رفع حصر خبر داد و گفت نامه مهدی کروبی باعث وقفه در روند رفع حصر شد.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «کمیته‌ای زیر نظر یکی از نهادها برای رفع حصر تشکیل شده که در حال فراهم کردن شرایط لازم برای این موضوع است.» وی از این نهاد نامی نبرده است.

پیشتر هم شماری از نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی دربارهٔ رفع حصر ابراز خوش‌بینی کرده بودند که این خوش‌بینی‌ها به واقعیت نپیوست.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ و در پی اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همچنان در حصر به‌سر می‌برند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نامه اخیر مهدی کروبی، به رهبر جمهوری اسلامی را موجب «وقفه» در روند رفع حصر عنوان کرد.

مهدی کروبی، در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، به روند حذف جریان‌ها و افراد شاخص و نیز «دخالت» نظامیان در انتخابات، اشاره کرد و نوشت: «سه دهه است که شما در رأس نظام قرار دارید و هنوز هم از جایگاه یک اپوزسیون سخن می‌گویید. در این سه دهه بخش مهمی از نیروهای اصیل انقلاب را کنار گذاشتید تا سیاست‌های مورد نظرتان را اجرا کنید و امروز با نتایج همان سیاست‌ها مواجه هستید.»

او افزود: «پاسخگویی، وظیفه همه مقامات نظام است و جنابعالی که کارکرد نهادها و سازمان‌هایی مانند سپاه، بسیج، شورای نگهبان، نهادهای انقلابی، ائمه جمعه، صداو سیما و .. را مطابق نگرش و سیاست‌های مورد نظرتان تغییر داده‌اید باید بیش از دیگران به این مهم توجه کنید.»

اکنون بهروز نعمتی، نماینده مجلس می‌گوید این نامه باعث «وقفه» در روند رفع حصر شده‌است.

بهروز نعمتی گفت: «این کمیته اقدامات خوبی را برای رفع حصر انجام داده بود و کار تا برخی مراحل به خوبی پیش رفته بود اما اتفاقاتی افتاد که موجب کند شدن این روند شد. به نظر می‌رسد نامه‌ای که آقای کروبی اخیراً منتشر کردند باعث شد وقفه‌ای در این روند ایجاد شود و به اعتقاد من شاید اگر این نامه نبود کار زودتر به نتیجه می‌رسید.»

وی افزود: «من با برخی اعضای این کمیته ارتباط دارم و بعد از تعطیلات باید با آنها صحبت کنیم و ببینیم کار به چه شکل ادامه می‌یابد.»

سوم اسفند ماه سال گذشته، غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید و عضو کمیته رفع حصر این فراکسیون روز پنجشنبه در توئیتر خود نوشته بود: «طبق آخرین جلسات و مذاکراتی که با سران محترم قوا و آقای شمخانی داشته‌ایم، استنباط ما این بوده‌است که گشایش برای ملاقات‌های محصورین ایجاد و انشاءالله تا عید رفع حصر صورت می‌گیرد.»

یک روز پس از آن در مراسم ترحیم احترام‌السادات نواب صفوی، مادر زهرا رهنورد، قاسم میرزایی نکو، نماینده دماوند با اشاره به اظهارات غلامرضا حیدری گفت: «از سوی برخی مسئولان قول‌هایی به ما داده شده و بخشی از فضا هم باز شده‌است.»

اما همان هنگام علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در کانال تلگرامی خود نوشت: «روشن است که نمی‌توان به حواله‌کرد وعده‌های تکراری و بی‌عمل برخی مسئولان در مذاکرات خصوصی وعده قطعی رفع حصر در نوروز را به مردم منتقل کرد.»

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز ۲۷ اسفند به خبرنگاران گفت که در مسئله حصر «دستورهای مهمی صادر شده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز در حال پیگیری است.»

علی مطهری، نائب رئیس مجلس تیر ماه سال ۱۳۹۳ گفته بود آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به درخواست وی برای رفع حصر گفته‌است: «جرم اینها بزرگ است و اگر امام بودند شدیدتر برخورد می‌کردند اگر اینها محاکمه شوند حکمشان خیلی سنگین خواهد بود و قطعاً شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده‌ایم.»

هدر نائرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز ۲۶ بهمن در پایان هفتمین سالگرد حصر خانگی رهنورد، موسوی و کروبی، در بیانیه‌ای خواستار آزادی آنها و همه زندانیان عقیدتی شد که «ناعادلانه» در بند هستند.

XS
SM
MD
LG