لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

اظهارات نزدیکان محمد خاتمی در باره ماندن وی در صحنه انتخابات


به دنبال گمانه زنی های گسترده در باره احتمال انصراف خاتمی از نامزدی ریاست جمهوری و درپی اعلام کاندیداتوری میر حسین موسوی، افراد نزدیک به محمد خاتمی می گویند: وی از انتخابات کنار نخواهد کشید.

سایت رسمی بنیاد باران که وابسته به محمد خاتمی است در گزارش های مختلف اشاره کرده که رییس جمهوری سابق ایران در صحنه انتخابات می ماند.

محمد رضا عارف، رییس ستاد انتخاباتی آقای خاتمی روز پنجشنبه اعلام کرد که خاتمی می ماند و افزود: «رقيب مي‌خواهد ما را به دنبال نخود سياه بفرستد و همين بحث‌ ها در مورد اينكه چه كسي كانديدای اصلاح طلبان خواهد شد مطرح مي ‌شود نخود سياه است.»

وی که در همایش ستاد جوانان حامی خاتمی سخنرانی می کرد، گفت: «در برنامه ‌ای كه تا پايان فروردين ماه اعلام مي‌ كنيم جهت‌گيری ‌های آقای خاتمي و دولتي كه ايشان تشكيل خواهند داد را مطرح خواهيم كرد.»

مخالفان اصولگرا و رقبای رییس جمهوری سابق ایران در جبهه اصلاحات طی روزهای اخیر و پس از اعلام نامزدی میر حسین موسوی، به طور وسیعی گمانه زنی کرده اند که خاتمی از صحنه انتخابات کنار می کشد.

استناد این افراد و گروه ها به جمله ای از محمد خاتمی است که در بهمن ماه گذشته در پاسخ به درخواست ها برای اعلام نظر در زمینه نامزدی خود گفته بود: «یا من می آیم یا میر حسین»

رقبای آقای خاتمی می گویند، بیان این جمله به معنای آن است که خاتمی از صحنه انتخابات کنار خواهد کشید.

ولی محمد علی ابطحی، معاون رییس جمهوری سابق ایران که از نزدیکان وی به شمار می رود، در این زمینه گفت: «این موضوعی که مطرح شد، مربوط به قبل از آمدن خاتمی است ولی حالا که خاتمی حضور پیدا کرده این حرف موضوعیت ندارد.»

زهرا اشراقی، نوه آیت الله خمینی، نیز در همایش سراسری ستاد ۸۸ اظهار داشت: آقای خاتمی پیش از اینکه تصمیم نهایی خود را اعلام کنند، گفتند «یا من می آیم یا شخص دیگری»، اما اکنون باید بگویم دوران «یا خاتمی یا میرحسین» گذشته است.

«رقيب مي‌خواهد ما را به دنبال نخود سياه بفرستد و همين بحث‌ ها در مورد اينكه چه كسي كانديدای اصلاح طلبان خواهد شد مطرح مي ‌شود نخود سياه است.»

محمد رضا عارف، رییس ستاد انتخاباتی خاتمی
آقای خاتمی هنوز به طور مستقیم در باره ادامه فعالیت یا کنار کشیدن از رقابت های ریاست جمهوری اظهار نظر نکرده است.

میر حسین موسوی، آخرین نخست وزیر ایران، روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. در حال حاضر جناح موسوم به اصلاح طلب با مهدی کروبی، میر حسین موسوی و محمد خاتمی در صحنه انتخابات حضور پیدا کرده است.

نامزدی آقای موسوی از سوی برخی همفکران محمد خاتمی به عنوان «اقدامی غیر مترقبه» توصیف شده است.

رضوی یزدی از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز که ریاست آن با محمد خاتمی است به سایت بنیاد باران گفته است: «تنها مسئله ما این است که آقای موسوی در مورد کاندیداتوری آقای خاتمی گفته بودند اگر شما تشریف بیاورید من نمی آیم و همین قضیه کمی برای ما غیرمترقبه بود.»

اصلاح طلبان اعلام کرده اند که به رغم حضور سه نامزد در صحنه انتخابات در نهایت میان آنها اجماع صورت می گیرد و از ریزش آرای این طیف سیاسی به نفع محمود احمدی نژاد جلوگیری خواهد شد.

آقای احمدی نژاد که به گفته مشاوران وی حتما در انتخابات حاضر می شود به دلیل مشکلات اقتصادی ایران و بروز تنش در روابط تهران با کشورهای غربی و عربی با انتقادهای گسترده ای روبرو است.

طیف اصولگرایان که به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، نزدیک هستند هنوز به طور رسمی نامزد خود را برای شرکت در انتخابات معرفی نکرده اند.

در حالی که طرفداران محمود احمدی نژاد از اجماع بر سر وی در میان اصولگرایان سخن می گویند ولی افراد و گروه های مختلف این طیف چنین ادعایی را رد می کنند و می گویند در حال رایزنی بر سر این موضوع هستند.

از محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی در دولت نهم و مصطفی پور محمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور به عنوان نامزدهای مطرح در جناح اصولگرا نام برده می شود.
XS
SM
MD
LG