لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۱

«روسیه از تحریم افراطی ایران حمایت نمی کند»


لاوروف: ما در ابتدا با اقدام علیه ایران به صورت تدریجی و متناسب موافقت کردیم ولی از تحریم های بیش از اندازه حمایت نخواهیم کرد.
لاوروف: ما در ابتدا با اقدام علیه ایران به صورت تدریجی و متناسب موافقت کردیم ولی از تحریم های بیش از اندازه حمایت نخواهیم کرد.

روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که از «تحریم های بیش از اندازه» علیه ایران توسط شورای امنیت حمایت نخواهد کرد.


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه افزود: «آفریقای جنوبی و اندونزی اصلاحاتی را برای پیش نویس قطعنامه شورای امنیت پیشنهاد کرده اند که در ذیل سایر موارد مربوط به معاهده جهانی عدم تکثیر قرار می گیرد و به اعتقاد ما این ملاحظات باید به دقت مد نظر قرار گیرد.»


وی افزود که ما این موارد اصلاحی را سازنده می دانیم.


وزیر امور خارجه روسیه گفت که ما در ابتدا با اقدام علیه ایران به صورت تدریجی و متناسب موافقت کردیم ولی از تحریم های بیش از اندازه حمایت نخواهیم کرد.


روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت دارای حق وتو است، اما دیپلمات های بلندپایه این کشور در جریان تدوین پیش نویس کنونی دومین قطعنامه تحریم ایران حضور داشته اند و با آن موافقت کرده اند.


ما در ابتدا با اقدام علیه ایران به صورت تدریجی و متناسب موافقت کردیم ولی از تحریم های بیش از اندازه حمایت نخواهیم کرد.
وزیر امور خارجه روسیه

پیش نویس قطعنامه تشدید تحریم ها علیه ایران اوایل هفته جاری توسط پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا به همراه آلمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.


براساس این پیش نویس، دایره تحریم های سازمان ملل علیه ایران به دلیل امتناع تهران از متوقف کردن روند غنی سازی اورانیوم، به سپاه پاسداران و افراد و شرکت های بیشتری تسری پیدا خواهد کرد.


روز سه شنبه نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد، به عنوان رییس دوره ای شورای امنیت خواستار اصلاحاتی در این پیش نویس و تعلیق تحریم ها علیه ایران به مدت ۹۰ روز و همزمان توقف در برنامه غنی سازی تهران شد تا در این فاصله رایزنی های دیپلماتیک برای حل مسئله اتمی ایران دنبال شود.


بر اساس درخواست آفريقای جنوبی، رای گيری برای قطعنامه تحريم ايران ممکن است که به تعويق بيافتد.


رد گزارش نيوريورک تايمز توسط ایران و روسیه


روسيه و ايران گزارش نيويورک تايمز مبنی بر اين که روسيه به ايران اطلاع داده که ارسال سوخت برای نيروگاه بوشهر مشروط به تعليق غنی سازی اورانيوم است، را رد کردند.


شورای امنيت روسيه روز سه شنبه ۲۰ مارس در بيانيه ای گزارش روزنامه نيويورک تايمز درباره «اولتيماتوم روسيه به ايران» را تکذيب کرد. در اين بيانيه تصريح شده است که در ملاقات ميان مقام های ايرانی و روسی در ۱۲ مارس رد وبدل شدن اولتيماتوم واقعيت ندارد.


روزنامه نيويورک تايمز روز دوشنبه ۱۹ مارس در گزارشی با عنوان «روسيه در مورد غنی سازی به ايران اولتيماتوم می دهد» نوشته بود که که روسيه به ايران اطلاع داده که اگر در راستای اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، فعاليت مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نياورد، تحويل سوخت به نيروگاه بوشهر را متوقف خواهد کرد.


به گزارش روزنامه نيويورک تايمز در جريان ديدار ايگور ايوانف، دبير شورای امنيت روسيه با علی حسينی تاش، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، اين موضوع به ایران اطلاع داده شده است.


از سوی دیگر، علی حسينی تاش در گفت وگو با راديو دولتی ايران گزارش روزنامه نيويورک تايمز را رد کرد.


آقای حسينی گفت:« در ديدار با آقای ايوانف، ايشان و اعضای هيئت روسی تلاش کردند که طرف ايرانی را قانع کنند که موضوع نيروگاه هسته‌ای بوشهر هيچ ارتباطی به پرونده هسته‌ای ايران ندارد.»


XS
SM
MD
LG