لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

متکی: ایران درباره برنامه اتمی خود تضمین می دهد


آقای متکی گفته ایران حاضر است تضمین دهد که برنامه هسته ای خود را به صورت صلح آمیز دنبال می کند.
آقای متکی گفته ایران حاضر است تضمین دهد که برنامه هسته ای خود را به صورت صلح آمیز دنبال می کند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مقابله با گسترش تسلیحاتی ژنو اعلام کرد که اگر پرونده هسته ای از شورای امنیت به آژانس برگردد ایران حاضر به دادن تضمین لازم است.


به گزارش آسوشیتد پرس از ژنو، منوچهر متکی گفت: جمهوری اسلامی ایران حاضر است در ازای خارج شدن پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل، تضمین های لازم را برای فعالیت صلح آمیز خود، بدهد.


وزیر امور خارجه ایران در اجلاس جهانی مقابله با گسترش تسلیحات سخنرانی می کرد که ۶۵ کشور جهان در آن عضویت دارند.


وی درخواست کرد پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارجاع داده شود تا ایران برای اعتماد سازی با پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، وارد گفت و گو شود.


آقای متکی گفت:«همین جا از فرصت استفاده می کنم و می گویم اگر گروه ۵+۱ پرونده ایران را به آژانس برگردانند، ما هم حاضریم تضمین هایی بدهیم که اطمینان داده شود برنامه هسته ای ایران انحراف نخواهد داشت.»


منوچهر متکی:اگر گروه ۵+۱پرونده ایران را به آژانس برگردانند، ما هم حاضریم تضمین هایی بدهیم که این اطمینان داده شود که برنامه هسته ای ایران انحراف نخواهد داشت.

وی اشاره نکرد که ایران حاضر است چه تضمین هایی بدهد تا اعتماد کشورهای گروه ۵+۱ را جلب کند.


این اظهارات در حالی صورت می گیرد که کشورهای گروه ۵+۱ اعلام کرده اند که در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم توسط ایران حاضرند با تهران مذاکره کنند. اما سخنگوی دولت احمدی نژاد روز سه شنبه بار دیگر تاکید کرد که موضوع غنی سازی اورانیوم کاملا منتفی شده است.


آمریکا و کشورهای غربی برنامه هسته ای ایران را پوشش برای دستیابی به بمب اتمی می دانند. ولی جمهوری اسلامی می گوید که برنامه اتمی را برای دستیابی به برق دنبال می کند.


آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به عنوان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان به ایران پیشنهاد کردند برنامه غنی سازی اورانیوم خود را تعلیق کند و در ازای آن مشوق های اقتصادی بگیرد تا صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شود.


جمهوری اسلامی ایران حاضر به تعلیق نشده و شورای امنیت سازمان ملل، در قطعنامه ۱۷۳۷ ضمن تحریم موشکی و هسته ای ایران، به جمهوری اسلامی ایران دو ماه فرصت داد تا روند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


اما با امتناع ایران از پذیرش این درخواست، کشورهای ۵+۱ نشست هایی برای تشدید تحریم ها علیه ایران برگزار کرده اند و در آخرین تحول اعلام شد که پیشرفت های قابل توجهی برای صدور قطعنامه دوم علیه ایران حاصل شده است.


«منبع ناامنی نیستیم»


آقای متکی، اسراییل را به عنوان عامل اصلی «ناامنی» در منطقه معرفی کرد که حاضر نیست به ان پی تی بپیوندد و اهود اولمرت هم سال گذشته به صراحت اعلام کرد اسراییل بمب اتمی دارد.


آقای متکی گفت:«اسراییل مجهز به سلاح اتمی، خطر مستقیم برای ثبات امنیتی منطقه و صلح جهانی است که نیاز دارد جامعه جهانی برای آن، فکر جدی کند.»


وی به فشار روزافزونی اشاره کرد که برای توقف برنامه هسته ای ایران از سوی شورای امنیت به جمهوری اسلامی وارد می شود.


آقای متکی گفت:«جالب است که نسبت به قدرت اتمی منطقه و برهم زننده صلح منطقه ای، هیچ اقدامی نمی شود اما ایران زیر فشار بسیار سنگینی است که از حق مسلم خود محروم شود.»


وی در ادامه، آمریکا را عامل دیگر ناامنی منطقه برشمرد که به دلیل مقابله با دستیابی صدام به سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کرد.


وزیر امور خارجه ایران گفت:«پس از چند سال جست و جو به دنبال سلاح کشتار جمعی در عراق، در آخر نتیجه این شد که سلاحی پیدا نشد و معلوم شد آمریکا اطلاعات نادرستی از وضعیت عراق داشته است.»


وی در ادامه اشاره کرد که به راحتی می توان فهمید لشگرکشی آمریکا به منطقه باعث ناامنی منطقه شده و کسانی که عراق را ناامن کردند، نمی توانند امروزه از بار مسوولیت، شانه خالی کنند.


XS
SM
MD
LG