لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

رهبران لبنان، اسرائیل را به «تهدید ثبات مرزی» این کشور متهم کردند


میشل عون (راست) رئیس‌جمهوری همراه با سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان.
میشل عون (راست) رئیس‌جمهوری همراه با سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان.

رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رییس مجلس لبنان روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن پس از یک نشست مشترک در بیروت برای بحث در ارتباط با «تهدیدهای اسرائیل»، با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که اسرائیل مرزهای مشترک زمینی و دریایی دو کشور را بی‌ثبات می‌کند اما لبنان با تاکید بر منافع خود، بهره‌برداری از حوزه‌های نفتی و گازی در آب‌های دریای مدیترانه را دنبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، میشل عون رییس‌جمهوری، سعد حریری نخست‌وزیر و نبیه بری رییس پارلمان لبنان در بیانیه مشترکی تاکید کردند که لبنان «با اقدام در صحنه‌های منطقه‌ای و بین المللی» با قصد اسرائیل در ساخت دیوار حائل که «نقض حاکمیت ملی لبنان است» مقابله خواهد کرد.

نشست سران لبنانی پس از آن برگزار شد که مقامات اسرائیل در روزهای گذشته با تشدید تهدیدها علیه این کشور همسایه شمالی خود، همچنین گفتند که ارتش اسرائیل ساخت دیوار در طول مرز با لبنان را تکمیل خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور از سه سال پیش در حال ساخت دیواره بتونی در طول خط آبی رنگ با لبنان است. خط آبی رنگ مرز شناخته شده میان این دو کشور، از سوی سازمان ملل است.

پایگاه خبری وای.نت گزارش داده بود، افسرانی از ارتش‌های اسرائیل و لبنان روز ۱۶ بهمن با حضور ناظران صلح سازمان ملل متحد از قوای یونیفیل در دیداری مشترک در منطقه راس ناقوره، اختلافات در مورد دیواره بتونی مرزی را مطرح کردند اما هیچ تفاهمی به دست نیامد.

رهبران لبنان یادآور شده‌اند که کشورشان در راستای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت با یونیفیل همکاری کرده است اما اقدامات اسرائیل «نقض روشن این قطعنامه» و «تهدیدی برای ثبات منطقه» است.

قطعنامه ۱۷۰۱ به جنگ ۳۴ روزه سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و گروه حزب‌الله که برای لبنان به شدت پرتلفات و ویرانگر بود، پایان داد و از آن زمان ثبات نسبی در مرزهای دو کشور حفظ شده است.

سران لبنان در بیانیه خود همچنین موضع اسرائیل در ارتباط با حوزه شماره ۹ دریای مدیترانه را نکوهش کرده‌اند.

پس از انتشار نخستین مناقصه لبنان برای اکتشاف نفت و گاز در دو بلوک دریایی در حوزه مدیترانه، لبنان ماه دسامبر پیشنهاد ارائه شده از سوی یک کنسرسیوم شامل شرکت‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا و نوواتک روسیه را تایید کرد.

قرار است روزهای آینده قرارداد رسمی لبنان با این کنسرسیوم بین‌المللی برای بهره‌برداری از حوزه شماره ۹ نهایی شود.

اما آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته این مناقصه را «به شدت تحریک‌آمیز» خواند و گفت، این حوزه «با هر معیاری که حساب شود، متعلق به اسرائیل است»، و همچنین به شرکت‌های بین‌المللی «توصیه» کرد که از مشارکت در طرح‌های لبنان خودداری کنند.

اسرائیل خود در سال‌های گذشته به بهره‌برداری از دو حوزه گازی دریای مدیترانه با نام‌های «لویاتان» و «تامار» پرداخته است. اما هنوز با لبنان بر سر شماری از حوزه‌های دریایی مدیترانه که وسعت آنها به ۸۶۰ کیلومتر مربع می‌رسد، اختلاف دارد.

به گزارش دفتر ریاست‌جمهوری لبنان، قرار است میشل عون، سعد حریری و نبیه بری روز چهارشنبه با حضور در نشست شواری عالی دفاعی و امنیتی لبنان، تدابیر مورد نظر را برای دفاع از منافع این کشور به اعضای شورا ارائه کنند.

XS
SM
MD
LG