لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

تشکیل دولت جدید لبنان با حق وتو حزب الله


فواد سینیوره، نخست وزیر دولت ائتلافی لبنان.( عکس: AFP)
فواد سینیوره، نخست وزیر دولت ائتلافی لبنان.( عکس: AFP)

بحران سیاسی ۱۸ ماهه لبنان روز جمعه با تشکیل دولت ائتلافی پایان یافت و حزب الله و متحدان آن با دستیابی به حق وتو به پیروزی بزرگی دست یافتند.


تشکیل دولت جدید که از سوی فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان صورت گرفت نخستین اقدام مهم سیاسی پس از روی کار آمدن میشل سلیمان، رییس جمهوری جدید این کشور است که به گفته کارشناسان سیاسی سبب خواهد شد تا لبنان از مرحله ورود به جنگ داخلی خارج شود.


تشکیل دولت جدید و اسامی وزاری معرفی شده از سوی گروه حاکم و مخالفان آن پس از دیدار فواد سینیوره، نخست وزیر و نبیه بری، رییس مجلس با رییس جمهوری لبنان اعلام شد.


ژنرال میشل سلیمان پس از این دیدار گفت: «این دولت دو وظیفه اصلی دارد: کسب مجدد اعتماد در سیستم سیاسی لبنان و تضمین برگزاری شفاف انتخابات پارلمانی.»


انتخابات جدید پارلمانی لبنان قرار است که سال آینده برگزار شود و احتمال می رود که کشاکش سیاسی در این کشور بر سر کسب کرسی های بیشتر در مجلس لبنان ادامه یابد.


گروه حزب الله لبنان که هوادار جمهوری اسلامی ایران و سوریه است و هواداران آن بر اساس توافق ماه مه در کشور قطر، ۱۱ وزارتخانه را در اختیار خواهند داشت در حالی که گروه حاکم به رهبری سعد حریری، فرزند نخست وزیر فقید لبنان و رییس جمهوری این کشور ۱۹ پست را در اختیار خواهند داشت.


تعداد وزارتخانه هایی که در اختیار حزب الله لبنان است این امکان را به این گروه شیعه و هواداران مسیحی آن خواهد داد تا حق وتو داشته و قدرت تصویب مصوبات را از مخالفان خود سلب کند.


مصوبات در دولت لبنان باید با آراء دو سوم وزیران تصویب شود که سی نفر هستند. جناح اکثریت پارلمان ۱۶ کرسی در اختیار دارد و رییس جمهوری نیز دارای حق انتخاب سه وزیر است که مهمترین آن وزیر کشور است. در دولت فعلی لبنان، وزارت کشور به عهده «زیاد بارو» گذاشته شده است.


محمد چته، به عنوان وزیر دارایی انتخاب شده است که نزدیک به فواد سینیوره است و گروه های شیعه، فوزی صلوخ را به عنوان وزیر امور خارجه و محمد فنیش را به عنوان وزیر کار معرفی کرده اند.
XS
SM
MD
LG