لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

میرسلیم: وقتی در مذاکرات هسته‌ای کم آوردند، درخواست پرتاب موشک کردند


مصطفی میرسلیم، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت مدعی شد که دیپلمات‌های ایرانی وقتی در مذاکرات هسته‌ای کم آوردند خواستار پرتاب موشک شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای میرسلیم که به دانشگاه علم و صنعت رفته بود در پاسخ به سؤال یکی از حاضرین مبنی بر اینکه «چرا در جریان مذاکرات موشک پرتاب می‌کنند» اظهار داشت: «این خواست مذاکره‌کنندگان بود، اگر باور ندارید از وزیر دفاع بپرسید».

وی حاضر به توضیح بیشتری در این زمینه نشد. با این حال، یک «منبع آگاه» در وزارت امور خارجه ایران چند ساعت بعد اظهارات نامزد موتلفه در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد.

این منبع به خبرگزاری ایرنا گفته است که «مذاکره کنندگان بیشترین حساسیت را برای رفع محدودیت‌های خطرناک قطعنامه ۱۹۲۹به کار گرفتند که در دولت قبلی بر برنامه موشکی ایران تحمیل شده بود».

وی افزوده که مذاکره‌کنند‌گان هسته‌ای «بر خلاف ادعای عجیب و جدید یکی از نامزدهای محترم هیچ وقت کم نیاوردند و هیچ وقت درخواست شلیک موشک نکردند. معلوم نیست حضرات، کجا خواب‌نما شده‌اند که چنین گفته‌اند».

ادعای آقای میرسلیم در یک نشست انتخاباتی پس از آن صورت می‌گیرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در جریان مناظره دوم خود با پنج نامزد دیگر انتخابات ۲۹ اردیبهشت، سپاه پاسداران را به کارشکنی در جریان مذاکرات هسته‌ای متهم کرد.

آقای روحانی روز ۱۵ اردیبهشت گفته بود: «دیدیم چکار کردند؛ آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند؛ برای اینکه ما نتوانیم ۱۰۰ درصد استفاده کنیم».

این اظهارات واکنش فوری ستاد کل نیروهای مسلح را برانگیخت و مسعود جزایری، سخنگوی این تشکیلات نظامی، گفت که «نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» و به گفته او، «دادن آدرس‌های نادرست به مردم اجتناب ورزند».

تهران و شش قدرت جهانی پس از روی کار آمدن حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲، برای حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران به مدت دو سال با هم مذاکره کردند تا اینکه سرانجام توانستند در تیرماه ۹۴ به توافق برسند که به «برجام» موسوم شده است.

در جریان این مذاکرات و پس از اجرای برجام، سپاه پاسداران بارها دست به آزمایش موشکی زد و حتی روی یکی از موشک‌های خود به زبان عبری نوشت که «اسرائیل باید از بین برود».

غلامحسین غیب‌پرور، رییس سازمان بسیج ایران، روز ۱۷ اردیبهشت در واکنش به انتقاد حسن روحانی از نوشته شدن شعار «محو اسرائیل» بر یکی از موشک‌های سپاه پاسداران تأکید کرد که «محو» این کشور جزو «آرمان‌های» جمهوری اسلامی است.

حمایت جامعه روحانیت مبارز از ابراهیم رئیسی

در ادامه تحولات مربوط به انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، جامعه روحانیت مبارز که از تشکل‌های مهم اصولگرایان است، با انتشار بیانیه‌ای از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات حمایت کرد.

آقای رئیسی عضو جامعه روحانیت مبارز است و این در حالی است که حسن روحانی نیز در این تشکیلات سیاسی عضویت دارد، هرچند گفته می‌شود سال‌هاست در جلسات آن حضور پیدا نمی‌کند.

این دومین تشکیلات سیاسی مهم اصولگرایان است که در انتخابات پیش رو از آقای رئیسی حمایت می‌کند. پیشتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز از این نامزد انتخاباتی حمایت کرده بود. حمایت این تشکل‌ها عرصه را برای محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد سرشناس نزدیک به جبهه اصولگرایان تنگ‌تر خواهد کرد که هنوز نتوانسته است حمایت گروه شاخصی را کسب کند.

شکایت از وزارت کشور

در تحولی دیگر، ستاد ابراهیم رئیسی نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته و از آنچه که «ارعاب و تهدید روستائیان» توسط متولیان برگزاری انتخابات در روزهای اخیر خوانده، شکایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این ستاد با متهم کردن وزارت کشور دولت روحانی به تلاش برای «مهندسی آرا»، مدعی شده که «برخی دهیاری‌ها با اعلام آنکه رأی ندادن به رئیس‌جمهور مستقر، باعث قطع بودجه و امکانات روستایی خواهد شد، در تلاش برای مهندسی فضای انتخابات به صورتی گسترده برآمده‌اند».

در نامه یاد شده ضمن دعوت به «تشدید نظارت‌ها در روستاها»، از شورای نگهبان درخواست شده که «نسبت به صیانت از حق‌الناس به صورتی حداکثری اهتمام ورزد».

هاشمی‌طبا و «مصلحت» ادامه دولت روحانی

در همین حال، مصطفی هاشمی‌طبا دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای کرده و گفته است که ادامه کار دولت حسن روحانی را «به مصلحت می‌داند».

او وعده‌های دو نامزد اصلی اصولگرایان، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، برای دو برابر کردن «درآمد دولت» و ایجاد چند میلیون شغل، را سخنی «گزاف» خوانده و گفته است که «می‌گویند ۱۰میلیون کار ایجاد می‌کنیم. من هم می‌توانم در یک ماه، یک میلیون شغل ایجاد کنم. مثلا می‌دهم قالب خشت درست کنند و به جوان‌ها می‌گویم خشت بزنند. باید اشتغال‌زایی مفید و سازنده باشد و کالای تولید شده خریدار باشد».

ادامه جنجال بر سر سایت «کارانه»

موضوع ایجاد پنج میلیون شغل که از سوی آقای قالیباف مطرح و انتقادهای زیادی برانگیخته است، روز دوشنبه نیز در جریان دیدار وی با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه لرستان مطرح شد و او گفت که «اگر شغل ایجاد نشود یک بحران بزرگ اجتماعی در کشور به وجود خواهد آمد».

آقای قالیباف با اشاره به راه‌اندازی سایت کاریابی «کارانه» از سوی ستاد خود که چند روز قبل نیز از سوی «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» فیلتر شد، بستن این پایگاه اینترنتی را به طیف «چهار درصدی» نسبت داد.

طیف چهار درصدی مدنظر این نامزد انتخابات به افرادی بر می‌گردد که به گفته او از امکان دریافت وام‌های کلان بانکی برخوردارند، حال آنکه ۹۶ درصد بقیه چنین امکانی را ندارند.

وزیر ارتباطات ایران دخالت دولت حسن روحانی در بسته شدن این سایت را تکذیب کرده است ولی معاون قضایی دادستان کل کشور می‌گوید که ستاد انتخاباتی آقای روحانی در نامه‌ای به تاریخ ۱۵ اردیبهشت، «به طور کتبی از فعالیت سایت کارانه شکایت کرده و تقاضای برخورد سریع نهادهای امنیتی و کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری با این سایت را داشته است».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالصمد خرم‌آبادی افزوده که این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بررسی و «بر اساس تصمیم اکثریت اعضای حاضر در جلسه بر خط، دستور فیلتر و مسدودسازی این سایت صادر شده است».

او افزود: نمایندگان وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات از طرف دولت در این رای‌گیری شرکت کرده و به فیلتر این سایت رای مثبت دادند ولی وزارت کشور رای منفی داده است.

آقای خرم‌آبادی تصریح کرده است: «اظهارات وزیر ارتباطات که اعلام کرده است این سایت به دستور قضایی فیلتر شده و دولت در فیلتر آن نقشی نداشته است خلاف واقع و کذب محض است و قطعاً اگر دو عضو دولت با فیلتر این سایت مخالفت می‌کردند، این سایت فیلتر نمی‌شد».

XS
SM
MD
LG