لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۶

دادستان کل ایران امام جمعه اهل سنت ایرانشهر را به «تعقیب قضایی» تهدید کرد


محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور (راست) و مولوی طیب ملازهی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور (راست) و مولوی طیب ملازهی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر.

دادستان کل کشور سخنان امام جمعه اهل سنت ایرانشهر درباره «تجاوز به ۴۱ دختر» را «بی‌مبنا»، «دروغ محض» و «جعلی» خواند و تهدید کرد که اگر وی نتواند ادعای خود را «ثابت کند» به اتهام «تشویش اذهان عمومی» تحت تعقیب قضایی خواهد گرفت.

محمد جعفر منتظری روز دوشنبه ۲۸ خرداد گفت: «این ماجرا به این کیفیتی که مطرح شده دروغ محض است».

وی تاکید کرد که «منبع این خبر را نیز تحت تعقیب قرار خواهیم داد و مقدمات آن نیز فراهم شده است».

دادستان کل ایران افزود: «کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در مراسمی اعلام کرده است حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت با عنوان اتهامی تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود».

این مقام قضایی می‌گوید که اخبار مربوط به «امور اخلاقی، نوامیس مردم و مسائلی که جنبه حیثیتی و خانوادگی دارد به موجب موازین شرعی و قانونی باید مکتوم (پنهان) بماند».

روز جمعه ۲۵ خرداد، مولوی طیب ملازهی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر از «تجاوز به ۴۱ دختر» در این شهرستان و دستگیری یکی از متهمان خبر داده بود.

با این حال مقامات قضایی سیستان و بلوچستان گفته‌های وی درباره جزئیات این تجاوزها را رد کرده و تنها از «تجاوز به سه دختر» سخن گفته‌اند.

تهدید امام جمعه اهل سنت ایرانشهر توسط دادستان کل کشور در گفت‌وگو با توفیقی و کاظمیان
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:32 0:00
لینک مستقیم

در همین حال علی موحدی‌راد دادستان زاهدان روز یکشنبه گفت که فعلا سه نفر «تحت عنوان آدم ربایی و تجاوز به عنف شکایت کرده‌اند» که «یکی از آنان دی ماه پارسال، یکی دیگر اردیبهشت و دیگری خردادماه مورد تجاوز قرار گرفتند».

در همین حال دادستان کل کشور با اشاره به شکایت سه نفر گفت که «باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است و آیا شکات به شکایت خود باقی هستند یا خیر؟»

عده‌ای از مردم ایرانشهر روز یکشنبه در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به این پرونده شده بودند.

نبی بخش داودی فرماندار ایرانشهر، با حضور در جمع معترضان گفته بود که عاملان این اقدام «پسر هر کسی و از هر قومی باشند، دستگیر و مجازات خواهند شد».

در همین حال طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس، با اشاره به پیگیری‌های خود از «منابع غیر رسمی» گفت امام جمعه ایرانشهر اعلام کرده که یکی از متهمان این تجاوزها «از پایگاه قدرت و ثروت برخوردار است».

خانم سیاوشی علنی کردن این موضوع از سوی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر را «قابل تأمل» دانسته و همچنین وعده داد که روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد این موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح خواهد کرد.

تعدادی از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله محمد بلوچ‌زهی، بخشدار مرکزی «نیک‌شهر» در استان سیستان و بلوچستان گفته که «اکثر خانواده‌های قربانی تجاوز، دختران خود را لکه ننگی می‌دانند بر دامان خویش» و «در مواردی مشابه برخی خانواده‌ها» برای رفع این «لکه»، اقدام به کشتن آنها کرده‌اند.

از سوی دیگر، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از دختران ایرانشهری که مورد «آزار و تجاوز» قرار گرفته‌اند، درخواست کرد که بدون ترس شکایت کنند.

وی تاکید کرد که «هیچ کسی حق ندارد با آنها رفتار بدی داشته باشد».

پس از انتشار گزارش‌ها درباره «تجاوز به ۴۱ دختر» در ایرانشهر، وزیر کشور ایران هم در دستوری به استاندار سیستان و بلوچستان خواستار پیگیری «مضاعف» این موضوع و تهیه گزارش «دقیقی» از آن شد.

نهم خردادماه نیز گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز به یک دختربچه پنج‌ساله افغان ساکن خمینی‌شهر اصفهان به نام بهاره منتشر شد و چند روز بعد رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که موضوع تجاوز به وی تایید شده است.

با این حال محمد جواد ابطحی نماینده این شهرستان درباره تجاوز به این دختر ابراز تردید کرده و گفته بود که ممکن است خونریزی وی، به دلیل ورود «شیشه پپسی» بوده باشد.

این سخنان آقای ابطحی اعتراض‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی به دنبال داشت.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری‌ ایرنا، ایلنا، ایسنا، فضای مجازی و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG