لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

وزير اطلاعات، رفسنجانی را به دست داشتن در ناآرامی‌های ۸۸ متهم کرد


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه، ۱۲ ارديبهشت ماه، با حمله به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، وی را متهم کرد که در ناآرامی‌های موسوم به «فتنه ۸۸» دست داشته است.

حيدر مصلحی در سخنانی در اختتاميه «نهمين همايش سراسری مسوولان هيات رزمندگان کشور» بدون نام بردن از آقای رفسنجانی گفته است: «کسی که خود را پيشگوی حوادث ۸۸ عنوان می‌کند و می‌گويد "من گفتم، من بيانيه دادم" در حقيقت پيشگويی نکرده است. ما اطلاعات دقيقی داريم که اين آقا در فتنه دست داشته است».

وزیر اطلاعات ایران افزود: «آقایانی که پشت فتنه بوده و خط دهی می‌کردند امروز می‌گویند باید کشور را از بحران بیرون بیاوریم، گفتمان امام و رهبری دولت نهم و دهم را شکل داد و بچه‌های حزب اللهی میدان پیدا کردند و موفقت‌های بسیار بزرگی داشتند اما اکنون یک عده با کمال تاسف توجهی به گفتمان ندارند».

به گزارش خبرگزاری مهر، وی همچنین بدون نام بردن از محمد خاتمی اظهار داشت: «کسی که جزو سران فتنه بوده و انقلاب و نظام به دليل يکسری ملاحظات او را مانند آن دو تن ديگر چندان محصور نکرده و به او آزادی عمل داده است، امروز امر بر او اشتباه نشود که انقلاب يادش رفته اين آقا در فتنه چه نقشی ايفا کرده است».

متهم کردن اکبر هاشمی رفسنجانی به دست داشتن در ناآرامی‌های پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ يکی از بی‌سابقه ترين اتهام‌هايی است که ظرف چهار سال اخير صريحا از سوی يک مقام دولتی به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام وارد شده است. در چند سال اخير تنها رسانه‌ها و افراد نزديک به اصولگرايان بودند که به طور مستقيم و غير مستقيم، آقای رفسنجانی را به همراهی با «فتنه گران» و دامن زدن به «فتنه ۸۸» متهم کرده بودند.

اصولگرایان از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه ۸۸» و از رهبران مخالفان به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هستند و احتمال کاندیداتوری آنها باعث شده که روزنامه‌ها و شخصیت‌های جبهه اصولگرایان در هفته های اخیر بیشترین حملات را نسبت به آنها صورت دهند.

در همین زمینه، روزنامه کیهان از محمد خاتمی به عنوان «مفسد فی الارض» و «وطن فروش» نام برد. روزنامه رسالت نیز به طور ضمنی به هاشمی رفسنجانی هشدار داد که در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری با «آتش سنگین توپخانه مخالفان نامزدی»‌اش مواجه خواهد شد، و «بازخوانی برخی گفته‌ها و پرده‌برداری از ناگفته‌ها» می‌تواند او را به «بازنده بزرگ» تبدیل کند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام که در هشت سال گذشته از منتقدان سرسخت محمود احمدی نژاد به شمار می‌رفت روز هشتم ارديبهشت ماه در سخنانی گفت که در سال ۱۳۸۷ در نشست کميسيونی از مجلس خبرگان رهبری که اعضای آن از هواداران محمود احمدی‌نژاد بودند، به تشريح و آسيب شناسی سياست‌های دولت پرداخته که نوار آن موجود است.

آقای رفسنجانی اظهار داشت: «نوار ضبط شده‌ای دارم که نشان می‌دهد می‌دانستم که کشور به مشکل می‌خورد».

وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه با اشاره به اين بخش از سخنان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، وی را متهم به «منجی سازی کاذب» کرده است.

حيدر مصلحی افزود: «زمانی که رهبری در نماز جمعه آن خطبه‌ها را بيان فرمودند چه کسی بود که نامه بدون سلام عليکم داد».

اشاره وی به نامه روز ۱۹ خرداد سال ۱۳۸۸ اکبر هاشمی رفسنجانی به آيت‌الله علی خامنه‌ای است که در آن به شدت نسبت به اتهام‌های محمود احمدی نژاد عليه خود در مناظره با ميرحسين موسوی انتقاد شده بود. آقای هاشمی اين نامه را بدون «سلام» آغاز کرده بود که همين نکته يکی از محورهای حملات اصولگرايان به وی شد.

وی در اين نامه از رهبر ايران خواسته بود تا «برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح» می‌داند «اقدام مؤثری» انجام دهد تا به گفته وی، «مانع شعله‌ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن» شود.

رهبر جمهوری اسلامی ايران اين نامه را بدون پاسخ گذاشت ولی بعد در خطبه‌های نمازجمعه روز ۲۹ خرداد همان سال اعلام کرد که درباره مسائل مختلف با اکبر هاشمی رفسنجانی اختلاف نظر دارد و «نظر وی به نظر محمود احمدی‌نژاد نزديکتر است».

روز پنجشنبه، علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حمايت های رهبر ايران از محمود احمدی نژاد گفت که عامل اصلی عدم برخورد با احمدی‌نژاد، حمايت رهبری به خاطر مصالحی از رييس جمهور است. رهبری در طول هشت سال گذشته حمايت بی‌سابقه‌ای از ايشان داشته است.

وی در گفت و گو با خبرگزاری مجلس، خانه ملت، با بيان اينکه «کار احمدی‌نژاد به جايی رسيد که اکنون کل نظام را تهديد می‌کند» اظهار داشت: «مجلس هر زمان خواست اقدام اساسی همانند سوال از رييس جمهور انجام دهد و به وظيفه نظارتی خود درست عمل کند، به خاطر مصالحی با مانع مواجه شد. در حقيقت دست مجلس را بستند و هيچ مانعی در مقابل رييس جمهوری نبود».

در هفته های اخير محمود احمدی‌نژاد به دليل احتمال معرفی نامزد برای انتخابات رياست جمهوری هدف حملات تند اصولگرايان قرار گرفته است و متهم شده که از امکانات دولتی برای تبليغ اسفنديار رحيم مشايی، نامزد دولت، استفاده می‌کند.

انتخابات رياست جمهوری ايران قرار است روز ۲۴ خرداد امسال برگزار شود ولی هنوز مشخص نیست که گروه‌های مختلف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان چه نامزدی را وارد صحنه انتخابات خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG