لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

دعایی و نجفی: خاتمی قطعا نمی‌آید، هاشمی هم احتمالا


بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند.
بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند.
در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه دارد، محمود دعایی و محمدعلی نجفی، از فعالان اصلاح‌طلب، روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، از عدم حضور این دو چهره سیاسی در انتخابات سخن گفتند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده که آقای دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، در مصاحبه‌ با این خبرگزاری گفته است که محمد خاتمی «قطعا کاندیدا نمی‌شود».

محمود دعایی همچنین حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات را «بعید» دانسته و در نهایت تاکید کرده است که «راه برون رفت از مشکلات امروز کشور گذشت از سوی همه کسانی است که با هم اختلاف دارند».

ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران کمتر از یک هفته بعد، از روز ۱۷ اردیبهشت آغاز می‌شود، اما با این حال حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات همچنان معمایی حل نشده باقی مانده است.

در هفته‌های اخیر بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب از محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، دعوت کرده‌اند که در این انتخابات حضور یابد، اما در جبهه مقابل، برخی از محافظه‌کاران مانند حسین شریعتمداری با تهدید به «ردصلاحیت»، برای او خط و نشان کشیده‌اند.

پاسخ‌های خاتمی نیز تاکنون نه منفی بوده است، نه مثبت و تنها نشان از تردیدهای جدی او داشته، چنان‌چه به تازگی در دیدار با جمعی از جوانان احزاب اصلاح‌طلب گفته است: «اگر حاکمیت به هر دلیل، فردی مانند من را نخواهد و به هر قیمتی نگذارد که بیاید، آن روز آنان که امیدوار بودند چه حالی پیدا می‌کنند؟ آیا کینه‌ها و دلخوری‌ها بیشتر نمی‌شود؟»

اما از سویی بحث نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در این انتخابات هم وجود دارد، رییس جمهوری سابق ایران و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سال‌های اخیر مواضعی نزدیک به اصلاح‌طلبان داشته است و همین امر باعث شده برخی گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و حتی میانه‌رو کشور تمایل به حضور او در انتخابات داشته باشند.

آقای هاشمی که پیش از این سخن بر سر نیامدن او در انتخابات مطرح بود، به تازگی با اشاره به «مشکلات» عدیده کشور، مانند «بدهی‌های بسیار» و تحریم‌های بین‌المللی گفته است: «نمی‌گویم که نمی‌آیم. ولی می‌گویم ضرورت نیست که پیرمرد ۸۰ ساله بیاید.»

اکنون نیز محمدعلی نجفی، عضور اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و حزب کارگزاران سازندگی، می‌گوید که گمان می‌کند، تصمیم آقای هاشمی بر عدم حضور در انتخابات باشد؛ اگرچه او تاکید کرده است که صحبت‌های اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی را هم نمی‌توان به معنای نیامدن او دانست.

آقای نجفی که با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت‌وگو کرده است، همچنین درباره حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اظهار داشت: «ما امید داریم که یکی از آقایان خاتمی یا هاشمی برای ورود به انتخابات اعلام آمادگی کنند. در غیر این صورت امیدواریم که بتوانیم در میان دوستان، اجماعی برای ورود با یک نامزد در صحنه انتخابات ایجاد کنیم.»

از میان چهره‌های اصلاح‌طلب یا نزدیک به اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان و حسن روحانی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند. به جز این، بحث نامزدی اسحاق جهانگیری و محمدعلی نجفی هم وجود دارد که اکنون آقای نجفی می‌گوید «انگیزه کافی» برای چنین کاری ندارد.

دفاع روحانی از برقراری رابطه با آمریکا

در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، مواضع حسن روحانی، دبیر سابق شورای امنیت ملی ایران، را درباره رابطه با آمریکا منتشر کرده است.

آقای روحانی که تبلیغات خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آغاز کرده است، در گفت‌وگو با این خبرگزاری اظهار داشت که «قرار نیست ایران و آمریکا تا روز قیامت قهر باشند» و این‌که رابطه «خصمانه» ایران و آمریکا باید روزی «با حفظ منافع ملی تغییر کند».

او همچنین خاطرنشان کرد که امروز «احتمال حمله نظامی» آمریکا به ایران در مقایسه با سال ۱۳۸۲ چندان بالا نیست که این نیز به تفاوت‌ شیوه‌های باراک اوباما، رییس جمهوری فعلی ایالات متحده با جورج بوش، رییس جمهوری سابق این کشور، بازمی‌گردد.

به گفته حسن روحانی، در سال ۱۳۸۲، سال‌های پایانی ریاست جمهوری محمد خاتمی، خطر حمله نظامی آمریکا به ایران «کاملا جدی» بود اما «دیپلماسی ایران» مانع از وقوع چنین جنگی شد.

سیا‌ست خارجی محمود احمدی‌نژاد که منجر به وضع تحریم‌های بین‌المللی شده است، انتقادات همیشگی گروه‌های اصلاح‌طلب را در پی داشته و امکان مقایسه میان شیوه دیپلماسی محمد خاتمی با شیوه کنونی را برای آنها فراهم آورده است.

هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تابستان امسال به پایان می‌رسد و او باید سکان اداره دولت را به دست برنده انتخابات خرداد ماه بسپارد، انتخاباتی که ده‌ها نفر از چهره‌های سیاسی برای نامزدی در آن اعلام آمادگی کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها از میان محافظه‌کاران هستند.

اعلام نامزدی صادق واعظ‌زاده

صادق واعظ‌زاده، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جدیدترین نامزدی است که از جناح اصولگرایان وارد صحنه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شده است. وی روز سه‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با شعار «پیشرفت و عدالت برای هر ایرانی» اعلام کرد.

به گفته آقای واعظ‌زاده، اگرچه نامزدهای متعددی وارد عرصه انتخابات شده‌اند، اما تفاوت میان آنها به اندازه کافی نیست در حالی که نسل جوان به تفاوتی بیش از این معتقد است.

او همچنین خواستار «وحدت» در جامعه شده و گفته است که باید کشور را از «مناقشات بی‌حاصل» نجات داد.

گفته می‌شود صادق واعظ‌زاده از اقوام نزدیک آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.
XS
SM
MD
LG