لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

۱۹۰ نماينده مجلس ايران «طرح الحاق بحرين به عربستان» را محکوم کردند


۱۹۰ مجلس شورای اسلامی ايران روز دوشنبه در بيانيه ای آنچه را که «طرح الحاق بحرين به عربستان» عنوان کردند محکوم کرده و خطاب به مقامات رياض گفته اند که «با زور و فشار سياسی نمی توانيد ملت ها را آرام کنيد.»

در بيانيه اين نمايندگان از ادامه اعتراض های مردمی در بحرين که به گفته آنها «۱۵ ماه» است جريان دارد تقدير شده و آمده است: عربستان پس از «شکست فضاحت بار» در سرکوب «مردم مظلوم بحرين» تصميم گرفته است که «در اجلاس سران شورای همکاری خليج فارس بحرين را به عنوان يک کشور مستقل اسلامی- عربی که عضو سازمان ملل است، با عربستان متحد نمايد.»

اشاره اين نمايندگان به نشست روز دوشنبه، ۲۵ ارديبهشت ماه، شورای همکاری خليج فارس در رياض،پايتخت عربستان، است که به گفته يک وزير بحرينی قرار است در جريان آن، اتحاد سياسی عربستان و بحرين اعلام شود.

روزنامه‌های محلی بحرين و عربستان سعودی روز يکشنبه نوشتند که اين دو کشور در سايه نگرانی از خشم شهروندان شيعه از دو خاندان حاکم در دو کشور و متهم کردن ايران به تحريک معترضان، احتمال دارد يک اتحاد اوليه تشکيل دهند.

سميره رجب، وزير امور اطلاع رسانی دولت بحرين، در توضيح اين اتحاد سياسی گفته است: «کشور‌ها، حاکميت ملی خود را از دست نمی‌دهند و هر کدام به طور جداگانه عضو سازمان ملل متحد باقی خواهند ماند. اتحاد بر سر روابط خارجی، امنيتی، نظامی و اقتصادی صورت می‌گيرد.»

۱۹۰ نماينده مجلس هشتم در بيانيه روز دوشنبه خود به رهبران عربستان و بحرين هشدار داده اند که با «اقدام نابخردانه خود بدون ترديد مردم بحرين را منسجم تر و متحدتر از گذشته در مقابل اشغالگران قرار خواهد داد و بحران بحرين را به عربستان منتقل خواهد کرد و منطقه را به سوی ناآرامی بيشتر سوق خواهد داد.»

نمايندگان مجلس هشتم که خود را «نماينده ملت بزرگ ايران» معرفی کرده اند خطاب به رهبران اين دو کشور گفته اند: «با زور و فشار سياسی نمی توانيد ملت ها را آرام کنيد و حمايت همه جانبه خود را از مردم شجاع بحرين و از استقلال و تماميت ارضی اين کشور اعلام می نماييم.»

اعتراض های مردمی در بحرين عليه اقليت سنی حاکم بر اين کشور شيعه بيش از يکسال است ادامه دارد و نيروهای نظامی عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۱ به منظور کمک به دولت بحرين در سرکوب اعتراض ها وارد اين جزيره شدند.

مقام های رياض نگران هستند که اعتراض‌ های بحرين به مناطق شرقی عربستان که ساکنان آن شيعه هستند سرايت کند. چاه های اصلی عربستان در مناطق شرقی اين کشور قرار دارند.

جمعيت وفاق اسلامی، بزرگ ‌ترين گروه معترض بحرينی می‌ گويد که دخالت عربستان سعودی در امور اين جزيره، با هدف جلوگيری از شکل گيری دمکراسی در اين کشور صورت می ‌گيرد.

به رغم تلاش های بحرين و عربستان برای نزديکتر کردن مواضع خود، همچنان اختلاف های عميقی بين کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس برای تشکيل اتحاديه ای مشترک به چشم می خورد.

برخی از اعضای شورای همکاری خليج فارس نگران هستند که ايجاد چنين اتحاديه ای، باعث نفوذ بيش از پيش عربستان سعودی در کشورهای عضو شود.

جمهوری اسلامی ايران بارها از اعتراض های مردمی در بحرين حمايت کرده و اعزام نيروهای نظامی عربستان به اين جزيره را محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG