لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

نخست‌وزیر سابق مالزی به اتهام فساد مالی بازداشت شد


بازداشت نجیب رزاق با نقل و انتقال بانکی مشکوک ۱۰ میلیون دلاری به حساب شخصی وی ارتباط دارد.
بازداشت نجیب رزاق با نقل و انتقال بانکی مشکوک ۱۰ میلیون دلاری به حساب شخصی وی ارتباط دارد.

مقام‌های مالزی اعلام کردند که نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق این کشور، توسط اداره مبارزه با فساد مالی بازداشت شده و به اتهام مشارکت در به تاراج بردن میلیون‌ها دلار از صندوق توسعه کشور علیه او اعلام جرم خواهد شد.

اداره ویژه تحقیقات در مورد سرقت و پولشویی در صندوق توسعه مالزی گفت بازداشت نجیب رزاق با نقل و انتقال بانکی مشکوک حدود ۱۰ میلیون دلار از یکی از زیرمجموعه‌های این صندوق به حساب شخصی آقای رزاق ارتباط دارد.

این اداره در بیانیه کوتاهی گفت آقای رزاق روز چهارشنبه برای تفهیم اتهام به دادگاه خواهد رفت ولی جزئیات اعلام جرم علیه او را منتشر نکرد.

بازداشت نجیب رزاق دو ماه پس از شکست سنگین ائتلاف تحت رهبری او در انتخابات پارلمانی ماه مه صورت می‌گیرد.

دولت جدید مالزی تحقیقات در مورد سوءاستفاده‌های مالی از صندوق توسعه مالزی را که در دوران حکومت نجیب رزاق متوقف شده بود از سرگرفته است. نجیب رزاق و همسرش که به خاطر نقش آنها در پرونده‌های فساد مالی مورد بازپرسی قرار گرفته بودند از مدتی پیش ممنوع الخروج شدند.

در عین حال پليس از خانه‌هایی که متعلق به خانواده آقای رزاق است جواهرات و اشیا با ارزش دیگری به ارزش ۲۷۲ میلیون دلار کشف و ضبط کرده است.

آقای رزاق ارتکاب هرگونه عمل خلافی را تکذیب کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول کارشناسان می‌گوید پس از شکست آقای رزاق در انتخابات پیگرد قضایی و بازداشت او اجتناب‌ناپذیر بود. این نشان می‌دهد که دولت جدید مالزی در برخورد با موارد سوءاستفاده از قدرت که در گذشته روی داده بسیار جدی است. در عین حال این اقدامات تلاشی برای بازگرداندن حیثیت مالزی و گامی به سوی حکومت‌گری پاکیزه است.

خبرگزاری مالزیایی «برناما» گزارش داد نجیب رزاق با بیش از ۱۰ مورد اعلام جرم در زمینه سوءاستفاده از قدرت و فساد مالی روبرو خواهد شد. به گزارش این خبرگزاری، تامی توماس دادستان کل جدید مالزی در این پرونده هدایت دادستانی را به عهده خواهد داشت.

اداره مبارزه با فساد مالی با گسترش دامنه تحقیقات در مورد سوءاستفاده مالی در صنوق توسعه مالزی روز سه‌شنبه از رضا عزیز پسر خوانده آقای رزاق که در هالیوود تهیه‌کننده فیلم است، بازجویی کرد.

دادستانی آمریکا می‌گوید شرکت رضا عزیز به نام «رد گرانیت پیکچر» از پول‌هایی که از صندوق توسعه مالزی به سرقت رفته برای تامین هزینه فیلم‌های تولید این شرکت در آمریکا از جمله فیلم «گرگ‌ وال استریت» استفاده کرده است.

این شرکت در ماه مارس امسال برای خاتمه دادن به شکایت دادستانی آمریکا حاضر شد ۶۰ میلیون دلار جریمه بپردازد.

تشکیل پرونده علیه شرکت «رد گرانیت پیکچر» یکی از اقدامات برای پس گرفتن بخشی از ۴.۵ میلیارد دلاری است که به گفته دادستانی آمریکا از صندوق توسعه مالزی به سرقت رفته است.

به گفته دادستانی آمریکا، صدها میلیون دلار از اموال این صندوق به حساب‌های شخصی نجیب رزاق واریز شده است.

دولت مالزی اخیرا اعلام کرد بیش از ۴۰۰ حساب بانکی را مسدود کرده که متعلق به ۸۱ نفر و ۵۵ شرکت هستند و در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ از صندوق توسعه مالزی پول دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG