لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

حسن نصرالله: در جنگ آینده، هزاران موشک به تل‌آویو شلیک می‌کنیم


حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان
حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان
چهار روز پس از برقراری آتش بس میان اسرائيل و تشکل های مسلح فلسطينی در غزه، حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان به اسرائيل هشدار داد که پس از حمله روزهای گذشته به غزه، در انديشه حمله به حزب الله لبنان نباشد.

آقای نصرالله در اين اخطار خود به اسرائيل گفت: بايد بداند که در صورت ناديده گرفتن اين هشدار، «هزاران هزار موشک حزب الله بر سر تل آويو فرود خواهد آمد، و سراسر اسرائيل به جهنمی برای صهيونيست ها مبدل خواهد شد».

حسن نصرالله ظهر روز يکشنبه اين هشدار را در سخنرانی «ظهر عاشورا»، در عزدارای های حسينی در لبنان بيان کرد.

دبيرکل حزب الله گفت: در صورت خطای محاسبه اسرائيل، از «کريات شمونا تا ايلات، جبهه جنگ برای حزب الله خواهد بود».

«کريات شمونا» شمالی ترين نطقه مرزی اسرائيل با لبنان و ايلات بندر جنوبی اسرائيل در نزديکی عربستان و اردن است.

در نبرد ۳۳ روزه تابستان شش سال پيش، دورترين راکت از ميان صدها راکتی که حزب الله به اسرائيل شليک کرد، به کمی پايين تر از شهر حيفا رسيده بود.

حسن نصرالله در ماه های اخير بارها تاکيد کرده است که زرادخانه کنونی حزب الله به شدت تقويت شده و قابل مقايسه با انبار حزب الله در زمان نبرد ۳۳ روزه نيست و اکنون موشک های ميان بردی در اختيار حزب الله است که می تواند تا به بندر ايلات برسد.

حزب الله دو ماه پيش نيز مسئوليت ارسال يک پهپاد ايرانی با نام «ايوب» را به آسمان اسرائيل برعهده گرفت و اسرائيل را به چالش طلبيد.

حسن نصرالله در شب تاسوعا نيز در يک سخنرانی ديگر به طعنه زدن به اسرائيل پرداخت و گفت: «حال که از گروه های فلسطينی در غزه شکست خورده ايد، آيا ديگر می توانيد در فکر حمله به عوامل ديگری در منطقه باشيد که بسيار قوی تر هستند؟»، که اشاره وی به حزب الله و ايران بود.

آقای نصرالله در هشدار روز يکشنبه خود به اسرائيل، به اين ارزيابی ها اشاره می کرد که احتمال دارد اسرائيل پيش از فرارسيدن زمان برای عملی کردن گزينه نظامی احتمالی در برابر ايران، بخواهد پس از لطماتی که به توان نظامی تشکل های مسلح فلسطينی در غزه وارد کرد، حال در مرحله بعدی، درصدد حمله به حزب الله لبنان باشد.

اين ارزيابی در روزهای پس از پذيرش آتش بس ميان اسرائيل و حماس، از سوی ناظرانی در اسرائيل هرچه بيشتر مطرح شده است.

حسن نصرالله در سخنان ظهر عاشورا، برای چندمين بار در روزهای گذشته، از جمهوری اسلامی ايران به خاطر کمک های نظامی به تشکل های مسلح فلسطينی قدردانی کرد و گفت: چند عدد «فجر- ۵» کافی بود که تل آويو را بلرزاند و پرسيد: «اگر اسرائيل به لبنان حمله کند، چند موشک ديگر به ساير شهرهای خود را تحمل خواهد کرد؟»

آقای نصرالله در اين نطق دوباره مانند چند روز گذشته از کشورهای عرب و اسلامی نيز خواست که «ارسال جنگ افزار به سوی غزه را روان کنند» و از تعارف کردن ها و لابی گری های بيهوده و بی ثمر و دلخوش کردن به اينکه «چند قروش پول به فلسطينی ها بدهند» (بويژه اشاره به قطر که به تازگی ۴۵۰ ميليون دلار ديگر هديه مالی به غزه اعطا کرد) يا «کمی دارو برای غزه بفرستند» (بويژه اشاره به مصر)، دست بردارند و اين تظاهرکردن ها را کناری بگذارند و مانند ايران «شجاعانه» عمل کنند.

حسن نصرالله گفت: «عواملی هستند که هر روز می خواهند چنين نشان دهند که اسرائيل، دوست دنيای عرب و ايران، دشمن اعراب است، اما هر روز از نو دوباره ثابت می شود که اين ايران است که دوست واقعی اعراب است...».

در آيين روز يکشنبه در بيروت، هزاران نفر از زنان و مردان شيعه لبنانی سياه پوش که سربندهای سبز با نوشته «لبيک يا حسين» و غيره بر سر داشتند، با فريادهای «فجر- ۵، فجر تازه ای برای فلسطينی هاست»، از سخنان دبير کل حزب الله حمايت می کردند.

حسن نصرالله اين سخنرانی ها را از مخفيگاه های خود انجام می دهد ولی هزاران نفر از نيروهای حزب الله با گرد آمدن در ميدان های بيروت، با شنيدن اين سخنرانی ها، بيعت خود را با اين رهبر محبوب شان، تکرار می کنند.

آقای نصرالله از روز اول نبرد شش سال پيش تا کنون تنها در موارد بسيار معدودی و برای لحظاتی کوتاه در ملاء عام ظاهر شده است. اسرائيل که عباس موسوی و ساير سران حزب الله را کشته است، سوگند خورده است که روزی نصرالله را «مجازات» کند.

حسن نصرالله شامگاه آدينه در يکی از مخفيگاه های خود با علی لاريجانی رييس مجلس شورای اسلامی ايران که برای چند ساعت به لبنان رفته بود، ديدار کرد.

آقای لاريجانی در بيروت جز با نصرالله و نبيه بری دبيرکل شيعه سازمان «امل» و رييس مجلس لبنان، نتوانست با هيچ يک ديگر از بلندپايگان لبنانی ديدار کند.
معلوم نيست که چرا نجيب ميقاتی نخست وزير يا ساير مقامات لبنان از تعيين وقت ملاقات با آقای لاريجانی خودداری کرده بودند.

آقای لاريجانی در اقامت کوتاه خود در لبنان، به سر مزار عماد مغنيه، درحالی که شيخ جواد مغنيه، پدر مغنيه نيز حضور داشت، رفت و مغنيه را در رديف سپاهيان امام حسين و سيدالشهداء ناميد.

عماد مغنيه دست راست حسن نصرالله، به مثابه رييس ستاد شبه نظاميان حزب الله بود و با ايران مناسبات بسيار نزديکی داشت، اما از سوی دهها کشور جهان به دليل عمليات تروريستی در سطح بين المللی تحت تعقيب بود.

عماد فايز مغنيه، ملقب به حاج رضوان، چهار سال پيش تنها دقايقی پس از بيرون آمدن از سفارتخانه ايران و شرکت در آيين سالروز انقلاب اسلامی ايران، در انفجاری سهمگين در «کفر سوسه» در دمشق، پايتخت سوريه، کشته شد.

مغنيه مغز متفکر حزب الله در نبرد ۳۳ روزه شش سال پيش با اسرائيل بود. عبدالحليم خدام معاون پيشين رييس جمهوری سوريه و وليد جنبلاط رهبر دروزهای لبنان گفته بودند که مغنيه به دستور بشار اسد کشته شد اما حزب الله و ايران، قتل مغنيه را به اسرائيل نسبت می دهند.
XS
SM
MD
LG