لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی: نصرت الله تاجيک، ديپلمات و سفير سابق جمهوری اسلامی ايران در اردن، احتمالا به زودی به آمريکا تحويل داده خواهد شد.
روزنامه جمهوری اسلامی: نصرت الله تاجيک، ديپلمات و سفير سابق جمهوری اسلامی ايران در اردن، احتمالا به زودی به آمريکا تحويل داده خواهد شد.

روزنامه تهران امروز، گرانی نان در کشور را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «در سکوت مسئولان نان گران شد.»


به نوشته اين روزنامه، هر قرص نان لواش بسته به نوع نانوايی و مکان آن که در سال ۸۶ بين ۱۲ تا ۲۰ تومان قيمتگذاری می شد، در سال جديد با قيمت ۲۰ تا ۳۰ تومان فروخته مي شود.


قيمت انواع نان سنگک که در سال گذشته ۷۵ تا ۱۵۰ تومان بود، در سال جديد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان برآورد مي شود. ضمن اينکه نان بربری از ۱۰۰ تومان به ۱۵۰ تومان افزايش قيمت يافته است.


به نوشته تهران امروز، «با آغاز سال جديد موج تازه گرانی، کالاهای اساسی را نيز در بر گرفته و در حالی نان ، به عنوان يک کالای استراتژيک افزايش قيمت را تجربه می کند که مسوولان وزارت بازرگانی حاضر نيستند به طور رسمی رای به گرانی نان دهند».


اين روزنامه در خصوص اين که چرا دولت به طور رسمی، گران شدن قيمت نان را اعلام نمی کند، نوشته است : «دولت قصد ندارد با افزايش قيمت اين کالای استراتژيک گرانی را بپذيرد.»


سهل انگاری یا بمبگذاری؟


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت به نقل از فرمانده نيروی انتظامی استان فارس نوشته است: «حادثه انفجار در شيراز براثر سهل انگاری بود.»


اين روزنامه در تازه ترين آمار از اين انفجار تعداد کشته شدگان را ۱۲ نفر و تعداد مجروحان را ۲۰۲ نفر اعلام کرده است.


روزنامه ايران همچنين نوشته است که «حال جمعی از مصدومان وخيم اعلام شده و تعدادی از حادثه ديدگان نيز پس از مداوای سرپايی مرخص شده اند.»


روزنامه اعتماد ملی، در تيتر اول خود با عنوان« بمبگذاری يا سهل انگاری» از افزايش ابهام و اظهارات ضد و نقيض مقامات مسئول در خصوص انفجار شامگاه شنبه در حسينه ای در شهر شيراز خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، در حالی که مقامات امنيتی بر غيرعمدی بودن انفجار شيراز تاکيد دارند، حجت الاسلام انجویی نژاد، خطيب جلسه ای که بمب در آن منفجر شده گفته است: «اين انفجار بدون شک بمبگذاری بوده است».


وی همچنين گفته که «عده ای سعی می کنند ماجرا را حادثه جلوه بدهند تا به طور غير واقعی شهر را امن جلوه دهند در حالی که اين وظيفه آنهاست که امنيت ايجاد کنند.»


«سفیر سابق ایران در اردن به آمریکا تحویل داده می شود»


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که با عدم تجديدنظر دادگاه در حکم نصرت الله تاجيک، ديپلمات و سفير سابق جمهوری اسلامی ايران در اردن، وی احتمالا به زودی به آمريکا تحويل داده خواهد شد.


به نوشته اين روزنامه، اتهام اين ديپلمات سابق جمهوری اسلامی خريد دوربين های ديد در شب برای حزب الله لبنان و نيروهای نظامی در ايران عنوان شده و آقای تاجيک قرار است از سوی دادگاهی در انگليس به اتهام «مشارکت در فعاليت های تروريستی عليه دولت آمريکا و جهت محاکمه به اين جرم» تحويل دولت آمريکا شود.


روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از يک منبع نزديک به اين ديپلمات سابق ايرانی مقيم انگلستان مقامات کشور را مورد نکوهش قرار داده و نوشته است:«متاسفانه وزارت خارجه ايران عليرغم قول ها ورايزنی ها و دستور صريح مقامات عالی نظام بر پيگيری اين مسئله بدون استراتژی صحيح با اين مسئله برخورد کرده اند. »


بازداشت يک روحانی اهل سنت


روزنامه کارگزاران از بازداشت يک روحانی اهل سنت در سنندج خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، «ماموستا ايوب گنجی امام جماعت مسجد قبای شهرک بهاران واقع در شهر سنندج جمعه گذشته بازداشت شده است».


اين خبر درحالی منتشر می شود که چهارشنبه گذشته نيز دو روحانی اهل سنت در زاهدان به اتهام همکاری با يک گروه مسلح سنی اعدام شدند.


اعدام دو نفر در ساری


روزنامه کيهان از اعدام دو نفر در ساری به عنوان «مفسد فی الارض» خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از «اسدالله جعفری» دادستان عمومی و انقلاب ساری اتهام اعدام شدگان را گروگان گيری عنوان کرده و نوشته که اين افراد در سال ۸۱ با استفاده از اسلحه کلاشينکف، مسئول يک کارگاه را برای دريافت ۵۰ ميليون تومان ربوده و در جريان حمله نيروی انتظامی به آنان گروگان خود را از پا در آورده اند.


کيهان اسامی دو متهم اعدام شده را منتشر نکرده اما از قول دادستان ساری نوشته که آنان در دادگاه انقلاب محاکمه شده اند و «پس از صدور رای دادگاه انقلاب ساری و تایید ديوان عالی کشور به عنوان مفسد فی الارض» سحرگاه شنبه در زندان اين شهر اعدام شده اند.


توقف بزرگ ترين طرح فولاد کشور


روزنامه سرمايه، از توقف بزرگ ترين طرح فولاد کشور خبر داده و نوشته است:«يک ماه پس از کلنگ زنی پروژه فولاد خرمشهر در سفر رييس جمهوری، اجرای اين طرح متوقف شد».


اين روزنامه به نقل از محمد جامدارپور، مسوول پشتيبانی و پيگيری پروژه فولاد سازی خرمشهر نوشته که «هم اينک با صرف هزينه چهار ميليارد تومانی، اين پروژه در مرحله آماده سازی زمين مورد نياز متوقف شده است».


وی با اشاره به دلايل توقف اين پروژه گفته که «مقامات دولتی علت اصلی تعطيلی اين طرح را قصد نداشتن دولت برای سرمايه گذاری در آن اعلام می کنند.»


سرمايه از قول مسوول پشتيبانی و پيگيری پروژه فولاد خرمشهر نوشته است: «بر اساس شواهد، عواملی وجود دارد تا پروژه فولاد خرمشهر ادامه نيابد و اجرای اين پروژه با مخالفت برخی افراد خاص روبه رو شده است.»


XS
SM
MD
LG