لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

اوباما خواستار دسترسی فوری بازرسان به محل سقوط هواپیمای مالزیایی شد


باراک اوباما روز دوشنبه، ۳۰ تیر، انگشت اتهام در حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی در مرز روسیه و اوکراین را به سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، نشانه رفت و گفت که وی مسوولیت مستقیم دارد تا جدایی‌طلبان هوادار مسکو را به همکاری با تحقیقات بین‌المللی متقاعد کند.

رییس جمهوری آمریکا در سخنانی که به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی پخش می‌شد، اظهار داشت: گروه‌های بین‌المللی آماده تحقیق درباره هواپیمای ساقط شده مالزیایی هستند ولی «شورشیان هوادار روسیه همچنان مانع انجام تحقیقات و دسترسی به محل سقوط هواپیما هستند».

وی جدایی‌طلبان اوکراین را متهم کرد که در حال جابجایی شواهد و اجساد مسافران از محل سقوط هواپیما هستند. او گفت که چنین اقداماتی این سوال را پیش می‌کشد که «آن‌ها دقیقا به دنبال پنهان کردن چه چیزی هستند؟»

آقای اوباما افزود: «روسیه به حمایت خود از شورشیان اوکراین ادامه داده و لذا بیشتر خود را منزوی کرده و هزینه‌هایی هم که بابت این کار خواهد پرداخت بالا‌تر می‌رود».

وی تاکید کرد: «اکنون برای روسیه و پوتین زمان آن فرا رسیده که استراتژی خود را در اوکراین تغییر دهند».

یک فروند هواپیمایی مسافربری مالزیایی پنجشنبه هفته گذشته در حالی که از هلند عازم مالزی بود با شلیک یک موشک زمین به هوای «باک» در نزدیکی مرز روسیه و اوکراین سقوط کرد.

در جریان این حادثه، ۲۹۸ مسافر و خدمه هواپیمای یاد شده کشته شدند.

علاوه بر اوکراین، مقام‌های آمریکایی نیز در روزهای اخیر گفته‌اند تردیدی ندارند که این هواپیما توسط جدایی طلبان هوادار روسیه که علیه دولت مرکزی اوکراین می‌جنگند ساقط شده است.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اتهامات یاد شده را مورد تردید قرار داده است.

یکی از فرماندهان نیروی هوایی روسیه عصر دوشنبه در نشستی خبری در مسکو گفت: «یک هواپیمای جنگنده دولت اوکراین در فاصله حدود سه تا پنج کیلومتری هواپیمای مالزیایی پرواز می‌کرده است».

یک فرمانده دیگر نیروی هوایی روسیه نیز تکذیب کرد که روسیه موشک ضد هوایی «باک» در اختیار جدایی طلبان اوکراینی قرار داده است.

وی همچنین گفت: «آمریکا اگر تصاویر ماهواره‌ای در اختیار دارد که نشانگر شلیک موشک به هواپیمای مالزیایی است باید آن‌ها را منتشر کند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام امنیتی اوکراین در پاسخ به اظهارات وزارت دفاع روسیه، بار دیگر تاکیدکرد که روسیه موشک «باک» در اختیار جدایی طلبان گذاشته است.

در همین حال، اوکراین اعلام کرد که اجساد جمع آوری شده قربانیان هواپیمای سرنگون شده مسافربری مالزیایی که در قطاری سردخانه‌دار در شهر خارکف نگهداری می‌شدند راهی هلند شدند.

XS
SM
MD
LG