لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

پلیس اودسا ۶۷ نفر را پس از حمله هواداران روسیه آزاد کرد


حمله هواداران روسیه به مقر پلیس شهر اودسا در شرق اوکراین
حمله هواداران روسیه به مقر پلیس شهر اودسا در شرق اوکراین
گزارش‌های رسیده از اوکراین حاکی است پلیس اودسا پس از آنکه صد‌ها تن از تظاهرکنندگان هوادار روسیه به مقرهای پلیس در این شهر حمله کردند، ۶۷ نفر از فعالان بازداشتی وابسته به آن‌ها را آزاد کرد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم

وزارت کشور اوکراین با صدور بیانیه‌ای گفت این افراد که پس از درگیری‌های شدید بازداشت شده بودند روز یکشنبه آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هنوز مشخص نیست که آیا افراد دیگری همچنان در بازداشت هستند یا نه.

شبه نظامیان در حالی که شیشه‌های ساختمان پلیس را خرد کرده و در ورودی به آن را شکستند، شعار سر می‌دادند: «ما نخواهیم بخشید!» و «روسیه».

رئیس جمهور اوکراین: روسیه با اوکراین در جنگ است
رئیس جمهور اوکراین می گوید «روسیه با کشورش در جنگ است»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:51 0:00

گزارش رویترز حاکی است که به برخی از افسران اوکراینی روبان‌های سیاه و نارنجی با علامت سنت جرج داده شد که نشانه ارتش روسیه بوده و به نماد شورش در شرق اوکراین تبدیل شده است.

در جریان رویدادهای روز جمعه بیش از ۴۰ نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شدند، که شمار عمده‌ای از آنها در جریان آتش سوزی در ساختمان یک اتحادیه صنفی جان خود را از دست دادند.

درگیری‌های روز جمعه مرگبار‌ترین حادثه در اوکراین از زمان برکناری ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری پیشین، در ماه فوریه و آغاز شورش جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق کشور است.

تلفات روز جمعه در جریان درگیری میان هواداران و مخالفان مسکو در خیابان‌های شهر اودسا و با استفاده از بمب‌های دست ساز و آتش اسلحه رخ داد. بخش عمده‌ای از ساکنان این شهر روس زبان هستند. هواداران روسیه در ساختمانی که به آتش کشیده شد، گرفتار شده بودند.

آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر موقت اوکراین، به شهر اودسا سفر کرده است تا از میزان تنش‌ها بکاهد. او گفت که درباره ناکامی پلیس در زمینه اعمال قانون تحقیقات صورت خواهد گرفت و شدیدا تاکید کرد که دست مسکو را در پشت این ناآرامی‌ها می‌بیند.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است شورشیان شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین که کنترل این شهر را در دست دارند، گفته‌اند که ارتش اوکراین با تشدید محاصره شهر، جاده اصلی منتهی به آن را مسدود کرده است.

گزارشگران این خبرگزاری که در خارج از این شهر ۱۶۰ هزار نفری به سر می‌برند هفت خودروی نظامی را مشاهده کرده‌اند که با استقرار یک ایست بازرسی، راه منتهی به مرکز استان دونتسک را بسته‌اند.

استلا خوروچیووا، سخنگوی شورشیان، گفته است که «شهر کاملا به محاصره در آمده است».

در همین حال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز یکشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، و دیدیه بورخالتر، رییس ناظران اروپایی قرار است که در آستانه انتخابات پیش روی اوکراین و در جریان ملاقات خود در مسکو که روز هفتم می‌ برگزار می‌شود، موضوع یک «گفت‌وگوی ملی» را در اوکراین مورد بحث قرار دهند.

سخنگوی مرکل در بیانیه‌ای که پس از تماس تلفنی صدراعظم آلمان با پوتین منتشر شد، گفته که آن‌ها قرار است «برگزاری میزگردهایی با حمایت ناظران اروپایی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در روز ۲۵ می‌ شکل خواهد گرفت را به بحث بگذارند».
XS
SM
MD
LG