لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

سخنگوی پوتین: کرملین دیگر نفوذی بر شورشیان اوکراین ندارد


تعداد زیادی از قربانیان خشونت اودسا یا بر اثر خفگی یا با بیرون پریدن از ساختمان برای فرار از شعله‌های آتش، جان سپردند
تعداد زیادی از قربانیان خشونت اودسا یا بر اثر خفگی یا با بیرون پریدن از ساختمان برای فرار از شعله‌های آتش، جان سپردند
سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که کرملین دیگر هیچ نفوذ و تاثیری بر شورشیان شرق اوکراین ندارد. این سخنگو همچنین از ابراز همدردی عمیق آقای پوتین با خانواده قربانیان آشوب اودسا خبر داد.

در همین حال در ادامه بحران شرق و جنوب اوکراین روز شنبه خبر رسید که جدایی‌طلبان سرانجام ناظران اروپایی را پس از ۹ روز آزاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف روز شنبه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه، در یک نشست خبری اعلام کرد که «اساسا از این به بعد روسیه هیچ نفوذ و اثری بر این افراد ندارد، چرا که ممکن نیست بتوان آنها را راضی کرد که زمانی که جان‌شان در خطر است، سلاح‌هایشان را زمین بگذارند.»

خبرنگاران از آقای پسکوف پرسیده‌اند که روسیه در واکنش به این بحران‌های فزاینده چه خواهد کرد که او نیز در جواب گفته است که «نمی‌توانم به این پرسش پاسخ دهم، چرا که این اتفاقات به کل برای ما چیز تازه‌ای است.»

به گزارش خبرگزاری اینترفکس از مسکو، آقای پسکوف در این نشست خبری از ابراز همدردی آقای پوتین با مردم اودسا و عرض تسلیت به آنها نیز خبر داده است.

روز جمعه، دوازدهم اردیبهشت، ۴۶ تن در جریان ناآرامی و آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های اشغال شده توسط جدایی‌طلبان در بندر اودسا، در جنوب اوکراین، کشته شدند. این درگیری بین جدایی‌طلبان هواخواه روسیه که در ساختمان مستقر بودند و طرفداران اوکراین که در اطراف آن چادر زده بودند رخ می‌داد.

آقای پسکوف گفته است که این تسلیت ربطی به مقامات رسمی کی‌یف ندارد، چرا که هیچ «مقام رسمی‌ای در کی‌یف وجود ندارد.»

همچنین کرملین نگران است که جامعه جهانی اتفاقات رخ داده در اودسا را چگونه تفسیر خواهد کرد، اتفاقاتی که مسکو دولت موقت کی‌یف را در آن مقصر و «مجرم» می‌داند.

بحران‌ در شرق و جنوب اوکراین در حالی دنبال می‌شود که ناظران اروپایی و دستیاران اوکراینی‌شان که از روز چهارم اردیبهشت‌ماه به اسارت جدایی‌طلبان هواخواه روسیه درآمده بودند، آزاد شده‌اند.

جدایی‌طلبان در شهر اسلاوینسک هشت تن از ناظران سازمان امنیت و حفاظت اروپا را ربودند که سه روز بعد یکی از آنها را به علت ابتلا به بیماری دیابت آزاد کردند. افراد آزاد شده شامل هفت ناظر اروپایی و پنج دستیار اوکراینی آنها هستند.

جدایی‌طلبان اوکراینی بر این عقیده بودند که ناظران اروپایی برای ناتو جاسوسی می‌کنند.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از یکی از رهبران جدایی‌طلب نوشته است که این افراد «به دلیل افزایش ناآرامی و ناامنی در شهر» آزاد می‌شوند.

بحران‌ در اوکراین با مرگ ۴۶ نفر در بندر جنوبی اودسا وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و کرملین معتقد است که این درگیری نشان‌دهنده آن است که دولت موقت کی‌یف در حال تحریک ملی‌گرایان اوکراینی است. آقای پسکوف در نشست خبری روز شنبه‌اش گفته است که دست‌های ملی‌گرایان اوکراینی تا آرنج به خون آغشته است.

همچنین آقای پسکوف به بهانه بروز این درگیری‌ها به همه‌پرسی کریمه اشاره کرده و از تصمیم آقای پوتین، روسیه و مردم کریمه مبنی بر الحاق این شبه‌الجزیره خودمختار به روسیه ابراز خشنودی کرده است. سخنگوی ولادیمیر پوتین می‌گوید که اگر در کریمه همه‌پرسی برگزار نمی‌شد، باید در آن‌جا نیز «شاهد همین کشت و کشتار و خونریزی می‌بودیم».
XS
SM
MD
LG