لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

قیمت‌های جهانی نفت به دنبال تمایل روسیه و اوپک برای افزایش تولید سقوط کرد


قیمت جهانی نفت بعد از اعلام تمایل روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت اوپک و هم‌پیمانان آن به طور چشمگیری سقوط کرد.

به نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز، قیمت نفت خام برنت روز جمعه، چهارم خرداد، با ۲.۳ درصد کاهش به هر بشکه ۷۶.۴۸ دلار رسید.

در همین حال، شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳.۷ درصد کاهش، هر بشکه ۶۸.۰۸ دلار معامله شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خالد الفالح وزیر نفت عربستان روز جمعه در یک کنفرانس اقتصادی در روسیه اعلام کرد که تولید نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی می‌تواند به صورت تدریجی افزایش یابد.

در این میان، خبرگزاری «تاس» روسیه نیز از قول الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور، گزارش داده که «موضع روسیه و عربستان درباره بازارهای جهانی نفت مشابه است».

وی می‌گوید که در جریان دیدار وزیران نفت اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در ماه آینده، می‌توان چگونگی افزایش تولید نفت را مذاکره کرد.

خبرگزاری رویترز از قول منابعی گزارش داده است که اوپک و هم‌پیمانان آن در نظر دارند روزانه یک میلیون بشکه به تولید خود اضافه کنند.

اوپک و چند کشور تولیدکننده نفت به رهبری روسیه توافق کرده‌اند که تولید روزانه خود را از ابتدای سال گذشته میلادی ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

این تفاهم تا پایان سال جاری قرار بود اجرا شود، اما ادامه افت تولید ونزوئلا، کاهش ذخایر استراتژیک نفت جهان به میزان پنج سال پیش و همچنین اعمال دوباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده است که قیمت‌های جهانی نفت طی روزهای گذشته به حدود ۸۰ دلار برسد و به نگرانی از میزان عرضه نفت در جهان دامن بزند.

ونزوئلا طی دو سال گذشته حدود یک‌سوم از تولید نفت خود را از دست داده و هر ماه هم از میزان تولید آن کاسته می‌شود. به همین خاطر، در عمل اوپک و هم‌پیمانان آن طی ماه گذشته ۵۲ درصد بیشتر از آن چیزی که متعهد شده بودند، کاهش تولید داشته‌اند.

رویترز می‌نویسد که در عمل، با افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت به تولید اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، میزان پای‌بندی این کشورها به توافق کاهش تولید نفت به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

تحریم‌های موسوم به «معافیت شش‌ماهه» آمریکا علیه ایران نیز قرار است از ماه نوامبر امسال آغاز شود. بر اساس این تحریم‌ها، مشتریان ایران تنها در صورتی که هر شش ماه یک‌بار خرید نفت از ایران را «به صورت چشمگیر» کاهش دهند، از تحریم‌های آمریکا معاف خواهند شد.

در دوران تحریم‌های پیشین، این موضوع به همراه توقف خرید نفت ایران توسط اروپا باعث شد که صادرات نفت ایران نصف شود و به حدود یک میلیون بشکه در روز برسد. ایران از اروپا و دیگر مشتریان نفتی خود خواسته است که جلو افت صادرات نفت این کشور را بگیرند، اما اخیراً پالایشگاه‌های چین هم از دادن «تضمین» برای ادامه واردات نفت ایران در سطح کنونی اجتناب کردند.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه گزارش داد که ایان تایلور، رئیس بزرگترین شرکت معامله‌کننده نفت جهان، ویتول، در کنفرانس اقتصادی روسیه گفت که «اجتناب از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تقریباً غیرممکن است».

بلومبرگ می‌نویسد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان نیز با گفته‌های آقای تایلور موافق هستند. رئیس شرکت توتال فرانسه می‌گوید که نباید درباره معافیت از تحریم‌های آمریکا «خیال‌پردازی» کرد.

باب دادلی، رئیس شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) نیز می‌گوید که وقتی صحبت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، این شرکت قصد امتحان آن را ندارد.

شرکت توتال اخیراً اعلام کرد که به خاطر احیای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از پروژه پنج میلیارد دلاری فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج می‌شود. شرکت بی‌پی نیز به تازگی توسعه پروژه مشترک گازی «رام» با ایران در دریای شمال را متوقف کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تاس، بلومبرگ، رویترز، رادیو فردا/ د.خ /ک.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG