لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

توصیه به اعضای اوپک برای «سکوت» درباره قیمت نفت؛ «نوپک» در راه است؟


خبرگزاری رویترز از قول منابعی گزارش داده که اوپک از اعضای خود خواسته است بر خلاف گذشته از هر گونه اظهار نظر پیرامون «قیمت مناسب نفت» خودداری کرده و تنها موضوع تعادل در عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی را برجسته کنند.

این اقدام در راستای احتراز این سازمان از اقدامات قانونی دولت آمریکا برای مبارزه با انحصارگرایی در بازار انجام شده است.

لایحه ضد انحصاری نفت موسوم به «نوپک» سال‌هاست که در کنگره آمریکا مطرح است، اما رؤسای‌جمهوری این کشور تاکنون می‌گفتند که اگر کنگره آن را تصویب کند، وتو خواهند کرد تا تبدیل به قانون نشود.

اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مکررا و علنی بارها اوپک را به «انحصارگری» در بازار نفت متهم و حتی تهدید کرده است که با آن برخورد می‌کند.

قیمت‌های جهانی نفت هم اکنون به بالای ۸۰ دلار رسیده است که بیشترین میزان طی چهار سال گذشته است. آمریکا اوپک را متهم می‌کند که با انحصارگری و کاهش عمدی میزان تولید، قیمت‌های نفت را بالا نگه می‌دارند.

رویترز می‌نویسد که این اظهارات، اوپک و رئیس غیررسمی آن عربستان را نگران کرده است که می‌توانند هدف اقدامات قانونی آمریکا قرار بگیرند.

یکی از راه‌های احتراز از این موضوع، عدم اظهارنظر اعضای اوپک درباره «قیمت مناسب نفت» در بازارهاست.

قبلا اعضای اوپک قیمت‌های مختلفی از ۶۰ تا ۷۵ دلار را برای نفت در بازارهای جهانی مناسب اعلام کرده بودند و بسیاری از آنها علنا به بالا بودن قیمت نفت اذعان داشته‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مکررا و علنی بارها اوپک را به «انحصارگری» در بازار نفت متهم و حتی تهدید کرده است که با آن برخورد می‌کند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مکررا و علنی بارها اوپک را به «انحصارگری» در بازار نفت متهم و حتی تهدید کرده است که با آن برخورد می‌کند.

مقامات اوپک در وین، پایتخت اتریش، ژوئیه امسال موضوع لایحه «نوپک» را با شرکت مشاوره حقوقی «وایت اند کِیس» مطرح کرده بودند و این شرکت پیشنهاد داده بود که اعضای اوپک در اظهارات خود به جای قیمت‌ها، روی تثبیت بازار (موازنه عرضه و تقاضا) تمرکز کنند. همچنین مقرر شد که اعضای اوپک راه‌های لابی‌گری دیپلماتیک جهت جلوگیری از تصویب این لایحه را جستجو کنند.

وزیر نفت امارات که ریاست دبیرخانه اوپک را بر عهده دارد اول ماه اوت به وزیران نفت اعضای این سازمان نامه نوشته است که «اقدامات این سازمان بایستی بر اساس موازنه بازار باشد، نه قیمت نفت».

وی طی نامه‌ای به اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه گفته است که در اظهارات خود از اشاره به قیمت نفت اجتناب کنند.

با این حال، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دو هفته پیش اعلام کرد که قیمت ۶۵ تا ۷۵ دلاری برای نفت مناسب است و به همتای آمریکایی خود حق داد که از قیمت بالای نفت ناراضی باشد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز روز ۲۴ مهر اعلام کرد که آمریکا اگر می‌خواهد قیمت نفت پایین بیاید، تحریم‌های ایران را لغو کند.

وی اشاره مستقیمی به مناسب یا نامناسب بودن قیمت نفت نکرد و مطابق دستورالعمل اخیر اوپک به ترامپ توصیه کرد برای خارج شدن بازار از حالت «بی‌تعادلی»، دست از تحریم بردارد.

هم اکنون نارضایتی از عربستان در آمریکا بالا گرفته است، چرا که موضوع مفقود شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه این احتمال را بالا برده که وی در این محل به قتل رسیده است و احتمالا موضوع بررسی لایحه «نوپک» دوباره برجسته شود.

یک منبع آشنا به امور سنای آمریکا به رویترز گفته است که برخی از قانونگذاران ایالات متحده به خاطر پرونده خاشقجی خواستار برخورد این کشور با عربستان شده‌اند و احتمالا موضوع «نوپک» دوباره برای تصویب بررسی شود.

بر اساس آخرین گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که در سایت رسمی آن منتشر شده است، به رغم افت تولید نفت ایران و ونزوئلا، تعادل نسبی میان عرضه و تقاضای جهانی نفت هم اکنون وجود دارد و طی ماه‌های میانی سال آینده میلادی، عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت.

منابع: رویترز، شانا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا/ د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG