لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

زنگنه: هیچ کشوری نمی تواند کاهش تولید نفت ایران را جبران کند


وزیر نفت ایران سخنان ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر جبران تولید نفت ایران را «گزافه گویی» خواند و گفت که نه این کشور و نه هیچ کشور دیگری توان تولید این میزان نفت را «ندارد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بیژن زنگنه روز دوشنبه ۱۶ مهر تاکید کرد که این سخنان «تحت فشار» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بیان شده است.

آقای زنگنه افزایش قیمت نفت را «بهترین گواه» برای این نکته خواند که «بازار با کمبود روبه‌روست و به درستی نگران کمبود شدید نفت است».

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه ۱۳ مهرماه اعلام کرده بود که این کشور به همراه دیگر کشورهای تولیدکننده نفت کاهش صادرات نفت ایران و حتی «دو برابر آن» را جبران کرده‌اند.

دو روز پیش از این سخنان خبرگزاری رویترز از توافق «خصوصی» عربستان و روسیه در جریان اجلاس اول مهر ماه کمیته نظارتی اوپک در الجزایر برای افزایش دوباره تولید نفت خبر داده بود.

در همین حال حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک، گفته که عربستان و روسیه به ترتیب ۳۴۶ و ۲۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به تعهد خود در بیانیه همکاری اوپک و کشورهای هم‌پیمان، افزایش تولید داشته‌اند که این افزایش تولید از سوی این دو کشور تخلف است.

با این حال وزیر نفت ایران گفت: «آنچه عربستان سعودی در این مدت به بازار عرضه کرده نه از ظرفیت مازاد تولید که از ذخایر پیشین آن تامین شده است.»

پیش از این رسانه‌های ایران خرید یک میلیون بشکه نفت را از جمله شرط‌های جمهوری اسلامی برای توافق با اروپا و باقی ماندن در برجام اعلام کرده بودند.

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز یعنی برابر با دوره قبلی تحریم‌ها و پیش از برجام کاهش خواهد یافت.

بر اساس پیش‌بینی بانک آمریکایی جفریز، «فقط چین و ترکیه حاضرند خطر مجازات‌های آمریکا به خاطر معامله با ایران را تقبل کنند».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز جمعه شب در گزارشی به نقل از «منابع» خود از خرید ۹ میلیون بشکه‌ای نفت از ایران توسط هند خبر داد.

منبع: خبرگزاری‌های ایرنا و رویترز، خبرگزاری شانا و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG