لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

«آمریکا برنامه ای برای حمله هوایی به ایران ندارد»


ژنرال پیس می گوید که «قاطعانه» گزارش های مربوط به حمله هوایی به ایران را رد می کند.
ژنرال پیس می گوید که «قاطعانه» گزارش های مربوط به حمله هوایی به ایران را رد می کند.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه «قاطعانه» اعلام کرد که ایالات متحده برنامه ای برای حمله هوایی به ایران ندارد.


ژنرال پیتر پیس، روز سه شنبه در کنگره آمریکا در واکنش به اخباری مبنی بر اینکه واشینگتن در تدارک حمله هوایی به ایران است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، زمانی که سناتور «رابرت بیرد» از آقای پیس پرسید که آیا «قاطعانه» این مسئله را رد می کند؟ وی اظهار داشت: « قاطعانه این گزارش ها را رد می کنم.»


اظهارات رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در حالی بیان می شود که دیک چینی، معاون رییس جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به استرالیا از مطرح بودن همه گزینه ها بر روی میز، برای مقابله با برنامه اتمی ایران سخن به میان آورده بود.


رسانه های آمریکا در هفته های اخیر گزارش های مختلفی در باره طرح های پنتاگون برای اقدام نظامی علیه تهران از جمله حملات هوایی به تاسیسات اتمی ایران را منتشر کرده اند.


این در حالی است که مقامات ارشد آمریکایی بارها تاکید کرده اند که برای حل مسئله اتمی ایران، از راه های دیپلماتیک استفاده خواهند کرد.


ایالات متحده آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواسته اند که برای جلب اعتماد جهانی فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد. ایران اعلام کرده است که هرگز این فعالیت ها را متوقف نخواهد کرد.


کشورهای غربی از آن نگران هستند که با توجه به مخفی کاری طولانی مدت ایران در برنامه هسته ای خود این کشور احتمالا در تلاش است که به بمب اتمی دست پیدا کند. تهران این اتهامات را رد می کند.



دخالت در امور داخلی عراق


در تحولی دیگر در ارتباط با ایران، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده شواهدی در دست دارد که نشان می دهد تندروهای عراقی برای استفاده از مواد انفجاری ضد زره در داخل خاک ایران آموزش می بینند.


ژنرال مایکل مپلس، حاضر نشد پیش از شهادت خود در کمیته دفاع نظامی سنا جزئیاتی از این اتهام ارائه کند ولی تایید کرد که آمریکا شواهدی در اختیار دارد تا در پاسخ به پرسش ها در این زمینه اعلام کند.


وی همچنین افزود: «برخی از این شورشیان توسط گروه حزب الله لبنان آموزش دیده اند.» ایران متهم است که از این گروه حمایت مالی و نظامی می کند.


از سوی دیگر، مایکل مک کانل، مدیر تازه اطلاعات ملی آمریکا بار دیگر سپاه قدس ایران، وابسته به سپاه پاسداران را متهم کرد که در تجهیز شورشیان به سلاح، نقش دارد.


وی گفت: «شواهدی وجود ندارد که بیانگر ارتباط مستقیم رهبران ایران با این قضیه باشد ولی احتمالا آنها از دخالت سپاه قدس در امورد داخلی عراق آگاه هستند.»


در ماه ژانویه نیروهای آمریکایی با حمله به ساختمانی متعلق به ایران در اربیل عراق پنج نفر را بازداشت کردند که گفته می شود از افراد وابسته به سپاه قدس در عراق هستند. مقامات آمریکایی با دستگیر کردن این افراد اعلام کردند که آنها در تجهیز شبه نظامیان شیعه عراق به مواد منفجره ضد زره پوش تا کنون ۱۷۰ آمریکایی را کشته اند.


ایران این اتهامات را رد کرد و افراد بازداشتی را «دیپلمات» خوانده و خواستار آزادی آنها شدند. مقامات عراقی، دیپلمات بودن این پنج نفر را رد کرده اند ولی گفته اند که برای آزادی آنها تلاش می کنند.


XS
SM
MD
LG