لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

رييس جمهوری اسرائيل برای ديدار با حسن روحانی اعلام آمادگی کرد


شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل که نخست وزير کشورش همچنان به مخالفت شديد عليه توافق اتمی بدست آمده ميان ايران و شش قدرت جهانی ادامه می‌دهد، گفته که «آماده ملاقات با حسن روحانی رييس جمهوری ايران است».

شيمون پرز روز يکشنبه هفدهم آذر در همايش اقتصادی «تجارت جهان» که با حمايت نشريه اقتصادی «گلوبز» در تل آويو برگزار شد، گفت: «نيازی نيست که ميان اسرائيل و ايران دشمنی برقرار باشد» ولی ايران «بايد از تهديد دست بردارد».

وی اظهار داشت: «من ايران را به عنوان دشمن نگاه نمی کنيم» و «اصولا هدف بايد اين باشد که بتوان هر دشمنی را به دوست مبدل کرد».

رييس جمهوری اسرائيل تصريح کرد: «روزگاری نيز نمی‌خواستيم با (ياسر) عرفات (رهبر پيشين سازمان آزاديبخش فلسطين) ديدار کنيم اما وقتی سياست‌های او تغيير کرد، ما نيز گفتيم: چرا که نه؟ ما در جستجوی صلح بوده و هستيم».

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز سه ماه پيش در سفر به نيويورک گفته بود آماده گفت‌وگو با حسن روحانی است تا سئوال‌هايی را که در مورد برنامه اتمی ايران دارد، از خود او بپرسد.

در همين حال، رييس جمهوری اسرائيل در سخنان روز يکشنبه خود اين نظر را تکرار کرد که افزون بر مقابله با خطرات ناشی از برنامه اتمی ايران، بايد عليه برنامه موشک های درازمدت ايران اقدام شود.

پرز گفت لحن رهبران مقامات ايران و حمايت آنها از تروريسم، تنها مسائلی نيستند که آزاردهنده و مغاير با شئونات بين‌المللی است بلکه برنامه موشک‌های باليستيک ايران برای دنيا نگران کننده است.

آقای پرز گفت: «از نظام ايران و در واقع بايد از (آيت‌الله علی) خامنه‌ای پرسيد اگر شما از برنامه اتمی نظامی نداريد، موشک‌های قاره پيما را برای چه می‌خواهيد؟»

رييس جمهوری اسرائيل در اين همايش در مصاحبه با ريچارد کوست مجری سی ان گفت بايد تلاش شود که پيمان اتمی نهايی با ايران به گونه‌ای تنظيم شود که اسرائيل نيز اطمينان يابد برنامه هسته‌ای ايران ماهيت نظامی ندارد.

وی برخلاف نتانياهو،اظهار داشت که توافق موقتی بدست آمده ميان ايران و قدرت‌ها را بايد بر اساس ميزان پايبندی ايران به مفاد آن سنجيد.

نتانياهو توافق امضا شده روز سوم آذر ميان ايران و کشورهای گروه ۱+۵ را «اشتباه تاريخی» ناميده است.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، نخست وزير اسرائيل هفته گذشته به نهادهای اطلاعاتی کشورش دستور داد که با رصد ميزان عملکرد ايران به توافق اتمی ژنو، شواهد احتمالی نقض اين توافق از سوی ايران را گردآوری کنند تا اسرائيل بتواند آن را به آمريکا نشان دهد.

اما باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا روز شنبه، ۱۶ آذر، با حضور در همايش «سابان» در مرکز مطالعات بروکينگز در واشينگتن، از ديپلماسی در ارتباط با ايران قاطعانه حمايت کرد و گفت هر گزينه ديگر، پرهزينه خواهد بود.

آقای اوباما در حالی سخن می‌گفت که شمار زيادی از دولتمردان کنونی و پيشين اسرائيل در اين همايش شرکت داشتند.

يووال اشتاينيتز وزير اطلاعات و راهبردی و آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل شنونده اين سخنان باراک اوباما بودند.

اين دولتمردان اسرائيلی تندتر از نخست وزير کشورشان در مورد توافق ايران و شش قدرت موضع گرفته‌اند و آقای اشتاينيتز آمريکا را به «خيانت» به اسرائيل متهم کرده است.

ايران برنامه اتمی خود را مسالمت‌جويانه می داند و تاکيد دارد که برای شفافيت عملکردش تعهدات بر اساس توافق ژنو را پذيرفته و از جمله با افزايش بازرسی ناظران آژانس بين‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

حسن روحانی روز شانزدهم آذر در سخنانی در دانشگاه بهشتی با حمايت از توافق بدست آمده در ژنو، گفت که «صهيونيست‌ها از اين توافق به خشم آمده‌اند».
XS
SM
MD
LG