لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

مایک پومپئو: ماموریت ایالات متحده پرهیز از جنگ با ایران است


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «اهداف واشینگتن روشن هستند، ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم تا رژیم این کشور را وادار کنند که رفتار معقولی در پیش بگیرد».
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «اهداف واشینگتن روشن هستند، ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم تا رژیم این کشور را وادار کنند که رفتار معقولی در پیش بگیرد».

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید ماموریت آمریکا پرهیز از جنگ با ایران است ولی نیروهای اضافی برای «بازدارندگی و دفاع» به منطقه خلیج فارس اعزام می‌شوند.

مایک پومپئو روز یکشنبه ۳۱ شهریور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» افزود: «اگر این اقدامات جوابگو نباشند اطمینان دارد که پرزیدنت ترامپ دست به اقدامات لازم خواهد زد و رهبری ایران نیز متوجه این مسئله هست».

مجری فاکس‌نیوز از وزیر خارجه آمریکا پرسید: شما هفته گذشته حمله به تاسیسات نفتی عربستان را «اقدام جنگی» توصیف کردید و اینکه ایران قطعا پشت این حمله است. آیا این «اقدام جنگی» در نهایت منجر به پاسخ نظامی خواهد شد؟

آقای پومپئو گفت: ماموریت ما روشن است و روی راه‌حل‌های دیپلماتیک تمرکز کرده‌ایم. طی کمتر از دو سال گذشته تحریم‌هایی قوی وضع شده است که تاکنون علیه این رژیم انقلابی اعمال نشده بودند.

به گفته وی، «اقتصاد ایران ظرف یکسال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کوچک‌تر شده است و ما اقدامات دیگری هم انجام داده‌ایم که در اینجا نمی‌خواهم درباره آنها حرف بزنم لذا سیاست‌هایشان دارای عواقب است».

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر جمهوری اسلامی را متهم کرد که «طی ۴۰ سال گذشته از تروریسم حمایت کرده است و رهبران آن مواضع ضدیهودی داشته و بدنبال محو اسرائیل از روی زمین بوده‌اند»، ولی در عین حال گفت که «ماموریت ما پرهیز از جنگ با ایران است و روز جمعه همان‌طور که مارک اسپر وزیر دفاع اعلام کرد، نیروهای اضافی برای بازدارندگی و دفاع به منطقه اعزام می‌شوند».

وی تصریح کرد: «اهداف واشینگتن روشن هستند، ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم تا رژیم این کشور را وادار کنند که رفتار معقولی در پیش بگیرد».

آقای پومپئو می‌گوید: «کل دنیا متوجه است که ایران بازیگر بدی است. آنها نیروی اهریمنی در منطقه بوده و در حال بی‌ثبات کردن خاورمیانه هستند».

وی ابراز امیدواری کرد که رهبران جهان در گردهمایی هفته جاری خود در مجمع عمومی سازمان ملل «این سیاست ایران را به حاشیه برانند و رهبران جمهوری اسلامی را متقاعد کنند که رفتارشان قابل قبول نیست».

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر تحریم‌ها علیه جواب ندهد قدم بعدی چه خواهد بود؟» گفت که «تحریم‌ها جواب می‌دهد».

تنش بین ایران و ایالات متحده در پی حمله ۲۳ شهریور به تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریض عربستان دچار تنش بیشتری شد و آقای پومپئو ایران را متهم کرد که پشت این حمله است و آن را «اقدام جنگی» خواند.

با این حال، وزیر خارجه آمریکا‌ روز ۲۸ شهریور پس از سفر به ابوظبی و دیدار با مقام‌های اماراتی از تلاش برای یافتن «راه حل مسالمت‌آمیز» خبر داد و گفت: ««ماموریت من تشکیل ائتلاف برای رسیدن به راه‌حل صلح‌آمیز است. این چیزی است که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد و امیدوارم جمهوری اسلامی نیز موضوع را همین‌گونه ببیند.»

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، روز ۳۰ شهریور گفت که اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض اقدامات مناسبی در پاسخ به آن اتخاذ خواهد کرد.

ایالات متحده روز جمعه تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع کرد و تصمیم گرفته که نیروهای آمریکایی را برای تقویت سامانه‌های موشکی و هوایی عربستان به این کشور بفرستد.‎

دولت عربستان نیز در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، با تاکید بر اینکه «سلاح‌های مورد استفاده» در حمله به تاسیسات نفتی این کشور، «ایرانی هستند»، این حمله را یک «حمله تروریستی سازمان‌یافته» توصیف کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دخالت تهران در این حمله را رد کرده‌اند. گروه حوثی‌ها که مورد حمایت ایران هستند مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند ولی هم ریاض و هم آمریکا این ادعا را رد کرده‌اند.

بر اساس مصاحبه مایک پومپئو با فاکس‌نیوز، خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر- ر.ح
XS
SM
MD
LG