لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

اعتراض به عزل روسای فدراسيون‌های ورزشی ایران در آستانه المپيک


تغييرات جديد وزارت ورزش و امور جوانان در راس فدراسيون‌های ورزشی با موجی از انتقادات رسانه‌ها، پيش‌کسوتان و کارشناسان ورزشی در ايران روبه‌رو شده است.

در جمع منتقدان پرشمار، حتی نام محمد علی آبادی رييس قبلی سازمان تربيت بدنی نيز ديده می شود. مصطفی هاشمی طبا رييس سابق کميته ملی المپيک و سازمان تربيت بدنی هم روش انجام تغييرات را مشابه «کشورهای عقب افتاده» عنوان کرده است.

محمد عباسی وزير ورزش، مديران پنج فدراسيون را تغيير داده است. او به جای مديران پيشين، خسرو قمری را به عنوان سرپرست فدراسيون دوچرخه سواری، برانوش نيک بين (فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو)، فريبا محمديان به عنوان سرپرست فدراسيون اسکيت، شروين اسبقيان (فدراسيون قايقرانی) و غلامرضا جعفری را هم در مقام سرپرستی فدراسيون ورزش های بومی و محلی منصوب کرده است.

احمد دنيا مالی که قبلاً معاونت فنی و عمرانی محمدباقر قاليباف در شهرداری تهران را برعهده داشت، پس از شش سال و نيم رياست بر فدراسيون قايقرانی از سمت خود برکنار شده است.

او هفته قبل در مراسم تجليل از مدال‌آوران ورزش ايران در سال ۱۳۹۰ که با حضور محمود احمدی نژاد برگزار شد، شرکت نکرد و به نوشته روزنامه شرق، به همين دليل «در ليست‌سياه قرار گرفت و در بدترين زمان ممکن از سمتش برکنار شد.»

سجادی: مگر وسط جام جهانی، سرمربی عوض نمی‌کنند؟

مصطفی ثمری از پيشکسوتان قايقرانی، برکناری دنيامالی را به يک فاجعه تشبيه کرده است. مسعود مهدوی نيا رييس هيات قايقرانی تهران هم ضمن تاثيرگذار دانستن اين تغييرات بر عملکرد پاروزن های المپيکی، گفته است: منتظر هستيم تا دليل اين بر کناری را اعلام کنند.

دنيا مالی خودش با ابراز بی اطلاعی از دلايل برکناری اش معتقد است: «دست‌هايی پشت اين قضيه وجود دارد. من ديگر نمی‌آيم و تا زمانی که اين‌ها هستند، در قايقرانی حاضر نمی‌شوم.»

معاون وزير ورزش و امور جوانان در توضيح برکناری روسای فدراسيون های ورزشی می گويد: «مگر نشنيده ‌ايد که وسط جام جهانی سرمربی يک تيم فوتبال را تغيير می‌دهند؟ آيا اين پديده‌ای مرسوم نيست؟»

حميد سجادی که در نشست سالانه مجمع فدراسيون ژيمناستيک حاضر شده بود، پس از اعلام اين مطلب گفت: فعلاً آمادگی پاسخگويی در اين رابطه را ندارم اما اين تغييرات بر اساس نظر شخصی هيچ کس انجام نشده و "مجموع وزارت ورزش" به اين نتيجه رسيده که بايد جابه‌جايی صورت بگيرد.

سجادی از دنيامالی و علی زنگی آبادی رييس برکنار شده فدراسيون دوچرخه سواری به عنوان دوستان خود ياد کرد و درباره احتمال ادامه تغييرات در ساير فدراسيون‌ها گفت: «هنوز زود است در اين باره اظهار نظر کنم. اگر اين چنين باشد در روزهای آينده خبر قطعی را اعلام می‌کنم.»

پيشينه منتقدان در تصميمات مشابه

در اين بين نارضايتی علی آبادی و هاشمی طبا روسای سابق سازمان تربيت بدنی نيز از اين حيث جالب توجه است که خود در دوران صدارت، دست اندرکار عزل و نصب های مشابهی بودند.

هاشمی طبا در انتقاد از وزارت ورزش، به سايت خبرآنلاين گفته است: «يک نفر وقتی قدرت برکناری داشته باشد، هر وقت بخواهد اين کار را می‌کند. برکناری‌هايش هم دل بخواهی است. سکوت هم می‌کند و هيچ کس نمی‌فهمد اين روسا برای چه برکنار شده‌اند. اين روش غلط است. بيشتر در کشورهای عقب افتاده اتفاق می‌افتد.»

اين در حالی است که پس از المپيک سئول وقتی جواد رفوگر در مجله کيهان ورزشی از هاشمی طبا (رييس وقت کميته المپيک) به خاطر مداخله فنی در امور کشتی انتقاد کرد، بلافاصله از سمت رياست فدراسيون کشتی برکنار شد.

محمد علی آبادی نيز ضمن برکنار کردن محمدرضا طالقانی و انتصاب يزدانی خرم به عنوان سرپرست فدراسيون کشتی، با برکناری محمد دادکان از سمت رياست فدراسيون فوتبال، باعث شد اين فدراسيون از سوی فيفا با تعليق روبرو شده و بيش از يکسال به جای رييس، با مديريت کميته انتقالی اداره شود.

علی آبادی همچنين باجناق خود را بی هيچ پيشينه ای در ورزش، به عنوان رييس فدراسيون شمشيربازی منصوب کرده بود. پسرش محسن علی‌آبادی به عضويت هيات رئيسه فدراسيون شنا درآمد و همسر علی آبادی عضو هيات‌رئيسه آمادگی فدراسيون آمادگی جسمانی شده بود.

ديگر خويشاوندان نسبی و سببی علی آبادی نيز بدون پيشينه ورزشی، در هيات مديره باشگاه های پرسپوليس و استقلال، سمت روابط عمومی فدراسيون فوتبال و ساير پست های مهم ورزشی مشغول به فعاليت شدند.
XS
SM
MD
LG