لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

کشتار ویرجینیا؛ قاتل از خود فیلم گرفته بود


تصویری از چو سئونگ هوی در نواری ویدئویی که شبکه ای بی سی آن را پخش کرد.
تصویری از چو سئونگ هوی در نواری ویدئویی که شبکه ای بی سی آن را پخش کرد.

چو سئونگ هوی که عامل کشتار بی سابقه در دانشگاه «ويرجينيا تک» معرفی شده است يک نوار ويدئويی و تعدادی عکس و نامه ای طولانی از خود برجای گذاشته است که به گفته پليس می تواند سرنخ های تازه ای از علت بروز اين حادثه به دست دهد.


در نامه و فيلم ويدئويی اين دانشجوی اهل کره جنوبی که به شبکه تلويزيونی ای بی سی آمريکا فرستاده شده، وی رفتاری به شدت پرخاشگرانه دارد و کلمات رکيک و دشنام خطاب به مخاطبان ابراز می کند.


وی در این فیلم خود را کسی توصیف کرده که در «راه خدا» کشته می شود.


در فيلم منتشره از سئونگ هوی که او در فاصله بين دو تيراندازی، از یک دفتر پستی محلی به آدرس شبکه تلویزیونی ای بی سی ارسال شده است، می گويد: «دست شما به خون آغشته است.»


دربسته ارسالی چو، عکس هايی به چشم می خورد که اسلحه مورد استفاده او در روز حادثه و سلاح های ديگر در آنها دیده می شود.


پليس فدرال آمريکا، اف بی آی، می گويد که اين دانشجوی ۲۳ ساله که بيش از ۳۰ نفر از استادان و دانشجويان دانشگاه ويرجينيا را در روز دوشنبه به قتل رساند، دارای اختلال روانی بوده و مدتی نيز بستری بوده است.


وی در اين ويدئو که آشفتگی زيادی در آن به چشم می خورد می گويد: « از شما ممنونم. من چون مسيح می ميرم، برای الهام بخشيدن به نسل های ضعيف و مردم بی پناه.»


چو سئونگ هوی می افزايد: «آيا می دانيد که تحقير شدن و به صليب کشيده شدن چگونه حسی است و اینکه خونتان برای تفريح و سرگرمی ريخته شود؟ شما برای يکبار هم در زندگی نشده که درد و رنج را حس کرده باشيد.»


استيو فلاهرتی، رييس پليس ويرجينيا، به خبرنگاران گفته است که اين پيام ممکن است که يک ابزار بسيار حساس در روند تحقيقات باشد.


در عکس هایی که اين دانشجوی کره ای ارسال کرده است، او درحالی که سربند به سر بسته و دستکش سياهی در دست دارد، سلاح خود را به سوی دوربین نشانه رفته و چاقو و تبر نيز به کمر خود بسته است.


به رغم حکم یک دادگاه محلی برای بستری شدن چو بدلیل «اختلال روانی»، یک روانپزشک گواهی کرده بود که «وی برای خود و اطرافیانش خطری حتمی محسوب نمی شود.»

بسته ارسالی توسط چو در ساعت نه و يک دقيقه روز دوشنبه و در فاصله بين دو تيراندازی پست شده و حاوی ۲۷ فايل ويدئويی، يک نامه ۱۸۰۰ کلمه ای و ۴۳ عکس است.


وی گفته است: «شما صد ميليارد بار شانس و راه داشتيد تا از امروز اجتناب کنيد. اما تصميم گرفتيد که خون مرا بريزيد. شما مرا به حاشيه رانديد و به من تنها يک گزينه داديد. اين تصميم شما بود. اکنون دستان شما به خونی آغشته است که هیچ گاه پاک نخواهد شد.»


مهر پستی اين بسته نشان می دهد که چو سئونگ هوی آن را از يک دفتر پستی در بلاکسبرگ ارسال کرده که در جنوب غربی شهر ويرجينيا قرار دارد و دانشگاه بزرگ این شهر نیز در آن محل واقع شده است.


شبکه تلويزيونی ان بی سی که اين ويدئوها را پخش کرده می گويد که «چو» اين بسته را بعد از کشتن دو دانشجو در خوابگاه دانشگاه پست کرده است.


دومين حادثه تيراندازی که به مرگ ۳۰ نفر انجاميد، پانزده دقیقه بعد از پست شدن این بسته آغاز شده است.


رسانه های آمريکايی گفته اند که مقامات در جستجوی يافتن معنی کلمه «ايشمائل آکس» يا «اسمائيل آکس» هستند که بر روی بسته پستی حک شده بود. اين نام همچنين روی اسلحه قاتل نوشته شده بود.


وندل فليچام، رييس پليس دانشگاه ويرجينيا، گفته است که براساس حکم يک دادگاه و به دنبال رخ دادن يک اتفاق، چو به بستری شدن در بيمارستان روانی محکوم شده بود.


يک دادگاه محلی در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که چو اختلال روانی داشته و «و در نتيجه برای خود و ديگران يک خطر قريب الوقوع به شمار می رود.»


فليچام اشاره نکرد که اين دانشجو چه مدتی را در بيمارستان روانی بستری بوده است اما شبکه ای بی سی می گويد که يک نسخه از حکم حبس و ساير اسناد مربوط به دست آورده است که نشان می دهد وی يک روز بعد مرخص شده بود.


براساس اين گزارش، چو بعد از معاينه سرپايی در بيمارستان مرخص شد چرا که يک روانپزشک گواهی کرد که با وجود اينکه وی «بيماری روانی» دارد ولی «در حال حاضر يک خطر حتمی برای خود و ديگران به شمار نمی رود.»


افشای اين موضوع که با وجود اذعان به بیمار بودن اين دانشجوی اهل کره جنوبی او چگونه توانسته اسلحه خريداری کند، باعث پرسش های زيادی شده است.


پليس از محل جنايت، يک کلت ۹ ميلی متری و يک کاليبر ۲۲ ميلی متری به دست آورده که گفته می شود هر دو آنها به صورت قانونی خريداری شده بودند.


در کره جنوبی، پدربزرگ مادری چو به خبرگزاری رسمی اين کشور، يونهاپ، گفته است: او به خاطر می آورد که نوه اش بچه باهوشی بوده «ولی کم حرف بودن او در دوران بچگی باعث نگرانی والدينش شده بود.»


چو و خانواده اش در سال ۱۹۹۲ از کره به آمريکا مهاجرت کرده بود و به رغم فقیر بودن در کشور مادری خود، در آمریکا موفق شدند که در یکی از محله های اعیان نشین ویرجینیا، خانه ای زیبا بخرند و از زندگی مطلوبی برخوردار باشند.


XS
SM
MD
LG