لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

اوج گیری انتقادات از قانون حمل سلاح در آمریکا


پرچم نیمه افراشته آمریکا در برابر دفتر مرکزی دانشگاه ویرجینیا
پرچم نیمه افراشته آمریکا در برابر دفتر مرکزی دانشگاه ویرجینیا

بعد از گذشت نزديک به دو روز از مرگبارترين حادثه تيراندازی در آمريکا، بسياری از منتقدان، به جای سرزنش قاتل، به انتقاد از قانون حمل اسلحه در آمريکا روی آورده اند.


سرمقاله های بسياری در روزنامه های جهان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به انتقاد از اين قانون اختصاص داشت و نخست وزير استراليا - يکی از نزديک ترين متحدان آمريکا – تاکيد کرد که «فرهنگ اسلحه» در آمريکا، به قيمت جان انسان ها، تمام می شود.


تونی مک نالتی، وزير کشور بريتانيا که خود در سال ۱۹۸۲ ميلادی از دانشگاه ويرجينيا فارغ التحصيل شده، گفت: «من فکر می کنم اگر اين موضوع موجب شود تا بحثی جدی و موثر درباره مساله اسلحه و قانون حمل اسلحه در آمريکا آغاز شود، آنگاه شايد نتيجه خوبی از اين فاجعه انسانی ديده شود.»


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در حالی که برخی بر سرزنش قاتل تمرکز کرده اند، افکار عمومی در جهان در اين ارتباط، يک نظر مشترک را منعکس می کند: آزادی حمل اسلحه، احتمال تيراندازی مرگبار را افزايش می دهد.



مراسم یادبود قربانیان در دانشگاه ویرجینیا

بنا به اين گزارش در حال حاضر بسياری با اين نظر که اگر دانشجوهای دانشگاه ويرجينيا، خود مسلح بودند، تلفات کاهش می يافت، مخالف هستند.


جان هاوارد، نخست وزير استراليا که خود بعد از حادثه مشابهی در اين کشور، با شعار مخالفت با حمل سلاح، موقعيت سياسی خود را تثبيت کرد، گفت: «ما با اقداماتی که انجام داديم، دسترسی به سلاح را محدود کرديم و با راه حلی ملی نشان داديم، فرهنگ حمل سلاح که اين چنين در ايالات متحده به موضوعی منفی بدل شده، ديگر هيچ گاه در کشور ما با جنبه ای منفی، بروز نخواهد کرد.»


۱۱ سال پيش، در يک تراژدی انسانی، يک توريست اهل تاسمانی، به سوی مردم تيراندازی کرد و ۳۵ نفر را در استراليا به قتل رساند. بعد از اين حادثه قانون حمل سلاح در استراليا تغيير کرد؛ اسلحه اتوماتيک در اين کشور ممنوع شد و صدور مجوز برای اسلحه کمری، با سخت گيری بسياری همراه شد.


در بريتانيا، حمل اسلحه کمری نيز ممنوع است و حتی اعضای تيم تيراندازی با اسلحه کمری اين کشور، برای تمرين به قصد شرکت کردن در مسابقات المپيک نيز با ممنوعيت هايی رو به رو است. در سوئد شهروندان اگر عضو يکی از باشگاههای تيراندازی باشند يا اينکه مجوز شکار داشته باشند، در صورت نداشتن هيچ گونه سوءپيشينه، می توانند مجوز حمل اسلجه نيز دريافت کنند.


در ايتاليا، مجوز حمل اسلحه، نياز به يک دليل کاملا موجه دارد و حمل اسلحه توسط شهروندان عادی، در کشورهايی چون چين و ايران به کلی ممنوع است.



چو سونگ هوی، دانشجوی سال چهارم تبعه کره جنوبی عامل مرگبار ترين حادثه تيراندازی در تاريخ آمريکا

رهبران کشورهای بريتانيا، آلمان، مکزيک، ايران، چين، فرانسه و افغانستان که با خانواده های قربانيان همدردی کرده اند، انتقاد صريحی از دولت بوش و قانون حمل سلاح در آمريکا بيان نکرده اند، اما در سرمقاله های روزنامه نگاران، اين لحن ديپلماتيک ديده نمی شود.


«تنها نام ها و تعداد تغيير کرده اند.»، اين عنوانی است که در ميان سرخط خبرهای مهم در روزنامه «تاميز» لندن ديده می شود. روزنامه «تايمز» نوشته است: «چرا؟ سوال ما از آمريکايی ها اين است که چرا با قانون حمل سلاح کماکان مدار می کنند؟ قانونی که هر ساله جان هزاران بی گناه را می گيرد و زمانی که برای اجرای آن سخت گيری می شود، چنانکه در کشورهای اروپايی شاهد اين سخت گيری هستيم، دست کم برخی از قربانيان نجات می بابند.»


روزنامه فرانسوی «لوموند»، آنچه را که «تيراندازی های خونين و مرتب در آن سوی اقيانوس اطلس» خوانده را «نقطه ای تاريک بر تصوير» آمريکا توصيف کرده است.


يکی ديگر از موضوعاتی که مخالفان حمل اسلحه بر آن تاکيد دارند، آمار بالای خودکشی به وسيله سلاح گرم در مناطقی است که حمل اسلحه در آنها مجاز است.


سال گذشته در بريتانيا، ۴۶ نفر به وسيله سلاح گرم خودکشی کردند که پايين ترين حد آن از پايان دهه ۸۰ ميلادی تا کنون بود. اما در برابر سرتاسر بريتانيا، يعنی انگليس، ولز، ايرلند شمالی و ولز، تنها در شهر نيويورک در سال گذشته، ۵۹۰ نفر با سلاح گرم خود را کشته اند.


پليس از روز سه شنبه شناسايی قربانيان حادثه تيرانداری دانشگاه ويرجينيا را آغاز کرده است.


يکی از قربانيان، دانشجويی ۲۱ ساله و اهل پرو به نام دانيل چاوز، بوده است که به گفته مادرش، در رشته «روابط بين الملل» تحصيل می کرده است. همچنين چندين پرفسور از کشورهای هند، اسراييل و کانادا نيز کشته شده اند.


يکی از پرفسورهايی که روز دوشنبه کشته شده، از بازماندگان هولوکاست بوده که به گفته پسرش، برای نجات جان دانشجويان کلاس تلاش کرده که با مسدود کردن راه ورود تيرانداز به کلاس درس، فرار را برای آنها آسان تر کند.


XS
SM
MD
LG