لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

نامزدهای جمهوریخواه و «بازگشت» به سیاست بوش در برخورد با ایران


در روزهای اخير رييس جمهور آمريکا تاکيد کرده است که تحريم و فشارهای اقتصادی تاکنون «تاثيرات چشمگيری» بر ايران داشته است.
در روزهای اخير رييس جمهور آمريکا تاکيد کرده است که تحريم و فشارهای اقتصادی تاکنون «تاثيرات چشمگيری» بر ايران داشته است.
نامزدهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ به عنوان يک نقطه ضعف در سياست خارجی و امنيت ملی دولت اوباما، روی بحران ايران تمرکز کرده و بسياری از استدلال ها و موضع گيری های نو محافظه کاران تندرو را که طرفدار حمله نظامی به ايران بوده و در آخرين سال های رياست جمهوری جورج بوش شکست خورده بودند را مطرح می کنند.

خبرگزاری فرانسه در تحليلی نوشته است که نامزدان حزب جمهوریخواه با استفاده از فضايی که پس از انتشار گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد فعاليت های پنهانی ايران ايجاد شده، سياست دو گانه باراک اوباما در برخورد با ايران، يعنی اعمال فشار و ديپلماسی را به باد حمله گرفته اند.

آنها برای پيشگيری از دستيابی ايران به سلاح های هسته ای سياست های تندروانه ای از جمله حمله نظامی و يا مسلح کردن گروه های مخالف دولت ايران را پيشنهاد می کنند.

ميت رامنی، نامزد جمهوریخواه، روز شنبه گفت: «اگر باراک اوباما دوباره انتخاب شود ايران به سلاح هسته ای دست خواهد يافت. اگر به من رای بدهيد مانع دستيابی آنها به اين تسليحات خواهم شد. دولت آمريکا بايد برای تغيير رژيم در ايران با شورشيان مخالف دولت همکاری کند و اگر راه ديگری غير از اقدام نظامی باقی نماند قاعدتا ما بايد اين کار را انجام دهيم.»

خبرگزاری فرانسه خاطر نشان می کند که شکار اسامه بن لادن، موفقيت عمليات ناتو در ليبی و کاهش نيروهای نظامی آمريکا در عراق و افغانستان، موضع باراک اوباما در عرصه سياست خارجی و امنيت ملی را تقويت کرده است. در زمينه صلح بين فلسطينيان و اسرائيل دولت اوباما موفقيت چندانی نداشته ولی اين بحران از زمان رياست جمهوری جيمی کارتر تاکنون برای تمام روسای جمهور آمريکا يک چالش دشوار بوده است.

اما در مورد بحران ايران و برنامه های هسته ای آن کشور، محدوديت های اطلاعاتی باعث شده که افکار عمومی آمريکا نتوانند به دقت در مورد ميزان تاثير گذاری سياست های اوباما در کاستن از سرعت برنامه های هسته ای ايران قضاوت کنند.

نيوت گينگريچ، يکی ديگر از نامزدان حزب جمهوریخواه نيز گفته است: «بايد از تمام اشکال و ظرفيت های ممکن در عمليات خرابکارانه برای متوقف کردن برنامه های هسته ای ايران استفاده کرد و اگر حکومت ديکتاتوری ايران مقاومت کند بايد از تمام راه های ممکن برای نابود کردن ظرفيت های ايران برای توليد سلاح هسته ای استفاده کرد.»

خبرگزاری فرانسه با اشاره به گسترش بد افزار «استاکس نت» در مراکز کنترل برنامه های هسته ای ايران طی سال گذشته و ترور چند نفر از متخصصان هسته ای آن کشور می نويسد که دولت های متخاصم ايران از روش های خرابکارانه برای ضربه زدن به فعاليت های هسته ای ايران استفاده کرده اند ولی ميزان تاثيرات اين عمليات دقيقا قابل ارزيابی نيست.

سياست باراک اوباما در مقابل ايران تا حدود زيادی در چهارچوب سياست سال های آخر رياست جمهوری جورج بوش تدوين شده است که ضمن تشديد اعمال فشار و تحريم های بين المللی، درهای مذاکره و تماس را باز گذاشته است.

اکنون به نظر می رسد که بسياری از جمهوری خواهان به سياست های پيشنهادی نو محافظه کاران در سال های آغازين رياست جمهوری جورج بوش بازگشته اند که پس از حمله نظامی موفق برای سرنگونی صدام حسين در سال ۲۰۰۳ از حمله نظامی و تغيير رژيم در ايران صحبت می کردند.

به نظر می رسد که دولت باراک اوباما همچون سال های آخر رياست جمهوری جورج بوش بر اين باور است که با وجود داشتن توانايی نظامی لازم برای نابود کردن تاسيسات هسته ای ايران، يک چنين اقدامی پيامدهای گسترده و غيرقابل کنترلی خواهد داشت و در طولانی مدت به نفع استراتژی آمريکا در منطقه نيست.

هرمن کين، يکی ديگر از نامزدان حزب جمهوریخواه می گويد که دست به اقدام نظامی نخواهد زد و «تنها راه متوقف کردن فعاليت های هسته ای ايران فشارهای اقتصادی است.»

ريک پری، نامزد ديگر اين حزب طرفدار تحريم بانک مرکزی ايران است و می گويد: «بايد اقتصاد آن کشور را کاملا فلج کرد.»

در روزهای اخير رييس جمهور آمريکا تاکيد کرده است که تحريم و فشارهای اقتصادی تاکنون «تاثيرات چشمگيری» بر ايران داشته است و مذاکرات با کشورهای ديگر برای تشديد اين فشارها بر ايران ادامه خواهد يافت.

باراک اوباما بدون آنکه از اقدام نظامی اسم ببرد همچون سال های آخر رياست جمهوری جورج بوش تاکيد کرد که دولت آمريکا در برخورد با ايران همه گزينه ها را در نظر خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG