لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

«تهدید رضا شاهینی به اعتصاب غذا تا مرگ» در صورت شکسته نشدن حکم ۱۸ سال زندانش


شاهینی ۴۶ ساله تیرماه امسال از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل مادرش در گرگان بازداشت شد.
شاهینی ۴۶ ساله تیرماه امسال از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل مادرش در گرگان بازداشت شد.

سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از «یک منبع آگاه» خبر داد که رضا (رابین) شاهینی شهروند ایرانی– آمریکایی، تهدید کرده که در صورت تغییر نکردن حکم ۱۸ سال زندانش در دادگاه تجدید نظر، اعتصاب غذا خواهد کرد.

این «منبع آگاه» در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه ششم آبان در این سایت منتشر شد، حکم ۱۸ سال زندان برای آقای شاهینی را «ناعادلانه و عجیب» خواند و گفت او اعلام کرده است، «اگر حکم شکسته نشود تا مرگ دست به اعتصاب غذا خواهد زد چون نمی‌تواند این حکم سنگین را تاب بیاورد».

به گفته این «منبع آگاه»، ماموران امنیتی به خانواده آقای شاهینی «قول داده بودند» که «اگر سکوت کنند» و با رسانه‌ها مصاحبه‌ها نکنند، او آزاد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، آقای شاهینی در زندان امیرآباد گرگان نگهداری می‌شود و «هم بند مجرمان خطرناک و جرم‌هایی مانند قتل و مواد مخدر است که مسلما روی اعصاب و روحیه‌اش تاثیر می‌گذارد».

بر اساس گزارش‌ها، رضا (رابین) شاهینی ۴۶ ساله که ۲۱ تیرماه از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل مادرش در گرگان بازداشت شد، ۲۴ مهرماه در دادگاه انقلاب استان گلستان محاکمه و به ۱۸ سال زندان محکوم شده است.

اتهام‌های آقای شاهینی «همکاری با دول متخاصم از طریق همکاری با صدای آمریکا»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، «عضویت در جمعیت یا شبه جمعیت‌های مخالف نظام از جمله سلطنت طلب‌ها»، «اغوا و تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور» و «توهین به آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای» اعلام شده است.

به گفته «این منبع آگاه»، وکیل آقای شاهینی در دادگاه با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اینکه «ایران با هیچ کشوری در حالت تخاصم نیست»، اتهام «همکاری با دول متخاصم» را «فاقد اعتبار» خوانده، اما قاضی به این دفاعیات «توجهی نکرده» و برای این اتهام، حکم ۹ سال زندان صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، عکس‌های آقای شاهینی با رضا پهلوی، ابوالحسن بنی‌صدر و اکبر گنجی که در فیس‌بوکش منتشر شده، از جمله مستندات برای صدور حکم علیه او بوده است.

رضا شاهینی روز سوم آبان اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم را رد کرده و این حکم را «خنده‌دار» دانسته بود.

وی گفته بود که مقام‌های قضایی ایران او را به حمایت از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده و برای این اتهام، به تصاویر و مطالب منتشر شده در صفحه فیس‌بوک و وبلاگ شخصی او استناد کرده‌اند.

رضا شاهینی فارغ‌التحصیل رشته «امنیت بین‌المللی و حل‌وفصل منازعات» از دانشگاه سن دیه‌گو است و از ۱۶ سال پیش در آمریکا زندگی می‌کرد.

وی طی هفت سال گذشته به ایران سفری نداشته اما سال‌های پیشتر مکررا به ایران سفر کرده است و تا پیش از سفرش به ایران در تیرماه امسال، آخرین بار در سال ۸۸ برای چند ماه در ایران بود.

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز ۳۱ تیر گفت که در حال بررسی گزارش‌های مربوط به بازداشت آقای شاهینی در ایران است.

در همین حال، این «منبع آگاه» از دولت آمریکا درخواست کرده که این پرونده را به صورت جدی پیگیری و برای آزادی آقای شاهینی تلاش کند.

به گفته این «منبع آگاه»، آقای شاهینی دولت حسن روحانی «را مقصر می‌داند که بار‌ها ایرانیان خارج از کشور را دعوت به بازگشت کرد اما امنیت‌شان را برقرار نکرد».

حسن روحانی رییس جمهوری ایران نهم تیرماه در جمع گروهی از دانشجویان گفته بود که «حرکت معکوس بازگشت نخبگان به ایران» آغاز شده و طی ماه‌های گذشته «۲۰۰ نخبه که حدود ۵۰ نفر آنان در ده دانشگاه بر‌تر دنیا تحصیل کرده‌اند به کشور بازگشته‌اند».

در سال‌های گذشته برخی از متخصصان ایرانی از جمله امید کوکبی دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه آستین تگزاس، و حمید بابایی دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه لی‌یژ بلژیک، پس از بازگشت به ایران زندانی شده‌اند.

طی ماه‌های اخیر نیز چند شهروند دو تابعیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.
نازنین زاغری و کمال فروغی دو شهروند ایرانی- بریتانیایی و سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، شهروندان ایرانی- آمریکایی از جمله این افرادند.

نازنین زاغری به پنج سال زندان محکوم شده است در حالی که همسرش می‌گوید اتهام دقیق او مشخص نیست.

سیامک نمازی و باقر نمازی نیز هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

شماری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران مقیم خارج نیز پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی به ایران سفر کردند که پس از بازگشت بازداشت و مدتی زندانی شدند.

حسین نورانی‌نژاد، سراج‌الدین میردامادی، سعید رضوی فقیه، ساجده عرب‌سرخی و مصطفی عزیزی از جمله این افراد هستند.

XS
SM
MD
LG