لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

صدور حکم ۱۸ سال زندان برای رضا شاهینی


رضا (رابین) شاهینی شهروند ایرانی- آمریکایی زندانی در ایران، به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه چهارم آبان ماه در گزارشی، اتهام‌های او را «همکاری با دولت‌های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضدانقلاب» عنوان کرد.

پیش از این، «اقدام علیه امنیت ملی، حضور در اعتراضات سال ۸۸، همکاری با تلویزیون صدای آمریکا و توهین به مقدسات در فضای مجازی (فیسبوک)» از اتهامات آقای شاهینی عنوان شده بود.

رضا شاهینی، روز دوشنبه سوم آبان ماه در مصاحبه با وب‌سایت «وایس نیوز» اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم را رد کرد و این حکم را «خنده‌دار» دانست.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی گفت که مقام‌های قضایی ایران او را به حمایت از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده و برای این اتهام، به تصاویر و مطالب منتشرشده در صفحه فیس‌بوک و وبلاگ شخصی او استناد کرده‌اند.

رضا شاهینی افزود در اعتراض به صدور این حکم دست به اعتصاب غذا می‌زند تا زمانی که این اعتصاب غذا به آزادی یا مرگ او منتهی شود.

مقام‌های قضایی ایران هنوز درباره صدور حکم زندان برای رضا شاهینی اظهارنظری نکرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد که تماس‌های این خبرگزاری با مقام‌های قضائی ایران و با هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل و همچنین با وزارت خارجه آمریکا برای گرفتن واکنش در خصوص حکم رضا شاهینی تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

دوست دختر آقای شاهینی به رادیو فردا گفته است که رضا (رابین) شاهینی ۴۶ ساله، ساکن سن دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا ۲۱ تیرماه توسط مأموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل مادرش در گرگان بازداشت شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران، سوم مردادماه با تأیید این خبر گفته بود که پرونده رضا شاهینی برای بررسی به تهران منتقل می‌شود.

رضا شاهینی فارغ‌التحصیل رشته «امنیت بین‌المللی و حل‌وفصل منازعات» از دانشگاه سن دیه‌گو است و از ۱۶ سال پیش در آمریکا زندگی می‌کرد.

طی ماه‌های اخیر چند شهروند دوتابعیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

نازنین زاغری و کمال فروغی دو شهروند ایرانی- بریتانیایی و سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، شهروندان ایرانی- آمریکایی چند تن از این افرادند.

نازنین زاغری به پنج سال زندان محکوم شده است در حالی که همسرش می‌گوید اتهام دقیق او مشخص نیست.

سیامک نمازی و باقر نمازی نیز به اتهام همکاری با دولت آمریکا هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر و برخی از کشورهای غربی طی ماه‌های گذشته از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که این افراد را آزاد کنند.

آمریکا و بریتانیا تابستان گذشته بار دیگر به شهروندان خود هشدار دادند که سفر به ایران ممکن است خطر بازداشت آنان را به دنبال داشته باشد.

XS
SM
MD
LG