لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

رییس‌جمهوری ایران ماه آینده به جمهوری آذربایجان می‌رود


الهام علی‌اف (چپ) رییس جمهوری آذربایجان اسفند پارسال برای دومین بار در دوره دولت یازدهم به ایران سفر کرد.
الهام علی‌اف (چپ) رییس جمهوری آذربایجان اسفند پارسال برای دومین بار در دوره دولت یازدهم به ایران سفر کرد.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار است برای دومین بار طی دو سال گذشته ماه آینده میلادی به باکو، پایتخت جمهوری آذرباریجان، سفر کند.

دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه گزارش داد که الهام علی‌اف، رییس جمهوری این کشور، در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی اظهار امیدواری کرد که سفر وی به باکو انگیزه‌ای برای توسعه روابط دوجانبه باشد.

پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری ایران نیز همزمان گزارش داد که حسن روحانی روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با رییس جمهوری آذربایجان ضمن تبریک عید فطر اظهار داشت که «اراده قوی دو دولت و عشق و علاقه دو ملت، پایه‌های مستحکمی را برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط تهران – باکو فراهم کرده است».

وی گفت که «ایران کاملا آماده است روابط دو کشور را به سطحی ارتقاء دهد که دو ملت در چارچوب آن، به آرزوی دیرینه خود برای حداکثر بهره‌برداری از فرصت‌های مشترک دست یابند».

بر اساس این گزارش، آقای علی‌اف گفته است اسناد مهمی که در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، ترانزیت و حمل‌ونقل برای توسعه روابط آماده شده‌اند، چشم‌انداز بسیار روشنی را در روابط دو کشور ترسیم می‌کنند.

روحانی قرار است ماه اوت به باکو سفر کند. سفر قبلی وی در نوامبر ۲۰۱۴ به جمهوری آذربایجان انجام شد در سفرهای دوجانبه گذشته چندین تفاهمنامه میان دو کشور به امضا رسیده است.

همتای آذربایجانی آقای روحانی دو بار در دولت یازدهم به تهران سفر کرده و تفاهمنامه‌های زیادی میان دو کشور امضا شده است.

در جریان سفر علی‌اف به ایران در اسفند پارسال ۱۱ تفاهمنامه همکاری میان دو کشور امضا شد.

بانک بین‌الملل آذربایجان اخیرا موافقت کرد که ۵۰۰ میلیون دلار وام برای تکمیل خط آهن رشت-آستارا در اختیار ایران قرار دهد.

بر آورد می‌شود که ساخت راه آهن رشت- آستارا یک میلیارد و یکصد میلیون دلار هزینه داشته باشد. بعد از تکمیل بخش رشت-آستارا و اتصال آن به شبکه راه آهن آذربایجان، تقریبا کریدور بین‌المللی شمال-جنوب تکمیل خواهد شد.

این کریدور، روسیه و دریای سیاه را از طریق آذربایجان و ایران به خلیج فارس وصل خواهد کرد و امکان حمل‌ونقل سالانه ۱۰ میلیون تن کالا از چین و هند و دیگر کشورهای آسیایی به این مناطق و بالعکس فراهم خواهد شد.

روابط دوجانبه دو کشور طی دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دچار تنش‌های جدی شد. اما از سال ۹۲ این تنش‌ها کاهش یافت و طی دو سال گذشته دوباره دو کشور بر روی توسعه روابط اقتصادی و تجاری تمرکز کرده‌اند.

بر اساس گزارش رسمی گمرک آذربایجان، صادرات این کشور طی پنج ماه اول ۲۰۱۶ به ایران نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱۱۶ درصد (بیش از دو برابر) رشد کرده است و واردات این کشور از ایران نیز ۴۲ درصد رشد نشان می‌دهد. با این حال هنوز روابط تجاری دو کشور نسبت به دوران اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بسیار پایین است.

در سال ۲۰۰۸ دو کشور بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تجارت دوجانبه داشتند، اما آمارهای جدید نشان می‌دهد که در پنج ماه ۲۰۱۶ تجارت دوجانبه دو کشور به ۷۸ میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

XS
SM
MD
LG