لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

صدمين روز دولت روحانی در ورزش؛ دوره‌ای با چهار وزير پيشنهادی


حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران.
حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران.
صد روز نخست فعاليت دولت يازدهم در حوزه ورزش به معرفی گزينه مناسب برای تنها کرسی باقی مانده در کابينه اختصاص يافته است. ناکامی متوالی گزينه‌های پيشنهادی باعث شده که اين وزارتخانه، چهارمين ماه بدون وزير را نيز سپری کند.

نمايندگان مجلس شورای اسلامی از دادن رای اعتماد به سومين وزير پيشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان نيز خودداری کردند. نصرالله سجادی فقط با سه رای کمتر نتوانست روی کرسی وزارت بنشيند.

با ناکامی سجادی در جلب رضايت نمايندگان، آقای روحانی پنجمين گزينه خود به عنوان سرپرست يا وزير پيشنهادی اين وزارتخانه در يکصد روزی که از آغاز فعاليت دولت او می‌گذرد را نيز معرفی کرد.

مسعود سلطانی‌فر نخستين گزينه ریيس جمهوری بود که با ۱۴۸ رای مخالف از نشستن روی صندلی وزارت باز ماند. حامد قادر مرزی نماينده قروه و دهگلان به عنوان سخنران مخالف گفت: «چرا کسی که سوابقش استاندار و معاون امنيتی بوده بيايد در راس ورزش قرار بگيرد. انتصاب او عادلانه نيست و با اعتدال هم‌خوانی ندارد.»

رضا صالحی اميری گزينه دوم آقای روحانی نيز که سوابق مديريتی در وزارت اطلاعات دارد از تصدی پست وزارت باز ماند. الياس نادران نماينده تهران به عنوان سخنران مخالف، او را به دريافت رشوه ۳۰۰ ميليون تومانی در پرونده فساد مالی شرکت بيمه ايران و صدور دستور شکنجه برخی متهمان در ماجرای انفجار لوله‌های گاز خوزستان متهم کرد.

سپس محمد شريعتمداری معاون اجرايی ریيس جمهوری ايران، با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد. شريعتمداری طی هشت سال در دو دوره رياست جمهوری محمد خاتمی وزير بازرگانی بود. شريعتمداری تا هنگام انتخاب وزير، سمت سرپرستی اين وزارتخانه را بر عهده خواهد داشت.

نصرالله سجادی نفر بعدی بود. رييس فدراسيون فوتبال در نيمه اول دهه ۶۰، همچنين سرپرست کاروان‌های ورزشی جمهوری اسلامی ايران در اغلب ادوار بازی‌های آسيايی و المپيک پس از انقلاب. او پيشتر حکم معاونت اين وزارتخانه را از صالحی اميری دريافت کرده بود.

رييس جمهوری ايران در جلسه اخذ رای اعتماد سجادی، بخشی از اظهارات خود را به مذاکرات با ۱+۵ در ژنو و ضرورت حمايت مردم و مجلس از تيم مذاکره‌کننده اختصاص داد.

بياتيان نماينده بيجار يکی از مخالفين ورزش پيشنهادی ورزش و جوانان، نصرالله سجادی را «پيرمرد» خطاب کرد و گفت دولت يازدهم عرصه پيرمردها شده.

فاطمه رهبر نماينده تهران هم گفت: «در مجلس ششم که تعدادی از نمايندگان در صحن علنی تحصن کرده و از مديران وقت خواستند که استعفای دسته‌جمعی دهند، سجادی به عنوان يک مدير در وزارت آموزش و پرورش، استعفا کرد. آن موقع اگر تکرار واقعيت ننگين سال‌های ۷۸ و ۸۸ به وقوع می‌پيوست، سجادی چه نقشی در اين تحصن و خروج از حاکميت در مجلس ششم داشت؟ آقای سجادی، ما نگران ولايتمداری و بصيرت شما هستيم.»

با اين حال، علی لاريجانی رييس مجلس هنگام دعوت از سجادی برای بيان دفاعيات، او را «آقای وزير در آستانه وزارت» خطاب کرد. گرچه اين اتفاق رخ نداد و حسن روحانی نيز فقط دقايقی پس از رای قرمز مجلس، محمود گودرزی را به عنوان گزينه چهارم تصدی پست وزارت و پنجمين چهره ورزشی که در ۱۰۰ روز اخير مورد اعتمادش قرار گرفته به مجلس معرفی کرد. معرفی سريعی که حاکی از آمادگی قبلی رييس جمهور در احتمال ناکامی سجادی داشت؛ گودرزی هم قبلاً برنامه‌هايش را به روحانی داده بود.

محمود گودرزی رييس دانشکده تربيت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران است. او دو سال قبل در نقد شرايط ورزش کشور گفته بود: «افرادی که به عنوان سياست‌گذاران ورزش در راس هرم قرار گرفته‌اند، به دليل نداشتن صلاحيت فنی به کوه يخی می‌مانند که زير آب شناورند و قادر به گرفتن تصميمات منطقی نيستند.»

مديريت رفتار سازمانی در ورزش و مديريت استعداد، روش‌شناسی تمرين، تغذيه ورزشکاران، همچنين «اصول علمی کشتی گرفتن و اص‍ول‌ آم‍وزش‌ ک‍ش‍ت‍ی‌ از م‍ب‍ت‍دی‌ ت‍ا پی‍ش‍رف‍ت‍ه»‌ از جمله کتاب‌های نوشته شده توسط گودرزی در حوزه ورزش است.

افشين داوری رييس فدراسيون دووميدانی با اشاره به اين که وضعيت کنونی، بيشترين آسيب را به ورزش می‌زند به ايسنا گفته است: از نمايندگان ملت خواهش می‌کنم به اجماع برسند و هر چه سريع‌تر تکليف وزير ورزش را مشخص کنند.

مجيد شايسته رييس فدراسيون تنيس هم گفته: وقتی آقای روحانی فردی را در حوزه جوانان معرفی می‌کند می‌گويند پس ورزش چه می‌شود. وقتی هم که فردی را در حوزه ورزشی معرفی می‌کند، بحث جوانان را مطرح می‌کنند. نمی‌دانيم وزير ورزش بايد فردی اجتماعی باشد، سياسی باشد يا ورزشی؟
XS
SM
MD
LG