لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

روسیه از توافق کاهش تولید نفت اوپک «۴۳ میلیارد دلار سود کرده است»


الکساندر نواک می‌گوید که روسیه برای تنظیم بازارهای جهانی نفت با عربستان در هماهنگی کامل است.
الکساندر نواک می‌گوید که روسیه برای تنظیم بازارهای جهانی نفت با عربستان در هماهنگی کامل است.

وزیر انرژی روسیه می‌گوید که این کشور از توافق کاهش تولید نفت اوپک طی سال گذشته میلادی ۴۳ میلیارد دلار سود خالص کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی «ریانوستی» روسیه، الکساندر نواک گفت که سود اضافی از توافق یاد شده برای شرکت‌های روسیه حدود ۷۰۰ میلیارد روبل (معادل ۱۲.۱ میلیارد دلار) و برای درآمدهای بودجه دولت روسیه حدود ۱.۷ تریلیون روبل بود.

کشورهای عضو اوپک و برخی دیگر از تولید کننده‌های نفت به رهبری روسیه (مجموعا ۲۴ کشور)، توافق کرده بودند که تولید روزانه خود را طی سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. این توافق برای سال جاری میلادی نیز تمدید شد.

به عبارتی دیگر، این کشورها توافق کرده بودند که هر کدام تولید نفت را چهار درصد کاهش دهند. آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که از آغاز اجرایی شدن توافق کاهش تولید نفت تاکنون، قیمت نفت با بیش از ۲۰ درصد افزایش به بالای ۶۰ دلار صعود کرده است که سود خالص هنگفتی برای آنها داشته است.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش سخنان آقای نواک از قول وی گزارش داده که به رغم افزایش تولید نفت آمریکا، ذخایر انبار شده نفت در سطح جهانی روند نزولی داشته است.

بر اساس ارزیابی کمیته مشترک ۲۴ کشور متعهد به کاهش تولید نفت، میزان ذخایر اضافی نفت انبار شده در جهان از ۳۴۰ میلیون بشکه در ابتدای سال گذشته، به حدود ۱۱۸ میلیون بشکه در ابتدای سال ۲۰۱۸ سقوط کرده است.

تولید نفت شیل آمریکا از سال گذشته دوباره اوج گرفته و انتظار می‌رود در سال جاری، کل تولید روزانه نفت خام این کشور به رکورد تاریخی ۱۰ میلیون بشکه و در سال آینده به ۱۱ میلیون بشکه برسد.

نواک گفت که افزایش تولید نفت آمریکا نتوانسته است کاهش تولید نفت اوپک و هم‌پیمانان آن، همچنین رشد تقاضای جهانی نفت را پوشش دهد.

آقای نواک همچنین روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن در مصاحبه اختصاصی با نشریه «پلاتز» گفته که برای تنظیم بازارهای جهانی نفت با عربستان سعودی در هماهنگی کامل است. تولید روزانه نفت هر دو کشور بالای ۱۰ میلیون بشکه است که روی هم رفته معادل بیش از یک پنجم کل تولید نفت جهان است.

پلاتز می‌نویسد که عربستان و روسیه همچنین یک صندوق مشترک یک میلیارد دلاری برای همکاری در زمینه پروژه‌های انرژی راه‌اندازی کرده‌اند. گ

نواک می‌گوید مسکو و ریاض می‌دانند که تقاضای جهانی نفت در آینده افزایش ناگهانی می‌یابد و به همین خاطر بایستی هماهنگی و همکاری بیشتری داشته باشند، خصوصا در زمینه تکنولوژی تولید نفت و پروژه‌های مشترک.

طی دو سال گذشته رشد تقاضای سالانه جهانی نفت بالای ۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است. بنابر ارزیابی نشریه تخصصی پلاتز، رشد تقاضا در سال جاری حدود دو میلیون بشکه در روز خواهد بود و قیمت نفت برنت نیز ۶۵ تا ۷۰ دلار ارزیابی می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ریانوستی، رویترز، پلاتز، سایت اوپک، رادیو فردا/ د.خ /ک.ر

XS
SM
MD
LG