لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

صفایی فراهانی تهدید به استعفا از فوتبال کرد


محسن صفایی فراهانی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران
محسن صفایی فراهانی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران

محسن صفایی فراهانی، رییس کمیته شش نفره اداره فوتبال ایران، تهدید کرد که اگر روند فوتبال درایران به همین روال پیش برود، تا آخر این هفته استعفا خواهد داد .


پس از محرومیت فوتبال ایران از سوی فدراسیون بین المللی، فیفا، که به دلیل مداخله دولت در امور مدیریتی فدراسیون فوتبال صورت گرفت، این فدراسیون، تشکیل کمیته ویژه ای با اعضای مورد موافقت فیفا برای اداره فوتبال، تدوین اساسنامه معتبر و تشکیل مجمع عمومی برای تعیین مسوولان اصلی فدراسیون بعدی فوتبال را شرط خروج از بحران عنوان کرد.


با پذیرش این شرط از سوی نمایندگان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی، کمیته مزبور به ریاست محسن صفایی فراهانی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال، تشکیل شد . تاخیر دو هفته ای در شروع کار این کمیته با اعتراض صفایی فراهانی و هشدار به جدی بودن محرومیت همراه بود و سرانجام جلسه های کمیته شروع به کار کرد .


با برکناری دادکان از ریاست فدراسیون توسط رییس سازمان تربیت بدنی و معاون رییس جمهوری اسلامی ، کیومرث هاشمی به عنوان سرپرست موقت فدراسیون تعیین شد. ولی فیفا این گزینش را نپذیرفت زیرا گزینش برخلاف اساسنامه مورد نظر فیفا بود.


در برنامه ریزی های صورت گرفته ، آقای هاشمی، از اعضای کمیته شش نفره، به عنوان سخنگو و یک گروه سه نفری متشکل ازمحمد مهدی خبیری، حسن غفاری و عبقری نیز به عنوان افراد پیگیر تدوین اساسنامه فوتبال ایران تعیین شدند .


تصمیم گیری های خارج از دستور کمیته ویژه

فدراسیون فوتبال بدون توجه به مسوولیت کمیته، عملا روال گذشته را پیش گرفت که تصمیم گیری در زمینه عزل ونصب و برنامه ریزی برای تیم ملی فوتبال در سفر به امارات از جمله اقدامات خارج از چارچوب کمیته بود.


با انتخاب سرمربی تیم ملی امید توسط کمیته ملی المپیک و داریوش مصطفوی، که به مانند هاشمی سمت دبیری فدراسیون او نیز مورد قبول فیفا نیست و در کمیته شش نفری نیز با حضور او موافقت نشده بود، عملا گزینشی خارج از چارچوب کاری مطرح شد .


خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه با اعلام هشدار صفایی فراهانی به مسوولان ورزش جمهوری اسلامی، نوشت: رييس كميته‌ انتقالی فوتبال با انتقاد از تصميماتی كه در فدراسيون فوتبال گرفته می ‌شود،‌ هشدار داد كه اگر شرايط جديد تغيير نكند و سازمان تربيت بدنی حاضر نباشد تصميمات و وظايف اين كميته را به رسميت بشناسد، تا پايان هفته‌ جاری رسما استعفا خواهد كرد تا فدراسيون جهاني فوتبال در مورد اين موضوع تصميم ‌گيری كند .


او به این خبرگزاری گفته است : « در طول يك ماه گذشته تلاش كرديم با سازمان تربيت بدنی به تعامل برسيم تا فوتبال ايران بيشتر از اين دچار مشكل نشود، سعی كرديم مشكلات را حل كنيم ولی متاسفانه عملا اين اتفاق نيفتاده است . »



صفایی فراهانی اعلام کرد که کمیته شش نفری مورد تایید سازمان تربیت بدنی تا کنون حتی یک نشست هم با علی آبادی، رییس سازمان نداشته است و نمی داند در مورد این مسئله مهم ، سیاست سازمان چیست ؟

فراهانی با انتقاد از گزینش رییس سازمان لیگ فوتبال و همچنین سرمربی تیم ملی امید، از سوی افراد غیر مسوول اظهار کرد: « ما در جلسات گذشته كميته بر روی مسايل وسياست‌های مختلف بحث كرديم. حتی در مورد انتخاب سرمربی تيم اميد نيز مذاكراتیداشتيم اما، ناگهان بدون تصميم و نظرخواهی از كميته شش نفره، "وينگو بگوويچ" به عنوانسرمربی تيم اميد معرفی می ‌شود، موضوعی كه برای من به عنوان رييس كميته‌ قابل فهمنيست و نمی ‌توانم آن را بپذيرم. »


« سازمان تربیت بدنی به دنبال سیاست های خود است »


رییس کمیته ویژه با اعلام این که سازمان تربیت بدنی جدا از تصمیمات کمیته به دنبال برنامه ها و سیاست های خود است به ایسنا گفته است : « بهرغمميل باطنی در شرايطی مجبور شدم به خاطر فوتبال ايران، از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا كنم. اگر اين روندادامه داشته باشد شايد زودتر از پايان ماموريت موقتم در فوتبال، مجددا مجبور به تركفوتبال شوم . ما هميشه دنبال حل مشكلات بوديم تاشرايط كنونی فوتبال ايران از آنچه كه پيش آمده وخيم‌تر نشود. دعوا نداريم، نيامده‌ايم كه مشكلات را بيشتر كنيم. »


بی خبری کمیته از چگونگی مسابقه های تیم ملی در امارات


در مورد داریوش مصطفوی نیز او عنوان کرد که « نگرانی کمیته تنها روی فرد او نیست، روی اصل توافق شده با فیفا است که او و روند تصمیم گیری هایی از طرف کسانی مثل او ، قانونی نیست . او در کمیته شش نفر ه نیست و در جایگاه اداره فوتبال قرار ندارد .»


صفایی افزود: « جالب است بدانيد كميته شش نفره به عنوان متولی فوتبال ايران از بازی های تداركاتی تيم ملی در امارات هيچ اطلاعی نداشت، نمی ‌دانم چه كسانی اين تصميمات را برای فوتبال می ‌گيرند، واقعا بايد اين مساله يك بار برای هميشه روشن شود . »


صفایی فراهانی اعلام کرد که کمیته شش نفری مورد تایید سازمان تربیت بدنی تا کنون حتی یک نشست هم با علی آبادی، رییس سازمان نداشته است و نمی داند در مورد این مسئله مهم ، سیاست سازمان چیست ؟


XS
SM
MD
LG