لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

زنگ خطر تحريم فوتبال همچنان به گوش می رسد


تیم ملی فوتبال ایران
تیم ملی فوتبال ایران
با اعلام نگرانی محسن صفايی فراهانی، رييس کميته انتقالی فوتبال و حسن غفاری، عضو اين کميته درباره «سکون برای تدوين اساسنامه فوتبال ايران و نزديک شدن به زمان تعيين شده از سوی فيفا»، بار ديگر زنگ خطر تحريم به صدا در آمد.

پس از پايان سومين وآخرين مسابقه تيم ملی ايران در جام جهانی و اعلام برکناری محمد دادکان، رييس فدراسيون وقت فوتبال از سوی مسوولان تربيت بدنی، فدراسيون بين المللی فوتبال در مورد دخالت دولت در امور فدراسيون فوتبال به ايران اخطار کرد که تعويض رییس فداسیون بايد مطابق اساسنامه مورد قبول فيفا صورت گيرد .

اين تعويض با استعفای رييس فدراسيون و يا پايان دوره رياست او و با تشکيل مجمع عمومی فوتبال به صورت انتخاباتی وبدون دخالت مقامات دولتی، برای فيفا رسميت داشت.

پی آمدهای برکناری

برکناری دادکان پس از کشمکش هايی بود که پيش از شروع جام جهانی آغاز و روز به روز گسترده تر شده بود . پيش از آن با برکناری رييس فدراسيون کشتی از سوی محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی و معاون رييس جمهوری اسلامی، او اعلام کرد که «ريشه فدراسيون های خود سر خشکانده خواهد شد»، اما حکم برکناری رييس فدراسيون فوتبال نه تنها پايان کار نبود، که برای جامعه فوتبال ايران سر فصل نگران کننده ای را باز کرد.

نا خشنودی از چگونگی پرداخت تيم ملی فوتبال وعملکرد ضعيف در جام جهانی، بازتابی وسيع در رسانه های ايران داشت. در گرما گرم در گيری ها و تسويه حساب ها، آن چه راجع به واقعيت بروز يک محروميت بين المللی مطرح بود، به حساب جانبداری از رييس فدراسيون برکنار شده گذاشته شد .

سر انجام در آستانه حضور تيم ملی اميد در بازی های آسيايی مهلت به پايان رسيد و مسوولان به همراه حاميانشان، موضوع «دشمنی فيفا» را مطرح کردند.

شرط اول، کميته ويژه پنج نفری

به هنگام اعلام محروميت، فيفا تشکيل يک کميته ويژه پنج نفری مورد قبول خود و کنفدراسيون فوتبال آسيا را برای ادامه لغو محرومیت بین المللی فوتبال ايران و تشکيل مجمع عمومی برای انتخاب مسوولان فدراسيون بعدی، شرط لغو کامل محروميت قرار داد .

پس از کش و قوس هايی، سرانجام اين کميته شکل گرفت. ( اين کميته به درخواست ايران شش نفری شد ).

رياست کميته نیز به خواست فیفا بر عهده محسن صفايی فراهانی ( رييس فدراسيون پيش ازدادکان ) قرار گرفت؛ هر چند که نمايندگان سازمان تربيت بدنی با حضوراو مخالف بودند . کيومرث هاشمی بعد ها اعلام کرد که تربيت بدنی نمی خواست فردی سياسی در اين کميته باشد.

کميته ويژه ضمن داشتن مسووليت اداره فوتبال، مهلتی صد روزه گرفت تا در يازدهم فروردين سال آينده اساسنامه مورد قبول فيفا را تدوين و مجمع عمومی را تشکيل دهد؛ اما پاره ای دخالت ها در مورد اداره فوتبال و حضور دبير کل انتصابی و غير قابل قبول از سوی فيفا، در فدراسيون فوتبال باعث شد که تا به امروز کميته ويژه هيچ ماهيت وجودی نداشته باشد و صفايی فراهانی و حسن غفاری خطرنزديک شدن به پايان مهلت فيفا را در اين هفته اعلام کنند.

نخستين جلسه در پايان اين هفته

کيومرث هاشمی، رييس انتصابی فدراسيون رد شده از سوی فيفا و معاون فعلی کميته ويژه، سه شنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران از تشکيل جلسه هيات رييسه انتقالی در پايان اين هفته خبر داد. او دليل دير برگزار شدن اين نشست را انجام هماهنگی های افراد با يکديگر ذکر کرد.

آقای هاشمی با اعلام اين که سازمان تربيت بدنی از هيچ نامزدی برای رياست فدراسيون فوتبال حمایت نخواهد کرد، معرفی افراد واجد شرايط را وظيفه مطبوعات دانست.

در اين راستا يک روز جلو تر روزنامه کيهان در گفت و گويی با داريوش مصطفوی بار ديگر نام او را مطرح کرد. مصطفوی به عنوان دبير انتخابی فدراسیون پیشین، قبل از محرومیت جهانی، بارها در مصاحبه های گوناگون مدعی بود که هیچ خطری فوتبال ایران را تهدید نمی کند. وی بعد از محروميت مدتی سکوت کرده بود . مصطفوی بارها تاکيد کرده بود که رييس تربيت بدنی بايد متولی فدراسيون فوتبال باشد.

هاشمی همچنين در ايسنا اعلام کرد که پس از تدوين اساسنامه جديد و تاييد آن از سوی فيفا، اين اساسنامه بايد به تصويب هيات وزيران برسد . اما او راجع به اين که اگر هيات وزيران آن را نپذيرفت و يا خواستار تغييراتی در آن شد، فيفا چه واکنشی در برابر آن خواهد داشت، سخنی نگفت.

«گذشت زمان به سود فوتبال ايران نيست»

صفايی فراهانی نيز سه شنبه به خبرگزاری مهر گفت: «زمان برای کميته ويژه اهميت بسزايی دارد و اميدوارم با توجه به حساسيت موضوع بتوانيم با برگزاری جلسات منظم به سرعت کار تدوين اساسنامه را به پايان ببريم. طبق تاکيد فيفا بايد تمامی امور جاری
مسوولان سازمان تربيت بدنی تاکنون اقدام مثبتی برای برگزاری اين جلسات انجام نداده و چنين عنوان کرده اند که به دليل بيماری و مشکلات خانوادگی يکی از اعضا، اين جلسات با تاخير برگزار شود.صفایی فراهانی
فدراسيون فوتبال در دوره انتقال توسط کميته شش نفره انجام بگيرد ولی تعيين تکليف نهايی در اين زمينه به نخستين جلسه اعضای کميته وتوافقات لازم در اين زمينه بستگی دارد که با توجه به حسن نيتی که درمجموعه فدراسيون فوتبال وجود دارد تصور نمی کنم مشکلی در اين زمينه وجود داشته باشد.»

صفايی فراهانی دو روز پيشتر در مصاحبه با روزنامه اعتماد ملی، نخستين هشدار خود را بیان کرده و گفته بود: «مسوولان سازمان تربيت بدنی تاکنون اقدام مثبتی برای برگزاری اين جلسات انجام نداده و چنين عنوان کرده اند که به دليل بيماری و مشکلات خانوادگی يکی از اعضا، اين جلسات با تاخير برگزار شود. اين در حالی است که افرادی که توسط فيفا مشخص شده اند آمادگی خود را برای برگزاری جلسات کميته شش نفره اعلام کردهاند. همچنان تعليق فدراسيون فوتبال ايران را تهديد می کند و به همين دليل اميدوارم گذشت زمان مشکلی در روند کميته شش نفره ايجاد نکند.»

آقای فراهانی که حدود شش سال پيش خود از رياست فدراسيون فوتبال استعفا داده بود، به روزنامه اعتماد ملی تاکيد کرد: «من قصد ادامه فعاليت در فدراسيون فوتبال را ندارم اما اميدوارم جلسات کميته شش نفره هرچه زودتر برگزار شود و کاری که بايد سالها پيش انجام می شد، به نتيجه برسد. اميدوارم اين وقت کشی ها در مورد برگزاری اين جلسات تعمدی نباشد و فوتبال کشور بيش از اين دچار ضرر و زيان نشود.»

«کار سنگينی پيش رو است»


حسن غقاری، عضو کميته پنج نفریه و يکی از معدود کسانی که به عنوان رييس کميته بين المللی فدراسيون فوتبال به مساله محروميت نگاه واقع بينانه ای داشت، در گفت و گويی با خبر گزاری ايسنا اظهار کرد: «نزديک به دو هفته از زمان صد روزه ايران گذشته و هنوز هيچ تاريخ دقيقی برای برگزاری نشست کميته تعيين نشده است. اميدوارم تا پايان اين هفته اعضای کميته در کنار يکديگر جمع شوند. البته هفته گذشته نيز همين انتظار را داشتيم؛ اما نشست برگزار نشد.»

برای تدوين اساسنامه مورد پذيرش فيفا اکنون کمتر از سه ماه فرصت مانده است و کميته ويژه بايد در اين مدت اساسنامه ای را تسليم کند که جای هيچ بحثی در آن نباشد زيرا گمان نمی رود مهلتی ديگر برای فوتبال ما در نظر گرفته شود.
XS
SM
MD
LG