لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

عربستان: نمی‌خواهیم از ابزار نفت علیه غرب استفاده کنیم


وزیر نفت عربستان (نفر وسط) می‌گوید که کشورش می‌خواهد مسائل مربوط به نفت را از امور سیاسی جدا نگه دارد.
وزیر نفت عربستان (نفر وسط) می‌گوید که کشورش می‌خواهد مسائل مربوط به نفت را از امور سیاسی جدا نگه دارد.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، می‌گوید که این کشور نه تنها قصد استفاده از ابزار نفت علیه غرب ندارد بلکه به زودی ۳۰۰ هزار بشکه نیز به تولید خود خواهد افزود.

کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه موجی از انتقادات بین‌المللی علیه دولت ریاض را برانگیخته و حتی برخی از قانونگذاران آمریکا خواستار اعمال تحریم علیه این کشور شده‌اند.

در همین زمینه روزنامه فایننشال تایمز نوشته است که سرمایه‌گذاران غربی شروع به خارج کردن سرمایه‌های خود از عربستان کرده و طی روزهای گذشته ۶۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌ شرکت‌های غربی از این کشور خارج شده است.

قبلا گزارش‌هایی از احتمال استفاده از سلاح نفت عربستان علیه غرب مانند آنچه در سال ۱۹۷۳ اتفاق افتاد، منتشر شده بود، اما وزیر نفت این کشور روز دوشنبه ۳۰ مهرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه گفت که ریاض چنین تمایلی ندارد.

کشورهای عربی در سال ۱۹۷۳ به خاطر حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ شش روزه با اعراب، صادرات نفت به غرب را محدود کردند که باعث اوج گرفتن قیمت نفت و اخلال در اقتصاد جهانی شد.

وزیر نفت عربستان گفت که ما می‌خواهیم مسائل مربوط به نفت را از امور سیاسی جدا نگه داریم.

آقای فالح گفت که وظیفه وی به عنوان وزیر نفت عربستان، مشارکت سازنده در تنظیم بازار انرژی است. «این حادثه (کشته شدن خاشقجی) خواهد گذشت، ما نمی‌خواهیم مسائل انرژی و سیاسی را مخلوط کنیم».

وی گفت که افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را با رکود مواجه خواهد کرد.

وزیر نفت عربستان می‌گوید که کشورش روزانه ۱۰.۷ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که به زودی به ۱۱ میلیون بشکه خواهد رسید و ظرفیت خالی برای افزایش تولید به ۱۲ میلیون بشکه را نیز دارد.

آقای فالح همچنین گفت که امارات متحده عربی نیز توان افزایش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

با نزدیک شدن به تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان، انتظار می‌رود که صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در سال گذشته به حدود یک میلیون بشکه کاهش یابد.

عربستان طی چند ماه گذشته ۷۰۰ هزار بشکه به تولید خود افزوده است و دیگر کشورهای عربی عضو اوپک نیز افزایش تولید داشته‌اند تا از کمبود نفت در بازار جلوگیری کنند.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه از افزایش تولید نفت عراق به چهار میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه خبر داد که بالاترین رقم در تاریخ نفت این کشور است.

تهران می‌گوید نه عربستان و نه هیچ کشور تولیدکننده نفت دیگر قادر به جبران افت تولید نفت ایران نیست.

در همین زمینه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا گفت: «همان‌طور که بارها گفتم، برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد».

وی قبلا نیز گفته بود که افزایش تولید نفت عربستان صحت ندارد و این کشور از ذخایر استراتژیک خود، نفت بیشتری صادر کرده است.

زنگنه با اشاره به اینکه عربستان با استفاده از ذخیره‌سازی‌های خود توانسته است در فاصله ماه مه تا سپتامبر، روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند، گفت که مجموع تولید نفت دیگر اعضای اوپک در این بازه زمانی تنها ۱۰۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و این بدان معناست که اعضای اوپک توانایی افزایش تولید نفت بیشتر از رقم کنونی را ندارند.

آمارهای اوپک حاکی است که به رغم افت تولید ایران و ونزوئلا، دیگر کشورهای عضو تولید خود را به حدی افزایش داده‌اند که تولید کل اوپک طی ماه‌های گذشته رشد یافته است.

زنگنه درباره روسیه گفت که تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر نسبت به ماه مه، ۳۸۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که در بالاترین سطح خود قرار دارد، بنابراین روسیه هم در کوتاه مدت بدون سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی خود نمی‌تواند بیش از این، تولید خود را افزایش دهد.

منابع: فایننشال تایمز، تاس، رویترز، بلومبرگ/ د.خ/ ک.ر

XS
SM
MD
LG