لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

دادستان تهران: اتهام چهار عضو تحريريه شرق، ارتکاب جرايم امنيتی است


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز چهارشنبه تأييد کرد که چهار عضو تحريريه روزنامه شرق بازداشت شده‌اند و اتهام آنها را ارتکاب «جرايم امنيتی» اعلام کرد.

آقای دولت آبادی به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است: «چهار عضو هيئت تحريريه روزنامه شرق همراه يک فرد مرتبط با امور مالی و پشتيبانی اين روزنامه روز سه‌شنبه به دليل ارتکاب جريام امنيتی بازداشت شده‌اند.»

وی بدون اشاره به جزئيات «جرايم» اين افراد افزوده است که تحقيقات درباره اتهام‌های آنها ادامه دارد.



عصر روز سه‌شنبه، مأموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران با هجوم به دفتر روزنامه اصلاح‌طلب شرق، احمد غلامی، سردبير، فرزانه روستايی، دبير گروه بين‌الملل و کيوان مهرگان، دبير سرويس سياسی را همراه با علی خدابخش، سرمايه‌گذار اين روزنامه بازداشت کردند.

يک خبرنگار در تهران که نخواست نامش فاش شود روز سه‌شنبه به راديو فردا گفت که احتمالاً اين افراد در ارتباط با ويژه نامه شانزدهم آذرماه که قرار بود روز چهارشنبه منتشر شود، بازداشت شده‌اند.

روزنامه شرق روز سه‌شنبه با عنوان اصلی «جنبش دانشجويی ايران زنده است»، منتشر شده بود.

در همين حال، گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاريس است با اشاره به بازداشت چهار عضو تحريريه روزنامه شرق گفته است که جمهوری اسلامی ايران همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای با جامعه جهانی، سرکوب روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران را تشديد کرده است.

اين نهاد مدافع حقوق خبرنگاران تأکيد کرده که «روشن است رهبران جمهوری اسلامی از اين مذاکرات و سکوت جامعه جهانی سود می‌جويند تا سانسور و سرکوب عليه رسانه‌ها و حرفه‌کاران مطبوعات را گسترش دهند.»

روزنامه شرق از زمان تأسيس خود بارها از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات که زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است توقيف شده است.

اين روزنامه، ۲۲ فروردين ماه سال ۸۹ و پس از دو سال و نيم توقيف، انتشار سراسری خود را از سر گرفت.

احمد غلامی، سردبير شرق، پيشتر اعلام کرده بود که اين روزنامه در دوره جديد انتشار خود بر روی مسائل فرهنگی و اجتماعی تمرکز کرده است.

روزنامه شرق که از آن به عنوان پرتيراژترين روزنامه بخش خصوصی در ايران طی دهه هشتاد خورشيدی نام برده می‌‌شود، نخستين بار در روز دوم شهريور سال ۱۳۸۲ به مديرمسئولی محمد رحمانيان و سردبيری محمد قوچانی منتشر شد.
XS
SM
MD
LG