لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

دو خواهری که از عربستان گریخته‌اند گذرنامه گرجستانی گرفتند


دو خواهر عربستانی با انتشار ویدئویی کوتاه در توئیتر، از حامیان خود تشکر کرده و اوراق جدید شناسایی‌شان را نشان دادند.
دو خواهر عربستانی با انتشار ویدئویی کوتاه در توئیتر، از حامیان خود تشکر کرده و اوراق جدید شناسایی‌شان را نشان دادند.

دو خواهر که ماه گذشته از عربستان گریخته و گفته بودند که در صورت بازگشت به این کشور ممکن است به قتل برسند می‌گویند دولت گرجستان به آنها گذرنامه داده است و در راه کشوری ثالث هستند.

این دو خواهر به نام‌های وفا السبیعی، ۲۵ ساله و مها السبیعی، ۲۸ ساله در ویدئویی که در شبکه توئیتر منتشر کردند از حامیان خود تشکر کرده و مدارکی را در مقابل دوربین نشان می‌دهند که ظاهرا گذرنامه‌های گرجستانی است. آنها از کشوری که قصد دارند به آنجا بروند نام نبردند.

این دو خواهر در پیامی در توئیتر نوشتند: «در نهایت خوشحالی اعلام می‌کنیم که گرجستان را ترک خواهیم کرد و برای شروع زندگی جدیدی به یک کشور دیگر خواهیم رفت. می‌خواهیم از همه افرادی که از ما حمایت کردند تشکر کنیم. در عین حال از همه کسانی که طومار حمایت از ما را امضا کردند قدردانی می‌کنیم».

به نطر می‌رسد که این ویدئو در فرودگاه گرجستان ضبط شده است. دولت گرجستان تاکنون در مورد این خبر اظهارنظر نکرده است.

این دو خواهر که ماه گذشته از طریق شبکه‌های اجتماعی درخواست کمک کردند تازه‌ترین مورد از فرار شهروندان سعودی و درخواست‌شان برای کمک‌های بین‌المللی است. اکثر این موارد را زنانی تشکیل می‌دهند که می‌گویند در محیط خانواده و جامعه تحت فشار و آزار بوده‌اند.

روز ۱۸ آوریل این دو خواهر به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفتند چون اتباع سعودی برای سفر به گرجستان نیاز به روادید ندارند به این کشور آمده‌اند. آنها گفتند: «ما کسی را در گرجستان نمی‌شناسیم. چون نیاز به روادید ندارد تصمیم گرفتیم به این کشور بیاییم. انتخاب دیگری نداشتیم».

طومار این دو خواهر برای تقاضای کمک از سازمان ملل متحد و دریافت پناهندگی در یک «کشور ثالت و امن» را بیش از ۴۰ هزار نفر امضا کردند.

در ماه ژانویه یک دختر نوجوان سعودی که پس از فرار از خانواده در هتلی در تایلند گرفتار شده بود از کانادا پناهندگی گرفت.

در ماه مارس نیز دو خواهر دیگر، هجده ساله و بیست ساله، که می‌گفتند از آزار خانواده فرار کرده‌اند پس از دریافت روادید بشردوستانه در هنگ‌کنگ توانستند به کشور ثالثی بروند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG