لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

طرح استيضاح وزير ورزش در مجلس اعلام وصول شد


محمد عباسی (نفر آخر) وزیر امور ورزش و جوانان جمهوری اسلامی
محمد عباسی (نفر آخر) وزیر امور ورزش و جوانان جمهوری اسلامی
هیات رییسه مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه از اعلام وصول طرح استيضاح وزير ورزش و امور جوانان خبر داد و خبر داد که جلسه استیضاح وی روز ۱۶ مهرماه در مجلس برگزار می شود.

در صورت رای مجلس به برکناری محمد عباسی، او نخستين وزير در دولت دهم خواهد بود که پس از طرح ادغام وزارتخانه ها، کرسی وزارت را از دست خواهد داد.

آقای عباسی مرداد سال گذشته با جلب آرای ۱۶۵ نماينده، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و به عنوان نخستين وزير اين وزارتخانه تازه تاسيس برگزيده شد.

محمدحسين فرهنگی از اعضای هيات رييسه مجلس با اعلام وصول طرح استيضاح، گفته است که محمد عباسی ۱۰ روز فرصت دارد تا در صحن مجلس پاسخگوی استيضاح باشد. بنابراين پس از اتمام تعطيلی مجلس در اولين جلسه که يکشنبه ۱۶ مهر است، وزير ورزش استيضاح خواهد شد. مگر اين که امضاها پس گرفته شود و به زير ۱۰ امضا برسد.

پيش از آغاز المپيک لندن هم طرح استيضاح وزير ورزش به امضای ۴۴ نماينده مجلس رسيد اما با رايزنی نمايندگانی که با دولت همکاری می کنند و مسئوليت های ورزشی دارند، این طرح تا پايان المپيک لندن به تعويق افتاد.

سيدهادی حسينی عضو هيات رييسه فدراسيون کشتی و سيدمهدی هاشمی رييس فدراسيون تيراندازی از جمله نمايندگان مجلس بودند که با مذاکره و رايزنی و تغيير رای ساير نمايندگان، موفق به الغای طرح استیضاح وزیر ورزش شدند.

حسينی پس از المپيک هم با منتفی دانستن بحث استيضاح به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای با ۲۴۰ امضا از وزارت ورزش به خاطر نتايج درخشان المپيک لندن تقدير کرده. استيضاح هميشه حق مجلس است اما فکر می‌کنم در شرايط کنونی استيضاح وزير ورزش بی‌انصافی باشد و اين موضوع منتفی است.»

سيدمهدی هاشمی هم پس از اعلام وصول طرح استيضاح در مصاحبه زنده با شبکه خبر، مخالفت خود را با استيضاح اعلام کرد که همزمان نيز پيمان اسديان مجری ورزشی اين برنامه، از برپايی ضيافت شام وزير ورزش برای برخی نمايندگان مجلس خبر داد.

هاشمی اما در ادامه نيز تاکيد کرد که به زعم او طرح سوال از وزير ورزش کفايت می کند و بهتر است مجلس به مسائل مهم تری از جمله دغدغه های اقتصادی جامعه بپردازد.

اشکالات مجلس به عباسی

متن استيضاح وزير ورزش و امور جوانان که به امضای حدود ۶۰ نماينده رسيده، در برگيرنده بيست و يک مورد پيرامون مسئوليت های اين وزارتخانه است که در ادامه آمده است. استيضاحی که طبق گفته سيدمهدی هاشمی، اعضای فراکسيون ورزش مجلس با آن مخالف هستند.

مهمترین محورهای طرح استیضاح وزیر ورزش عبارت است از «نحوه عزل و نصب‌ها»، «چگونگی هزينه يک درصد اعتبار دستگاه‌ها»، «دخالت در امور فدراسيون‌ها و تغييرات غير اصولی»، «کمک به باشگاه‌های حرفه‌ای برخلاف قانون»، «مسافرت‌های غير ضروری به خارج»، «تصرف زمين و املاک کشاورزان بدون تامين رضايت آنها»، «عدم حمايت از بخش خصوصی و دخالت در انتخاب رئيس فدراسيون به ويژه فوتبال»، «بی‌توجهی به ورزش‌ همگانی و زير ساخت‌های ورزشی» و «عدم نظارت بر نحوه قراردادهای بازيکنان فوتبال».

وزير ورزش و جوانان در رابطه با اعلام وصول استيضاح خود، با يادآوری دورانی که خود نماينده مجلس بوده، گفته است:‌ «مقوله استيضاح به عنوان فرآيند قانونی در آيين‌نامه مجلس امر نامطلوبی نيست. اسيتضاح به معنای روشن شدن ابهامات است و اگر اين موضوع موجب رفع ابهامات شود کار مناسبی خواهد بود.»

آقای عباسی در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران با کنايه به نمايندگان مجلس گفت: «اگر در شرايط فعلی مهم‌ترين مشکل کشور مربوط به بحث ورزش است، خوب است بررسی های لازم انجام شود تا نواقص برطرف شود.»

طرح استيضاح وزير ورزش و امور جوانان در شرايطی اعلام وصول شده است که برخی از فدراسيون های ورزشی به دليل دخالت اين وزارتخانه در مجامع انتخاباتی شان، از سوی ارگان جهانی آن رشته ها به حالت تعليق درآمده يا تهديد به تعليق شده اند.»
XS
SM
MD
LG