لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

بازگشت اخراجی‌ها: واکنش دولت ایران برای گریز از تعلیق در المپیک


محمد علی‌آبادی
محمد علی‌آبادی
روسای برکنار شده فدراسیون‌های تیراندازی با کمان و قایقرانی در جمع مسافران اعزامی به المپیک لندن قرار گرفتند. به این ترتیب خطر تعلیق کاروان ورزش ایران برطرف شد.

احمد دنیامالی در فدراسیون قایقرانی جای خود را به سید محمدشروین اسبقیان داده و محمدعلی شجاعی نیز جای کریم صفایی را در فدراسیون تیر و کمان گرفته بود.

وزیر ورزش چهارشنبه شب در شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران و در بیان علت بازگشت روسای اخراجی گفت: «با شرایطی که در یکی دو ماه اخیر پیش آمد به این نتیجه رسیدیم که هر کس فکر می‌کند حقش خورده شده و باید به المپیک برود، بیاید و در هر سمتی که دوست دارد در کاروان باشد!»

محمد عباسی همچنین با انتقاد از مطبوعات آنها را متهم کرد که به این ماجرا دامن زده‌اند و به زعم او شرایط را به هم ریخته‌اند.

بهرام افشارزاده، دبیر کمیته المپیک ایران، نیز به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ایرنا، گفته است: «بازگشت کریم صفایی و احمد دنیامالی با دستور رئیس جمهور و تایید وزیر ورزش صورت گرفت. این دوستان تنها به عنوان همراه به لندن اعزام می‌شوند.»

اما پیش از این، وزیر ورزش ایران در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک، احتمال بازگشت روسای اخراجی را رد کرده و گفته بود: «همه سر جای خودشان هستند و به کارشان ادامه می‌دهند.»

مسئولین ورزش ایران بازگشت دنیامالی و صفایی را به دستور محمود احمدی‌نژاد و موافقت وزیر ورزش نسبت می‌دهند، اما آن چه در هفته‌های اخیر رخ داد، اخطار فدراسیون‌های جهای کانو، تیر و کمان و روئینگ به تعلیق کاروان ورزش ایران بود، تهدیدی که سرانجام دولت ایران را وادار به عقب‌نشینی کرد.

در همین زمینه وب‌سایت خبرآن‌لاین هم در گزارش خود از تیتر «سرانجام وزیر ورزش تهدید را جدی گرفت» استفاده کرده است.

اما حمید سجادی، معاون وزیر ورزش، در مراسم بدرقه ورزشکاران اعزامی به المپیک بی‌ آن که توضیحی درباره ادعای خود بدهد، گفته است که همه دیدند حرفی که ما زدیم درست بود، نه حرفی که مراجع جهانی زدند.

تغییر موضع رئیس اخراجی

کریم صفایی، رئیس برکنار شده فدراسیون تیر و کمان، پیش از این با ارسال چند نامه به مقامات فدراسیون جهانی تیراندازی، از وزارت ورزش شکایت کرده و خواستار مداخله ارگان جهانی این رشته ورزشی شده بود.

او حالا پس از قرار گرفتن در فهرست اعضای کاروان اعزامی به لندن، در مصاحبه با وب‌سایت کمیته المپیک ایران ضمن «خردمندانه» ارزیابی کردن تصمیم وزیر ورزش، گفته است که محمد عباسی «روح المپیک را مجدداً زنده کرد و این کار حماسی را به مردم ایران تبریک می‌گویم».

صفایی اما پیش از این به وب‌سایت خبری پانا گفته بود: «در وزارت ورزش باندبازی وجود دارد. آقایان یک سال است آمده‌اند، برای ۲۰۲۰ هم برنامه‌ریزی می‌کنند.» او همچنین به خبرگزاری فارس هم گفته بود: «اگر در فدراسیون جهانی سرفه کنم، تیراندازی با کمان ایران تعلیق می‌شود.»

بازگشت کمانداران اخراجی

محمد علی‌آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک ایران، در مراسم بدرقه ملی‌پوشان اعزامی به المپیک از حضور میلاد وزیری و زهرا دهقان به عنوان کمانداران ایران در المپیک خبر داد.

پس از این که وزیری و دهقان سهمیه المپیک را کسب کردند، به دلیل آن چه «حاشیه‌سازی» این دو ورزشکار عنوان شد، از سوی فدراسیون جدید خط خورده و جای خود را به نادر منوچهری و ساره اسدی دادند.

منوچهری و اسدی پس از انتخاب برای المپیک، دو هفته‌ اخیر را در اردوی تیم ملی تیراندازی به تمرین پرداختند. مشخصات آنها نیز به عنوان نمایندگان ایران در سایت رسمی المپیک به ثبت رسید.

اما حالا با مسجل شدن حضور وزیری و دهقان به عنوان نمایندگان ایران در المپیک، این دو از روز پنج‌شنبه تمرینات خود را آغاز می‌‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کاروان‌های ورزشی از کشورهای مختلف، وارد لندن شده‌اند و فرصتی برای آماده‌سازی ورزشکاران باقی نمانده است.
XS
SM
MD
LG